شناسهٔ خبر: 66631006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

معاون پارلمانی سابق رییس‌جمهور در گفت‌وگو با شفقنا: برخی نمایندگان حضور چندانی در مباحث، طرح‌ها و لوایح ندارند/ بسیاری از لوایح و طرح‌ها به دلیل ناآشنایی با قانون اساسی معطل می‌ماند/ ایرادات متعدد شورای نگهبان به مصوبات زیبنده و سزاوار مجلس نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- معاون سابق پارلمانی رییس جمهور گفت: برخی از نمایندگان حضور چندانی در مباحث، طرح ها و لوایح ندارند و بیشتر تمرکزشان روی مطالبات فردی یا عمومی حوزه انتخابیه است. تعداد خاصی از نمایندگان هستند که فعال می باشند، آیین نامه داخلی را می دانند، طرح ها را مطالعه و اظهار نظر می کنند و در کمیسیون فعال هستند.

دکتر سیدمحمد حسینی در گفت وگو با شفقنا (روز۱۹ اردیبهشت) در پاسخ به این پرسش که «تا چه میزان دولت به خواسته های مختلف نمایندگان در خصوص حوزه های انتخابیه پاسخ داده است؟» بیان کرد: نمایندگان به دلیل ارتباط مداومی که با حوزه انتخابیه دارند، کمبودها، مشکلات و اولویت ها را تشخیص می دهند و می توانند مشاوران امینی برای دولت باشند و دولت هم به این موضوع توجه می کند، ولی دولت هم یکسری محدودیت ها دارد؛ ما باید براساس بودجه سالانه عمل کنیم و خارج از آن این اختیار نیست.

وی ادامه داد: ممکن است که در سفرهای استانی اعتباراتی برای نهاد ریاست جمهوری باشد و کمک های موردی بتوان انجام داد، اما دولت تا جایی که میسر باشد و مطالبات به حق مردم باشد، حتماً پیگیری و کمک می کند و خود نمایندگان هم به این موضوع اذعان دارند. در جلسات مختلفی که با نمایندگان داریم، تأکید دارند که دولت نهایت تلاش خود را دارد و اینطور نیست که نسبت به خواسته های نمایندگان بی تفاوت باشد به ویژه اینکه اعضای دولت نیز حضور میدانی دارند و مسایل در سفرهایی که انجام می شود، برایشان ملموس و عینی است لذا سریعتر پیگیری و انجام می شود.

حسینی در پاسخ به پرسش دیگر شفقنا درباره اینکه «نمایندگان مجلس تا چه میزان از اصول قانون اساسی و سایر قوانین مرتبط با حقوق اساسی ملت اطلاع دارند؟» گفت: ما در دوره های مختلف مجلس شاهد بودیم که عده ای اصلاً حضور چندانی در مباحث طرح ها و لوایح ندارند یعنی اینکه بیشتر تمرکزشان روی مطالبات فردی یا عمومی حوزه انتخابیه هست و کمتر شرکت می کنند. تعداد خاصی از نمایندگان هستند که فعال می باشند، آیین نامه داخلی را می دانند، طرح ها را مطالعه می کنند و اظهار نظر می کنند و در کمیسیون فعال هستند. ما امیدواریم که مجلس آینده با اشراف به قانون اساسی و اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام که رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ کردند، به دولت کمک کنند و تصویب لوایحی که در نوبت هست، سریعتر رسیدگی شود.

وی درباره اینکه «آیا تأخیر در تصویب برخی از طرح ها و لوایح به دلیل ناآشنایی کافی نمایندگان مجلس به اصول قانون اساسی و سایر قوانین مرتبط به حقوق اساسی ملت بوده و هست؟» اظهار داشت: بسیاری از لوایح و طرح ها به دلیل نا آشنایی با قانون اساسی معطل می ماند و همچنین گاهی به شورای نگهبان می رود و ایرادات فراوانی دارد.

حسینی اضافه کرد: نماینده در آغاز دوره سوگند می خورد که مصوبه ای نداشته باشد که خلاف قانون اساسی و مغایر با احکام الهی باشد و لازمه آن این است که اشراف کامل داشته باشد و اینطور نباشد که به شورای نگهبان برود و برگردد و ایرادات متعدد داشته باشد؛ این زیبنده و سزاوار مجلس نیست و امیدواریم که در مجلس آینده کمتر شاهد این مساله باشیم. باید استثناء باشد که جایی اشکال بگیرند و اصل باید بر این باشد که آنچه مجلس تصویب می کند، شورای نگهبان هم تأیید کند و این چنین جوانب در نظر گرفته شود و قانون رعایت شود که با مشکل مواجه نشویم.

وی درخصوص اینکه دولت برای جبران این خلاء برنامه ای داشته یا دارد؟ گفت: مجلس معمولاً یک دوره آموزشی می گذارد و اخیراً هم دو روز جلسه را به این موضوع اختصاص دادند. دولت نیز آمادگی دارد که اگر لازم بود کمکی در این باره انجام دهد ولی اصل این است که نمایندگان باید حداقل در کمیسیونی که حضور دارند مسایل مربوط به آن حوزه را بدانند.

حسینی در پایان تأکید کرد: نمایندگان باید با حوزه های مربوطه کاملاً اشراف و آشنایی داشته باشند که ماحصل کار نمایندگانی که تصویب طرح ها و لوایح است با مشکل کمتری مواجه شود.

نظر شما