شناسهٔ خبر: 66636236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

احداث ۸۰۰۰ سازه آبخیزداری در استان کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، گفت: تاکنون ۸ هزار سازه آبخیزداری در سطح استان احداث شده که قابلیت مدیریت ۳۲۰ میلیون مترمکعب رواناب را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، علیرضا ابوالحسنی صبح امروز در حاشیه افتتاح پروژه‌های آبخیزداری بخش صوغان شهرستان ارزوئیه که با حضور محمد فرامرز، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمان دارای  10.6 میلیون هکتار حوضه آبخیز است که در سطح  2700 هزار هکتار مطالعات تفصیلی و اجرایی در این حوضه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 8 هزار انواع سازه آبخیزداری در سطح استان احداث شده است، گفت: این سازه‌ها قابلیت مدیریت میزان 320 میلیون مترمکعب رواناب و نفوذ 160 میلیون مترمکعب آب به همراه کنترل فرسایش رسوب خاک به میزان سالانه 9 میلیون تن را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ادامه داد: پروژه‌های آبخیزداری با تقویت سفره‌های آب زیرزمینی مانع از فرونشست آبخوان‌ها، حفظ و تقویت پوشش گیاهی منطقه، جلوگیری از پدیده ریزگردها مانع از بروز خسارت جانی و مالی می‌شود.

وی با بیان اینکه فرو نشست زمین در دشت‌ صوغان و به دنبال آن بسته شدن خلل و فرج لایه‌های زیرین خاک، موجب مرگ تدریجی طبیعت و اقتصاد منطقه خواهد شد، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری، مهم‌ترین راهکار برای کنترل فرونشست زمین است که به علت برداشت بی رویه آب از آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی است.

ابوالحسنی با بیان اینکه برای برون‌رفت از چالش فرونشست زمین در دشت صوغان، اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: در این راستا مساحت 30 هزار هکتار از حوضه آبخیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح مطالعاتی تعداد 50 عدد سازه سنگی ملاتی با حجم عملیات 401 هزار مترمکعب و حجم آبگیری 403 هزار متر مکعب پیش‌بینی شده است، بیان کرد: تاکنون 11 بند سنگی ملاتی با اعتباری بالغ بر 54 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی با قابلیت آبگیری 46 هزار متر مکعب احداث شده است.

محمد فرامرز، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این آیین با تاکید بر ضرورت اجرای پروژه‌های آبخیزداری با اشاره به وجود 704 میلیون هکتار حوضه آبخیز ساحلی و مرزی در کل کشور، اظهار داشت: 52 درصد مساحت کشور را کویر مرکزی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه بهترین آب از نظر کیفیت آب باران است، افزود: بخش عمده‌ای از روان آب‌ها به دلیل عدم مدیریت خارج می‌شود که سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه نگهداشتن آب اجرای عملیات آبخیزداری است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه 20 میلیون هکتار تعهد جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری مصوب شده است اما اجرای پروژه‌های آبخیز تنها با منابع دولتی میسر نیست، گفت: مشارکت عمومی در اجرای پروژه‌های آبخیزداری نقش مهمی در اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌ها و کاهش مخاطرات خشکسالی و سیل دارد.

انتهای پیام/511/

برچسب‌ها:

نظر شما