شناسهٔ خبر: 66629292 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بخوان و بخند؛

بلایند دِیت در نمایشگاه کتاب

اجازه بدهید همین اول شفاف‌سازی کنیم که بلایند دِیت، اصطلاحی بیگانه است و بهتر است به‌جایش بگوییم: قرارِ کور یا کورقراری یا قرار کورکورانه یا قرار ناشناس یا چنین چیزی.

صاحب‌خبر -
بلایند دِیت در نمایشگاه کتاب

منصوره رضایی، فعال حوزه کتاب: این نوع قرار جدیدا در فضای مجازی مد شده و از آنجا که ما استاد فرصت‌ساختن از تهدیدهای فرهنگی هستیم، فکر کردیم می‌توانیم از این مساله هم در راستای اهداف والای خودمان بهره بگیریم و پوز شبیخون‌زنندگان فرهنگی را به خاک بمالیم.
اگر امسال به نمایشگاه کتاب تشریف برده‌ باشید حتما با بنرهای عظیمی مواجه شدید که حاوی توصیه‌هایی درباره‌ لزوم و فواید فرزندآوری است. شاید بگویید این موارد چه ربطی به نمایشگاه کتاب دارد؟ اگر چنین سوالی دارید جسارتا معلوم است که فقط تا نوک دماغ‌تان را می‌بینید و نمی‌دانید که کتاب و کتابخوانی با تولید موالید و جوانی جمعیت ارتباط مستقیم دارد. هر ایرانی یک کتاب و کتابخوان و کتاب‌خر است. یعنی با تولید فرزند، با یک تیر چند نشان می‌زنید. هم یارانه‌ کلان می‌گیرید، هم ماشین بدون قرعه‌کشی و هم خانه‌ قسطی و از همه مهم‌تر، یک نیروی کتابخوان تحویل جامعه می‌دهید و با کمر مبارک‌تان چرخ اقتصاد نشر را به حرکت درمی‌آورید.
دلایل فوق، ما را بر آن داشت که در حاشیه‌ نمایشگاه کتاب بستر فرزندآوری را نیز فراهم کنیم. خوشبختانه قضیه‌ ازدواج و فرزندآوری مثل مرغ و تخم‌مرغ نیست و می‌دانیم که اول باید ازدواج صورت گیرد و بعد، والدین از لک‌لک‌ها بخواهند که فرزند یا فرزندانی برایشان سوغات بیاورند. بنابراین جهت سهولت امر ازدواج، در یکی از گوشه‌های نمایشگاه، بلایند دیت یا قرار ناشناس راه انداختیم. به این صورت که ستونی از کتاب‌های نفیس که هیچ‌کس توان خریدشان را نداشت و دمِ دل ناشرهایشان باد کرده ‌بود، به شکل دیوار چیدیم و یک خانم و آقای آماده‌ ازدواج را نشاندیم دوطرف دیوار کاغذی و سوالاتی ازشان پرسیدیم تا ببینیم نظر این زوج جوان کتابخوان چقدر به نظر همدیگر نزدیک است و می‌توانیم برای افزایش جمعیت کتابخوار رویشان حساب بکنیم یا نه؟ فلذا با امید فراوان، روبه‌رویشان نشستیم و ازشان خواستیم آمادگی خود را کنترل کنند و با صبر و حوصله به سوالات ما پاسخ دهند.
این شما و این سوال و جواب‌های قرارِ کتابی دو سو کور:
۱) کتاب مورد علاقه‌تان را نام ببرید.
خانم: کتابخانه‌ نیمه‌ شب
آقا: نیمه‌ تاریک وجود
هرچند این کتاب‌ها هیچ‌جوره به هم ربطی ندارند اما چون هدف ما پیوند جوانان است باید نیمه‌ پر لیوان را ببینیم و همین که هر دو کتاب، نیمه دارند و به شب و تاریکی و ملزوماتش مرتبطند، یعنی این دو گل ناشکفته با هم تفاهم دارند. برویم سراغ سوال بعدی.
۲) شخصیت یا کاراکتر مورد پسندتان کیست؟
خانم (درحالی‌که چشم‌هایش قلب‌قلبی شده): سهراب، همون‌ پهلوون گوگولی که اسم باباش رستم بود و اسم مامانش تهمینه.
خوشحالیم که اطلاعات ادبی جوانان مملکت اینقدر زیاد است و فانتزی‌های فاخری دارند اما متاسفانه این فانتزی کاربرد چندانی ندارد و داماد بالقوه‌ ما دقیقا نقطه‌مقابل سهراب است. یک‌ چیزی توی مایه‌های شخصیت رستم در سریال هزاربار پخش‌شده‌ مختارنامه! اما مهم، اخلاق پهلوانی است که دارد.
شخصیت مورد پسند آقاداماد، خانم تناردیه بود!
«منفورتر از این زن داریم مگر؟ کجایش و چه چیزش جذاب است آخر؟» اینها را که از داماد پرسیدیم اشک در چشم‌هایش حلقه زد و گفت: «خانم تناردیه، نیمه‌ تاریک وجود منه. درون من یه زن خشمگین زورگو پنهان شده که همیشه سرکوبش کردم ولی تصمیم گرفتم از این به بعد بهش مجال ابراز وجود بدم.»
هنوز فهرستی از سوالات بوک‌بلایند دِیتی داشتیم که ناگهان خانم تناردیه‌ درون آقای داماد بیدار شد و دیوار کتابی بین خودش و عروس را خراب کرد و کار داشت به جاهای باریک کشیده می‌شد که مسئولان ذی‌ربط سر رسیدند و آن دو کبوتر عاشق و ما و دفتر و دستک‌هایمان را از نمایشگاه انداختند بیرون و خودمان را بلایند کردند و الآن نشستیم در کنج عزلت‌مان و داریم نسخه‌ بریل کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی را مطالعه می‌کنیم.

نظر شما