شناسهٔ خبر: 66629079 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

گلکسی S۲۵ با این ۵ قابلیت نوستالژیک می‌تواند دوباره قلب همه را تسخیر کند

اگر سامسونگ می‌خواهد گوشی گلکسی S۲۵ موفق باشد، باید این ۵ قابلیت نوستالژیک را از گوشی‌های قدیمی خودش به این پرچمدار جدید بیاورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، سامسونگ پانزده نسل از گوشی‌های پرچمدار سری Galaxy S را تولید کرده است. این خانواده از زمان عرضه در سال ۲۰۱۰ و به‌ویژه معرفی محصولات Ultra در سال ۲۰۲۰، تغییرات زیادی را به خود دیده است. علیرغم پیشرفت‌هایی که در فناوری و خط تولید این محصولات رخ داده، اما در طول این سال‌ها برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محبوب گوشی‌های سامسونگ نیز کنار گذاشته شده‌اند.

گلکسی S۲۵ با این ۵ قابلیت نوستالژیک می‌تواند دوباره قلب همه را تسخیر کند

شاید سری گوشی‌های گلکسی S۲۴ مجموعه‌ای عالی باشند، اما به‌دلیل کمبود تغییرات نسبت به نسل گذشته خود، همواره از تکراری بودن آن‌ انتقاد می‌شود. ما امیدواریم که همه‌چیز در گوشی‌های سری گلکسی S۲۵ تغییر کند. به‌اعتقاد ما سامسونگ می‌تواند از گذشته درخشان خود برای خلق محصولاتی دل‌ربا، الهام بگیرد.

گلکسی S۲۵ با این ۵ قابلیت نوستالژیک می‌تواند دوباره قلب همه را تسخیر کند

گلکسی S۲۵ با این ۵ قابلیت نوستالژیک می‌تواند دوباره قلب همه را تسخیر کند

ما در این مقاله نگاهی به ۵ تا از برترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های نوستالژیک در گوشی‌های قدیمی سامسونگ خواهیم انداخت که امیدواریم آن‌ها را در سری گلکسی اس ۲۵ هم ببینیم.

گلکسی S۲۵ با این ۵ قابلیت نوستالژیک می‌تواند دوباره قلب همه را تسخیر کند

دو گوشی گلکسی S۹ و S۱۰ به‌عنوان دو تا از بهترین گوشی های هوشمند سامسونگ شناخته می‌شوند و دلیل آن هم واضح است: گلکسی S۹ با الهام از طراحی محبوب گلکسی اس ۸، مشکل جایگاه حسگر اثر انگشت را برطرف کرد. در همین حال، S۱۰ دوربین سلفی درون حفره را معرفی کرد، حسگر اثر انگشت اولتراسونیک فوق‌العاده‌ای را ارائه داد و به طور کلی یک دستگاه شگفت‌انگیز بود.

گلکسی S۲۵ با این ۵ قابلیت نوستالژیک می‌تواند دوباره قلب همه را تسخیر کند


دوربین اصلی هر دوی این گوشی‌ها از یک دریچه دیافراگم متغیر استفاده می‌کرد که بسته به نور محیط بین f/۱.۵ (نور کم) و f/۲.۴ (نور زیاد) تغییر می‌کرد. این قابلیت عملکرد بهتری را در نور کم به ارمغان می‌آورد و در شرایط استاندارد نیز جزئیات بیشتری را ثبت می‌کرد. با این حال، این ویژگی تنها برای دو سال دوام آورد و بعد از گلکسی نوت ۱۰ پلاس کنار گذاشته شد!

گلکسی S۲۵ با این ۵ قابلیت نوستالژیک می‌تواند دوباره قلب همه را تسخیر کند

با حرکت سامسونگ به سمت دوربین‌های رزولوشن بالا که با گلکسی اس ۲۰ اولترا و تجهیز به یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی شروع شد و سپس به سنسورهای ۲۰۰ مگاپیکسلی در گلکسی اس ۲۳ و گلکسی اس ۲۴ اولترا رسید. ما خیلی دوست داریم که دوباره شاهد بازگشت این قابلیت نوستانژیک به گوشی گلکسی S۲۵ سامسونگ باشیم. گلکسی اس ۹ و اس ۱۰ تنها می‌توانستند بین f/۱.۵ و f/۲.۴ جابه‌جا شوند و نمی‌توانستند به مقادیر میانی دست پیدا کنند. اما تصور کنید اگر سامسونگ بتواند این محدوده را گسترش دهد، چه خواهد شد…

گلکسی S۲۵ با این ۵ قابلیت نوستالژیک می‌تواند دوباره قلب همه را تسخیر کند

سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۴ اولترا از دیافراگم f/۱.۷ بهره می‌برد که بین ثبت جزئیات و جذب نور، تعادل خوبی را ایجاد کرده است. اگر سامسونگ این فناوری را با توقف‌های بیشتر احیا کند، می‌تواند همان بهبود عملکرد دوربینی باشد که انتظارش را می‌کشیدیم. مشخص نیست که آیا مشکل تأخیر شاتر که گریبان‌گیر گوشی‌های اولترا سامسونگ بوده به سخت‌افزار یا نرم‌افزار مربوط می‌شود، اما مطمئناً داشتن دیافراگم بازتر که امکان سرعت شاتر بالاتر را فراهم می‌کند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تصور کنید اگر گلکسی اس ۲۵ اولترا می‌توانست دوربین خود را بین سه دیافراگم، مثلاً f/۱.۴، f/۱.۷ و f/۲.۴ تنظیم کند. سامسونگ طی سال‌های اخیر با Expert RAW، کنترل‌های دستی روی تصاویر را به کاربران هدیه داده است. تصور کنید اگر در آن برنامه دسترسی دستی به دیافراگم داشتیم، چقدر می‌توانستیم در زمینه عمق میدان خلاقیت به خرج دهیم.

مرگ تدریجی درگاه کارت حافظه، اتفاق تلخی بود که متأسفانه به واقعیت تبدیل شد. دیگر به سختی می‌توان این درگاه را در گوشی‌هایی به‌جز مدل‌های اقتصادی یا پرچمدارهای دوربین محور سونی اکسپریا پیدا کرد. این درگاه در سری پرچمداران سامسونگ دو بار طعم مرگ را چشید؛ ابتدا با گلکسی اس ۶ حذف شد اما به علت واکنش منفی کاربران، در اس ۷ دوباره بازگشت.

از یک طرف، دلیل این حذف را به‌راحتی می‌توان درک کرد. امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، اکثر ما به اینترنت قابل اعتماد با حجم دیتای بالا برای استریم موسیقی و ویدیو دسترسی داریم که فضایی را از حافظه گوشی اشغال نمی‌کنند. همچنین، حافظه داخلی گوشی‌ها نیز به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. برای مثال، اولین گوشی گلکسی S تنها با ۴ یا ۸ گیگابایت حافظه عرضه می‌شد، در حالی که گلکسی اس ۲۴ با ۱۲۸ گیگابایت کار خود را آغاز می‌کند و مدل‌های اس ۲۴ پلاس و اولترا حداقل ۲۵۶ گیگابایت حافظه دارند. این تنها حافظه پایه است و نسخه اولترا حتی تا ۱ ترابایت حافظه داخلی را ارائه می‌دهد.
با این حال، حافظه داخلی همه مشکلات را حل نمی‌کند. از آنجایی که امکان ارتقای حافظه داخلی گوشی‌ها وجود ندارد، شاید ۲۵۶ گیگابایت امروز برای شما کافی باشد، اما این نیاز ممکن است در آینده تغییر کند. اگر قصد سفر دارید و به اینترنت دائمی دسترسی نخواهید داشت، قطعاً به فضای ذخیره‌سازی زیادی برای عکس‌ها، موسیقی و فیلم‌های خود در طول پرواز یا در مسیر نیاز پیدا می‌کنید. درگاه کارت حافظه این انعطاف‌پذیری را به شما هدیه می‌دهد.

علاوه بر این، درگاه کارت حافظه می‌تواند به پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات گوشی نیز کمک شایانی کند. سامسونگ سال گذشته گزینه بکاپ روی حافظه خارجی را به گوشی‌های خود اضافه کرد. این قابلیت به‌طور کامل از کل گوشی شما پشتیبان تهیه کرده و آن را روی کارت حافظه یا فلش درایو USB ذخیره می‌کند تا بعداً از طریق برنامه Smart Switch بازیابی شود. این قابلیت با کارت‌های حافظه نیز کار می‌کند. این ویژگی برای گوشی‌های میان‌رده سامسونگ که هنوز با درگاه کارت حافظه عرضه می‌شوند، عالی است؛ اما کاربران مدل‌های گران‌تر را از این مزیت بی‌بهره می‌گذارد.

دکمه بیکسبی در ابتدا به خاطر عدم کارایی و صرفاً فراخوانی دستیار صوتی بیکسبی که چندان مورد استقبال نبود، با انتقادات زیادی روبرو شد. اما در اواخر عمر خود در گلکسی اس ۱۰، شاهد تحولات خوبی بود. سامسونگ دو گزینه قابل تنظیم برای این دکمه ارائه کرد که با یک یا دو بار فشار دادن به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کردید.

در حالی که یکی از این فشارها به بیکسبی اختصاص داده می‌شد، دیگری را می‌توانستید به عملکرد دلخواه خود اختصاص دهید. در ادامه، برنامه‌های جانبی نیز پا به میدان گذاشتند و امکان شخصی‌سازی کامل هر دو ورودی را فراهم کردند.
امروزه در سال ۲۰۲۴، شرایط به کلی فرق کرده است. بیکسبی پیشرفت چشمگیری داشته و آنقدر کارآمد شده که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند برای کنترل گوشی خود و انجام امور مختلف از آن استفاده کنند.. بیکسبی در کنترل‌های آفلاین روی دستگاه عملکرد خیلی بهتری نسبت به دستیار گوگل دارد و در سایر زمینه‌ها نیز به آن نزدیک شده است.

علاوه بر این، سامسونگ به شما اجازه می‌دهد میانبر فعلی بیکسبی روی دکمه پاور را با استفاده از برنامه Good Lock به دستیار گوگل یا هر عملکرد یا برنامه دیگری اختصاص دهید.

اما داشتن یک دکمه اضافی در طرف دیگر دستگاه می‌تواند بسیار مفید باشد. من عاشق این ایده هستم که با یک فشار کوتاه عکس بگیرم و با فشار طولانی روی آن فوکوس کنم. با توجه به اضافه شدن اکشن باتن به آیفون ۱۵ پرو در سال گذشته، بعید به نظر نمی‌رسد که شاهد بازگشت این دکمه محبوب به گوشی‌های سامسونگ باشیم.

در مجموع، دکمه بیکسبی مسیری پر فراز و نشیب را طی کرده است؛ از منفور به محبوب. با پیشرفت‌های سامسونگ و نیاز روزافزون به دکمه‌های تنظیم‌شونده، احتمالاً شاهد بازگشت این دکمه کاربردی به گوشی‌های آینده خواهیم بود.

تاریخچه چرخش هوشمند کمی مبهم است. این قابلیت به‌لطف به‌روزرسانی نرم‌افزاری در گلکسی اس ۳ یا اس ۴ معرفی شد، اما سابقه آن به گلکسی اس ۲ نیز می‌رسد. مشخص نیست که آخرین گوشی گلکسی اس که از این قابلیت بهره می‌برد کدام مدل بوده است.

چرخش هوشمند قابلیتی بسیار کاربردی بود. با فعال بودن چرخش خودکار، هر بار که گوشی را به حالت افقی می‌چرخاندید، دوربین فعال می‌شد و جهت‌گیری چشمان شما را بررسی می‌کرد. اگر تشخیص می‌داد که چشمان شما به حالت افقی درآمده‌اند، صفحه را می‌چرخاند. در غیر این صورت، فرض می‌کرد که شما دراز کشیده‌اید و صفحه را در حالت عمودی نگه می‌داشت.

این قابلیت بسیار ساده اما کارآمد بود. اندروید ۹.۰ (Pie) دکمه چرخش دستی را برای مواقعی که چرخش خودکار خاموش بود و گوشی را می‌چرخاندید، اضافه کرد. اما این دکمه به کارایی و سادگی چرخش هوشمند نبود.

من از گوشی‌های مختلفی مانند پیکسل، سامسونگ، موتورولا و غیره استفاده کرده‌ام و گاهی اوقات این دکمه تا زمانی که دوباره گوشی را نچرخانم ظاهر نمی‌شود. هدف‌گیری با ضربه روی آن دکمه کوچک نیز دشوار است، به خصوص اگر عجله داشته باشید.

چرخش هوشمند بی‌نقص نبود، مخصوصاً در نور کم با مشکلاتی مواجه می‌شد. با این حال، بازگرداندن این قابلیت فراموش‌شده سامسونگ می‌تواند با رفع این مشکل، تجربه کار با گوشی را بهبود بخشد.

گلکسی اس ۸ و اس ۹ علاوه بر حسگر اثر انگشت، از اسکنر عنبیه نیز بهره می‌بردند. برای باز کردن قفل گوشی، باید با استفاده از دوربین سلفی، اسکنر عنبیه با چشمان شما هم‌راستا می‌شد. این روش چندان آسان و سریع نبود، اما بعد از مدتی استفاده، اکثر کاربران می‌توانستند بر اساس حافظه عضلانی، چشمان خود را هم‌راستا کنند و به سرعت به گوشی خود دسترسی پیدا کنند.
اسکنر عنبیه با مشکلاتی از جمله عملکرد ضعیف در نور کم نیز مواجه بود. مردمک چشم انسان با تاریک شدن محیط گشاد می‌شود، که می‌توانست اسکنر را به هم بریزد، به خصوص در تاریکی مطلق.

با این حال از زمان عرضه گلکسی اس ۸ و اس ۹، تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است و امروزه اسکنرهای عنبیه مادون قرمز می‌توانند در تاریکی مطلق نیز کار کنند.

در حالی که من ترجیح می‌دهم از حسگر اثر انگشت به جای تشخیص چهره استفاده کنم، برخی افراد عقیده دیگری دارند و از بازگشت اسکنر عنبیه استقبال می‌کنند. این قابلیت همچنین به چرخش هوشمندی که قبلاً به آن اشاره شد، اجازه می‌دهد تا در تاریکی نیز کار کند.

هزینه: اسکنر عنبیه به قطعات اضافی و فضای بیشتری در داخل گوشی نیاز دارد که می‌تواند هزینه تولید را افزایش دهد.
کمبود فضا: سامسونگ در تلاش است تا حاشیه‌های گوشی‌های خود را تا حد امکان کم کند. قرار دادن اسکنر عنبیه در زیر نمایشگر هم می‌تواند راه‌حلی باشد، اما این فناوری هنوز به طور کامل توسعه نیافته و به اندازه کافی قابل اعتماد نیست.
با توجه به این دو عامل، بعید به نظر می‌رسد که سامسونگ در آینده نزدیک اسکنر عنبیه را به گوشی‌های خود بازگرداند. با این حال، اگر سامسونگ بتواند بر چالش‌های مربوط به هزینه و فضا غلبه کند، بازگشت اسکنر عنبیه می‌تواند خبر خوشی برای طرفداران این قابلیت باشد.

گلکسی اس ۲۴ اولترا فعلی سامسونگ گوشی بسیار خوبی است. این محصول عملکردی قدرتمند و قابل اعتماد دارد و با استفاده از آن لذت خواهید برد. اما شاید تفاوت چندانی نسبت به نسل قبلی خودش ندارد. این موضوع حتی در تبلیغات سامسونگ هم مشهود است. شعار سال‌های گذشته سامسونگ این بود که «بهترین چیز بعدی همین حالا اینجاست». اما سال‌هاست که دیگر از این شعار استفاده نمی‌کند، چرا که دیگر خودش هم می‌داند این جمله واقعیت ندارد.
ما امیدواریم گلکسی اس ۲۵ که اواخر سال ۱۴۰۳ عرضه می‌شود، بتواند شور و اشتیاقی را در کاربران ایجاد کند که اس ۲۴ اولترا در آن ناموفق بود. این محصول نوآوری‌های ناکافی داشت، قیمت آن بسیار بالا بود و گوشی‌های جایگزین زیادی وجود دارد که می‌توانند با آن رقابت کند.

اگر سامسونگ می‌خواهد سال آینده کاربران را هیجان‌زده کند، باید نوآوری‌های قابل توجه و جذابی را در گوشی گلکسی S۲۵ ارائه کند و در عین حال قیمت آن را رقابتی نگه دارد.

نظر شما