شناسهٔ خبر: 66637981 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

تغییر مسیر سرمایه‌گذاری «سافت‌بنک» به سمت هوش مصنوعی

آی‌تی‌ایران آی‌تی‌ایران / فردای اقتصاد

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد – برای سالها صندوق ویژن متعلق به شرکت سافت‌بانک یکی از مهمترین منابع مالی استارتاپ‌های بزرگ به شمار می‌رفت اما حالا این شرکت ژاپنی به طورخاموش بخش قابل توجهی از سهام خود را در این استارتاپ‌ها فروخته است.

ماسایوشی سان بنیانگذار سافت‌بانک زمانی از دست و دلبازترین چهره‌های استارتاپی به شمار می‌رفت او اما حالا به یکی ازوسواسی‌ترین سرمایه‌گذاران تبدیل شده که می‌خواهد تمرکز خود را روی هوش مصنوعی و صنعت تراشه‌ها متمرکز کند.

سافت‌بانک یکی از مهمترین سرمایه‌گذاران شرکتهایی چون علی بابا، اوبر، بایت‌دنس ( مالک تیک‌تاک)، دی‌دی‌ ( بزرگترین تاکسی اینترنتی چین)، Coupang ( بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی کره جنوبی) و Arm ( طراح تراشه) بوده است. سافت بانک در سال ۲۰۱۷ با سرمایه قابل توجه عربستان و امارات و شرکتهایی چون ا پل، کوالکام و فاکسکان یک صندوق ۱۰۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری جسورانه تاسیس کرد که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در جهان به شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری‌های صندوق ویژن یک محرک بزرگ در بازار استارتاپ‌ها ایجاد کرد و به افزایش ارزش بسیاری از آن‌ها منجر شد.

بعد از پاندمی کرونا جهان استارتاپ‌ها به رکودی بزرگ فرو رفت و بسیاری از استارتاپ‌ها بخش مهمی از ارزشهای خود را از دست دادند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای سرمایه‌گذاری خود را کاهش دادند.

سافت‌بانک بعد از سال ۲۰۲۱ به تدریج پورتفوی خود را در آمریکا کوچکتر کرد و حدود ۲۹ میلیارد دلار از سهام شرکتهایی چون Coupang و دورداش را فروخته است. سافت‌بانک همچنین کاملا از سرمایه‌گذاری اوبر خارج شده است.

تغییر استراتژی سرمایه‌گذاری تکنولوژی

هدف نهایی میلیاردر ژاپنی نه پذیرش شکست در سرمایه‌گذاری استارتاپی بلکه آماده شدن برای سرمایه‌گذاری جدید در هوش مصنوعی است.

افراد نزدیک به این شرکت گفته‌اند بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که تحت مدیریت ماسایوشی سان صورت گرفته بود حالا از صندوق ویژن بیرون رفته و برخلاف پیش‌بینی‌ها دیگر کسی از صندوق‌های ویژن ۳ و ۴ صحبت نمی‌کند.

ماسایوشی سان حالا تحت تاثیر موفقیت‌های شرکت طراحی تراشه Arm قرار گرفته است. ارزش بازار این شرکت طراحی تراشه که چندی قبل وارد بورس شد اکنون به ۱۰۶ میلیارد دلار رسیده و این موضوع ارزش سهام ۹۰ درصدی سافت‌بانک در این شرکت را بسیار بالا برده است.

ارزش بازار همین شرکت Arm حالا از ارزش بازار خود سافت‌بانک هم فراتر رفته است و همین باعث شده که این میلیاردر ژاپنی به دنبال سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری روی صنعت تراشه و رقابت با انویدیا باشد.

سافت‌بانک بر خلاف گذشته مدل سرمایه‌گذاری خود را هم تغییر داده و به سمت سهام کنترلی پیش رفته است. این شرکت به دنبال خرید استارتاپ نیمه‌رسانای بریتانیایی گرافکور لیمیتد است. همچنین ۱.۵ میلیارد دلار نیز روی استارتاپ فناوری رانندگی خودکار View Technologies Limited سرمایه‌گذاری کرده است.

حرکت به سمت سرمایه‌گذرای هوش مصنوعی حالا مسیری است که این سرمایه گذار کهنه‌کار حوزه تکنولوژی انتخاب کرده است. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند روزهای خوب گذشته سرمایه‌گذاری استارتاپی دیگر برنمی‌گردند.

نظر شما