شناسهٔ خبر: 66636028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گفتگوهای مقام های طالبان و ازبکستان؛ «آیا پروژه خط آهن افغان – ترانس اجرایی خواهد شد؟» / گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – یک هیأت عالی رتبه از ازبکستان در سفر به کابل با مقام های وزارت خارجه و اداره خط آهن طالبان در مورد آغاز کار عملی پروژه خط آهن «افغان – ترانس» گفتگو گرده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، وزارت خارجه طالبان اعلام کرده که الهام محکموف، وزیر ترانسپورت و عصمت الله ارکاشف، نماینده ویژه ازبکستان برای افغانستان، با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت دیدار و در مورد راه اندازی پروژه خط آهن افغان – ترانس، گفتگو کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان به نقل از وزیر ترانسپورت ازبکستان نوشته است که همراه او «تیمی از مهندسان» برای «آغاز عملی» و «امکان سنجی» پروژه خط آهن افغان – ترانس به کابل آمده است.

وزیر ترانسپورت ازبکستان در این همچنین گفته است که هیأت دیگر از این کشور در جریان هفته جاری همراه با تجهیزات به کابل می آید و مسئولان اداره خط آهن طالبان و سایر ادرات، عملا کار را آغاز خواهند کرد.

اداره خط آهن افغانستان که تحت کنترل طالبان فعالیت می کند، نیز اعلام کرده که مقام های این اداره با مقامات خط آهن ازبکستان در مورد مطالعات فنی و آغاز کار عملی پروژه خط آهن افغان – ترانس گفتگو کرده است.

این اداره همچنین گفته است که یک تفاهمنامه میان این اداره، ازبکستان و شرکت خصوصی «کامگار» در زمینه توسعه «استیشن نایب آباد» در بندر حیرتان، امضا کرده است.

«پروژه خط آهن افغان ترانس چیست؟»

پروژه خط آهن افغان – ترانس یکی از بزرگ ترین پروژه های ریلی در منطقه است که از طریق آن آسیای مرکزی به آسیای جنوبی وصل می شود.

این پروژه از شهر ترمز در ازبکستان آغاز می شود و با عبور از استان های بلخ، سمنگان، بغلان، بامیان، میدان وردک، لوگر و پکتیا، در افغانستان به شهر پیشاور پاکستان می ‌رسد.

پروژه خط آهن افغان – ترانس در سال 2018 میلادی، در زمان ریاست جمهوری محمد اشرف غنی در افغانستان، طراحی و راه اندازی شد، اما کار عملی آن به دلیل مشکلات امنیتی در افغانستان و همچنین عدم تأمین بودجه، هنوز آغاز نشده است.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، با مقام های ازبکستان و پاکستان گفتگوها در مورد آغاز کار عملی این پروژه را آغاز کردند. در ماه فبروری سال جاری میلادی بخت الرحمن شرافت، رئیس اداره خط آهن طالبان به ازبکستان سفر کرد و با مقام های آن کشور و پاکستان آغاز مطالعات تخنیکی و اقتصادی این پروژه را امضا کرد.

هزینه ساخت این خط آهن در زمان حکومت پیشین افغانستان 4.5 میلیارد دلار برآورد شده بود، اما پس از تسلط طالبان، مقام های این گروه و ازبکستان گفته اند که هزینه ساخت این خط آهن، حدود هفت میلیارد دلار خواهد بود.

«اهمیت اقتصادی خط آهن افغان ترانس برای افغانستان»

افغانستان یک کشور محصور در خشکه است و شاهرگ اقتصاد و تجارت آن بیشتر از طریق مسیرهای ترانسپورت زمینی، به تپش در می آید.

به این لحاظ، راه اندازی خط آهن افغان – ترانس برای این کشور از اهمیت اقتصادی بالای برخوردار است و می تواند در کنار سایر مسیرهای ریلی و جاده ای، افق های تازه تجارت و ترانزیت را بر روی آن بگشاید.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، این مسیر سالانه فرصت انتقال بیش از  381 هزار و 469 تُن محموله تجارتی را از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان فراهم می کند.

کارشناسان به این باور هستند که با راه اندازی این خط آهن، افغانستان موقعیت ویژه ای در دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی و آسیای جنوبی خواهد یافت.

از سوی دیگر، افغانستان خط آهن «هرات – خواف» را با ایران راه اندازی کرده است که می تواند استان های جنوبی این کشور را به بازارهای ایران و از طریق آن ترکیه و آسیای میانه وصل کند.

هرچند اجرایی شدن این پروژه زمان طولانی را در بر خواهد گرفت و هنوز در مراحل اولیه است، اما در صورتی که تحولات سیاسی و امنیتی اجازه دهد که چنین پروژه های به سرانجام برسد، زمینه برای خودکفایی اقتصادی افغانستان و تبدیل شدن آن به یک مسیر ترانزیتی عمده در منطقه، فراهم خواهد شد.

در حال حاضر افغانستان تحت حاکمیت طالبان از بحران اقتصادی، فقر شدید و بیکاری رو به افزایش رنج می برد و زندگی بخش بزرگی از مردم آن وابسته به کمک های بشردوستانه است.

شهروندان این کشور آرزو می کنند که با فراهم شدن زمینه ایجاد یک حکومت فراگیر، برآمده از رأی مردم و با پایان یافتن مداخلات نظامی کشورها، از بین رفتن پایگاه های گروه های تروریستی و سرنگونی طالبان، این کشور باردیگر بتواند با استفاده از موقعیت جغرافیایی ویژه خود، مسیر وصل آسیای مرکزی به آسیای جنوبی شود و «قلب آسیا» دوباره به تپش بیاید.

نظر شما