شناسهٔ خبر: 66630442 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمدجواد جمالی نوبندگانی

دعوای نواصولگرایی و نئوپایداری برنده ندارد

فعال سیاسی اصولگرا گفت: وقتی به 45 سال اخیر نگاه کنیم متوجه می شویم تمام کسانی که تندروی داشتند در نهایت به انحراف کشیده شدند. در واقع هرچه سواد کمتر، ادعا بیشتر و تندروی بیشتر می شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه نیوز - انتخابات مجلس دوازدهم گرچه با مشارکت چشم گیری مردم برگزار نشد اما آرایش صحنه سیاسی کشور را تغییر داد. تا پیش از این انتخابات، مرزبندی های سیاسی براساس رقابت اصلاح طلبی-اصولگرایی تعریف و تحلیل می شد اما کشمکش های انتخابات اسفندماه 1402 قالب جدیدی از رقابت را رقم زد و صحنه را به نواصولگرایی با پرچمداری محمدباقر قالیباف و نئوپایداری با پرچمداری رائفی پور تغییر داد. نکته جالب آنکه هر کدام از این دو قطب برای اثبات خود و رد رقیب در افشاگری هیچ حد و مرزی را نمی شناسند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» درباره دعوا و کشمکش شکل گرفته بین دو اردگاه نواصولگرایی و نئوپایداری ها گفت: این نوع برخوردها در جامعه سیاسی امروز نشان می دهد که از اصول اولیه دموکراسی فاصله داریم چون احزاب خوب شکل نگرفتند. در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم ناگهان چراغ برخی مجموعه های سیاسی روشن شد و به میدان آمدند، حالا در بعضی حوزه های انتخابیه موفق شدند و در بعضی دیگر توفیقی کسب نکردند.

وی با بیان اینکه دعواهای امروز سیاسی به هیچ وجه پسندیده نیست، افزود: اگر آقایان مدعی هستند ردای سیاست به تن کرده اند تا با برنامه برای جامعه و کشور کار کنند، بدانند که تخریب همدیگر روش تحقق آن هدف نیست. تخریب رقیب هیچ گاه به قدرت اردوگاه خودی نمی افزاید، بلکه حتی بعضا خواسته یا ناخواسته مصداق بارز دشمن بازی کردن در زمین است.

این فعال سیاسی یادآور شد: استفاده مجموعه های سیاسی از روش های تخریبی جز آنکه به ناامیدی مردم از سیاسیون منتهی شود، حاصل دیگری ندارد. دقیقا این کاری است رسانه های معاند انجام می دهند و سعی دارند با بزرگنمایی یکسری ایرادات جزئی، تصویر سیاهی را از وضعیت اداره کشور در ذهن افکارعمومی جا بیندازند.

وی افزود: کسی که با تخریب رقیب بخواهد خود را اثبات کند، زمان زیادی طول نخواهد کشید که تخریب ها دامن خود او را نیز خواهد گرفت چون طرف مقابل نیز ساکت نمی نشیند و در مقام پاسخ بر می آید. قطعا و یقیقنا اسم این روش سیاست ورزی نیست و در نهایت هر دو طرف براثر امواج تخریبی نابود خواهند شد.

جمالی با اشاره به تشدید ناامیدی اجتماعی بر اثر تخریب های سیاسی گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات چند دوره اخیر را نگاه کنیم، هر دوره نسبت به دوره قبل کاهش میزان مشارکت را داشتیم چون وقتی تخریب جای رقابت را می گیرد مردم می گویند «فرقی ندارد به چه کسی رأی دهیم، هر کسی رأی بیاورد آخرش مشخص می شود که دغدغه مردم و کشور ندارد».

وی درباره سرنوشت دعوای نواصولگرایی و نئوپایداری ادامه داد: این دعوا برنده ندارد و در نهایت هر دو طرف تخریب خواهند شد. وقتی به 45 سال اخیر نگاه کنیم متوجه می شویم تمام کسانی که تندروی داشتند در نهایت به انحراف کشیده شدند. در واقع هرچه سواد کمتر، ادعا بیشتر و تندروی بیشتر می شود.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: یادمان نرود که رهبر معظم انقلاب چندی پیش نسبت به تخریب های سیاسی انذار دادند، این تذکر رهبری قبل از تشکیل مجلس دوازدهم داده شد بنابراین همه مجموعه های سیاسی باید خود را ملزم به رعایت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بدانند.

نظر شما