شناسهٔ خبر: 66636697 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

طوفان خورشیدی در ایران همه را مسحور خود کرد/ پای زیبای کم‌پیدا به ایران باز شد+عکس

اقتصادنیوز: با وقوع طوفان خورشیدی، پدیده زیبای شفق قطبی میهمان آسمان ایران نیز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، روز شنبه 22 اردیبهشت ماه که خبر وقوع طوفان خورشیدی در رسانه های بین المللی و داخلی مخابره شد، کسی فکرش را نمی کرد این طوفان خورشیدی، دنباله ای جذاب و شگفت انگیز داشته باشد که آن را با نام شفق قطبی می شناسیم.

شفق قطبی که پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است فقط در 2 قطب زمین قابل مشاهده بود تا اینکه با وقوع طوفان خورشیدی از روز جمعه 21 اردیبهشت ماه تا روز گذشته، پای این زیبای کم پیدا هم به ایران باز شد.

Untitled
شفق قطبی در ایران

خوش شانس ترین مردم ایران، ساکنان استان خراسان جنوبی و سه قلعه بودند که این شفق را بامداد شنبه 22 اردیبهشت ماه از نزدیک لمس کردند.

یکی از عکاسان ایرانی که از آسمان ایران عکاسی می کند، نخستین عکس های این شفق را در حساب کاربری اینستاگرام خود منتشر کرد. 

photo_2024-05-13_12-37-27

 

بر اساس مطلبی که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، طوفان خورشیدی، اختلالاتی کوچک در شبکه های برق، سیستم های ماهواره ای و کاهشی در کیفیت سرویس استارلینک ایجاد کرد اما همزمان، آسمان سراسر جهان را با رنگ های مختلف رنگ آمیزی کرد. 

شفق قطبی با طوفان‌های خورشیدی همراه شد و چشم اندازی زیبا از طیف رنگ‌های صورتی، بنفش و سبز به راه انداخت. این نورهای درخشان و زیبا در سراسر جهان قابل مشاهده بودند. نورهای درخشان بنفش، سبز، زرد و صورتی شفق قطبی در سراسر جهان از جمله آلمان، سوئیس، چین، انگلیس، اسپانیا و نقاط دیگر مشاهده شدند.

ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی شرکت نیز در پلتفرم ایکس اعلام کرده بود که ماهواره‌های استارلینک تحت فشار زیادی هستند اما تاکنون مقاومت کرده اند.

طوفان خورشیدی چیست

به گزارش اقتصادنیوز، ابرهای گاز داغی که در فوران‌های تاج خورشیدی از خورشید خارج می‌شوند، طوفان خورشیدی نام دارند. این طوفان که از ذرات یونیزه پرانرژی تشکیل می‌ شود، این توانایی را دارد که ماهواره ها را بسوزاند، شبکه‌های انتقال برق و مخابرات را با اختلال روبرو کند و فضانوردان را به کام مرگ بکشاند. 

البته، پیش‌بینی این طوفان‌ها کار آسانی نیست زیرا هر فورانی در تاج خورشیدی به وقوع طوفان ذرات منجر نمی‌شود.

نظر شما