شناسهٔ خبر: 66634691 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

دلیل اعتراض حسن شماعی‌زاده به سریال سیاسی تلویزیون ایران چه بود و چرا ساخت سریال ابوالقاسم طالبی چهار سال زمان برد

صاحب‌خبر -

فرارو- سریال هفت سر اژد‌ها پس از ۵۲ شب حضور در کنداکتور شبکه سه، جای خود را به سریال بدل واگذار کرد.

به گزارش فرارو؛ هفت سر اژد‌ها ته مایه معمایی- پلیسی دارد، اما با استفاده از کنایه‌های سیاسی تلاش کرد حداقل توجه یک جریان سیاسی را به خود جلب کند. حسن شماعی‌زاده، جامعه پرستاران و حتی پلیس به سریال هفت سر اژد‌ها انتقاد کرده اند و از این طرف ابوالقاسم طالبی، تقریبا چهار سال برای ساخت سریال وقت گذاشت که بخشی از آن به ماجرا‌های عجیب پرونده قتل برای پدرخوانده حمید صفت مربوط می‌شود.

۱  سریال هفت سر اژد‌ها به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم طالبی از ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه سه رفت و قسمت ۵۲ به عنوان قسمت آخر روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ پخش شد. طول هر قسمت سریال هفت سر اژد‌ها ۴۵ دقیقه است.

۲ ابوالقاسم طالبی همزمان در سریال هفت سر اژد‌ها وظیفه نویسندگی فیلمنامه، طراحی صحنه، تهیه‌کنندگی و کارگردانی را بر عهده داشته و قبل سریال هفت سر اژدها، دو سریال بازگشت پرستو‌ها و به کجا چنین شتابان را ساخته است. ابوالقاسم طالبی قبل سریال هفت سر اژدها، باید ساخت فیلم سینمایی قلاده‌های طلا فضای جنجالی را تجربه کرده بود. یتیم‌خانه ایران و آقای رییس‌جمهور هم در کارنامه ابوالقاسم طالبی دیده می‌شود.

۳ ابوالقاسم طالبی هنگام پخش فیلم قلاده‌های طلا با انتقاد وزارت اطلاعات روبرو شد. یک مقام آگاه وزارت اطلاعات، در خبری که دی ۹۷ منتشرشده و هنوز در دسترس است به خبرگزاری ایسنا گفت: از کارگردان فیلم که جزو پرسنل وزارت اطلاعات بوده و به هر دلیل از این وزارتخانه منفصل شده است، انتظار چنین تهمت‌پراکنی‌هایی نمی‌رفت. ابوالقاسم طالبی همان سال ۱۳۹۷ در مصاحبه با خبرگزاری فارس ارتباط خود با سازمان اطلاعات سپاه در قالب کارمند را تکذیب کرده است.

۴ سریال هفت سر اژد‌ها در ابتدا «طلاق» نام داشت، اما چون ذاتا قرار نبود به مسایل خانوادگی بپردازد و قصه‌اش حول محوز درام اجتماعی و سیاسی می‌چرخید و روی مفاسد اقتصادی تمرکز بود، در نهایت عنوان سریال به «هفت سر اژدها» تغییر پیدا کرد.

۵ ساخت سریال هفت سر اژدها، تقریبا ۴۷ ماه و روی هم‌رفته چهار سال زمان برد. درگذشت سیامک اطلسی و شهرام عبدلی در همین مدت رخ داد و آن‌ها نتوانستند سریال را ببینند. هفت سر اژد‌ها به‌عنوان سریال رمضانی پخش شد، اما یک ماه و دو روز پس از عید فطر به پایان رسید.

۶ سریال هفت سر اژد‌ها به زندگی آقازاده‌ای به اسم متین سلطان‌خواه می‌پردازد که همراه چند همدست خود در مفاسد اقتصادی متعدد دست دارند و در دستگاه‌های و سازمان‌های مختلف مانند بانک مرکزی نفوذ دارند. قیمت دلار را بالا و پایین می‌برند و با خرید‌و‌فروش سکه در جریان اقتصاد اختلال ایجاد می‌کنند و در تمام این تخلفات با عوامل خارجی از موساد، انگلیس و آمریکا هماهنگ هستند.

۷ مجید واشقانی در سریال هفت سر اژدها، نقش متین سلطان‌خواه را بازی می‌کند. شخصیتی که مدام تکرار می‌کند پدرش برای مملکت زحمت کشیده و به همین دلیل هر عمل و رفتاری را حق خودش می‌داند. متین سلطان خواه مدام در مورد خواهرشان گلایه می‌کند و اعتقاد دارد در تربیتش کوتاهی کرده اند. رسانه‌های اصلاح‌طلب، بابت شباهت متین سلطان‌خواه، مادر و خواهرش به مهدی هاشمی و خانواده مرحوم هاشمی‌رفسنجانی از ابوالقاسم طالبی انتقاد کرده‌اند.

۸ حمید گودرزی، جعفر دهقان، سیامک اطلسی، علیرام نورایی، شهرام عبدلی و... علاوه بر مجید واشقانی در سریال هفت سر اژد‌ها ایفای نقش کرده‌اند، اما بیشترین واکنش‌ها به بازی حمید صفت در نقش محمدعلی رضایی معطوف شد.

۹ حمید صفت، با نام کامل حمیدرضا امیری‌صفت، به‌عنوان خواننده رپ شناخته می‌شود و پس از اینکه در یک درگیری منجر به مرگ ناخواسته ناپدری خود دخالت داشت، مدتی زندان شد. حمید صفت، مشغول بازی در سریال هفت سر اژد‌ها بود که درگیر پرونده جنایی قتل ناپدری شد. نادر طالبی حاضر نشد بازیگر دیگری جایگزین حمید صفت کند و تا زمان تعیین تکلیف پرونده منتظر حمید صفت ماند تا سکانس‌های باقیمانده از هفت سر اژد‌ها را فیلمبرداری کنند.

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها اپیزود جنجالی سریال هفت سر اژدها؛ منتقدان می‌گویند سرووضع بازیگری که قرار است نقش دزد را داشته باشد، خنده‌دار است

۱۰ ناصر آقایی در سریال هفت سر اژدها، نقش آشپز متین سلطان‌خواه را بازی می‌کند و به‌خاطر اجرای تکنیک شکستن دیوار چهارم، شبیه کاری که کوین اسپیسی در سریال House of Cards انجام می‌داد، مورد توجه بییندگان سریال قرار گرفت.

۱۱ علیرضا جلیلی، نقش سیاوش در سریال هفت سر اژد‌ها را بازی کرده است. علیرضا جلیلی متولد سال ۱۳۸۲ است و یک‌دهه پیش با حضور در فیلم محمد رسول‌الله ساخته مجید مجیدی به سینمای ایرانی معرفی شد. انتشار تصویری با پوشش دخترانه از علیرضا جلیلی یکی دیگر از جنجال‌های زمان پخش سریال هفت سر اژد‌ها بود هرچند مشخص شد این عکس به تست گریم یک فیلم تعلق دارد.

۱۲ سریال هفت سر اژد‌ها به خاطر نمایش غیرمعمول بازیگران زن بدون حجاب، حداقل در استاندارد‌های مخصوص تلویزیون ایران ساختارشکنانه ظاهر شد. همزمان انتقاد‌هایی به سریال هفت سر اژد‌ها کردند، چون فیلمی مثل کاناپه، کیانوش عیاری با وضعیتی مشابه و به دلیل استفاده از کلاه‌گیس و پوستیژ توسط بازیگران زن، هنوز مجوز نمایش پیدا نکرده است.

۱۳ سریال هفت سر اژد‌ها علاوه بر جنجال سیاسی، از نظر اجتماعی هم با واکنش‌هایی روبرو شد. سازمان نظام پزشکی پس از پخش قسمت اول سریال هفت سر اژدها، نامه‌ای به رییس صداوسیما نوشت و در آن بابت به کارگیری عبارت‌های توهین‌آمیز، نسبت به یک پرستار و کادر پزشکی، گلایه کرد.

۱۴ سریال هفت سر اژد‌ها انتقاد پلیس را هم در پی داشت. سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا به شیوه نمایش عملکرد و ماموریت پلیس در سریال هفت سر اژد‌ها انتقاد کرد و گفت اگر ساخت سریال در زمان حال انجام می‌شد، پلیس برای توقف ساخت آن تلاش می‌کرد. سخنگوی پلیس اعتقاد دارد: برخی سکانس‌های پلیسی سریال هفت سر اژدها، با اصول بدیهی ساخت سریال‌های پلیسی و امنیتی فاصله‌ای معنادار دارد. انتقاد پلیس در این بخش روی حضور و همکاری یک سرهنگ با شخصیت منفی یعنی متین سلطان‌خواه متمرکز بود.

۱۵ سریال هفت سر اژد‌ها توسط منتقدان به خاطر کیفیت فنی پایین، نحوه بازی تصنعی بازیگران، دم‌دستی بودن دیالوگ‌ها و کارگردانی ضعیف نکوهش شده است. در فضای سیاسی نیز پخش سریال هفت سر اژد‌ها را در ادامه تقلیل جایگاه صداوسیما از رسانه میلی به تریبون یک جریان سیاسی خاص ارزیابی کرده‌اند. اگرچه جریال اصولگرایی و به‌طور خاص جیهه پایداری از سریال هفت سر اژد‌ها راضی به نظر می‌رسند.

۱۶ قسمت ۱۱ سریال هفت سر اژد‌ها با برچسب هشدار +۱۳ به نمایش درآمد، چون صحنه قتل خشونت‌باری را به تصویر کشید. خشونت صحنه به نمایش درآمده در قسمت ۱۱ سریال هفت سر اژد‌ها برای تلویزیون ایران تقریبا بی‌سابقه است.

۱۷ قسمت ۱۸ سریال هفت سر اژد‌ها به دلیل نمایش صحنه‌ای ساختارشکنانه بین دو شخصیت زن و مرد جنجالی شد.

۱۸ قسمت ۱۳ سریال هفت سر اژد‌ها به‌خاطر پخش ترانه الو خدا از حمید صفت که یک قطعه موزیک رپ است، سروصدا کرد.

۱۹ حسن شماعی‌زاده بابت پخش آهنگ» واسه دختر شما خواستگارایی اومدن» در سریال هفت سر اژد‌ها به انتقاد از مدیران صداوسیما پرداخت. رسانه‌های داخلی نیز به تدوین این آهنگ روی تصایر خواندن قرآن عروسی پای سفره عقد انتقاد کردند.

۲۰ ساخت فصل دوم سریال هفت سر اژد‌ها با حمایت ضمنی رییس سازمان صداوسیما همراه شده است، اما انتقاد‌های کیفی و محتوایی و به طور خاص انتقا‌های سیاسی، امکان ساخت فصل دوم سریال هفت سر اژد‌ها را کاهش می‌دهد. تیم تولید هنوز درباره ساخت فصل دوم سریال هفت سر اژد‌ها اظهارنظر نکرده است.

نظر شما