شناسهٔ خبر: 66626646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خبر خوشحال‌کننده دیروز، کمی آبکی از آب درآمد!

صاحب‌خبر -

برترین‌ها نوشت: روز گذشته خبری منتشر شد که به ظاهر امیدوار کننده به نظر می‌رسید و مورد توجه ویژه رسانه‌های حامی دولت قرار گرفت اما این خبر پشت‌پرده‌هایی هم دارد که برخی حاضر به افشای آن نیستند! خبر کوتاه اما بحث برانگیز بود: «کاهش آمار طلاق بعد از سه دهه در ایران!». خبری که بازتاب فراوانی داشت و در عین حال به مذاق برخی از کارشناسان و مسئولان دولت‌های گذشته خوش نیامد.

خبر خوشحال‌کننده دیروز، کمی آبکی از آب درآمد!

سازمان ثبت احوال دولت رئیسی مدعی شد: بر اساس آمار اولیه مرکز رصد جمعیت کشور پس از سه دهه، آمار طلاق در کشور کاهشی شد و در این رابطه نوشت: در سال گذشته (۱۴۰۲)۲۰۱ هزار و ۴۶۸ رویداد طلاق در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۱۴۰۱) ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس این گزارش حدود ۳۰ درصد از طلاق‌های رخ داده در سال ۱۴۰۲ دارای طول مدت زندگی مشترک کمتر از ۵ سال بودند که نسبت به سال‌های قبل از آن از روند کاهشی برخوردار است.

انتشار این خبر کافی بود تا برخی رسانه‌های نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی در واکنشی هماهنگ و قابل تامل به پوشش این خبر در صفحه نخست شماره امروز خود بپردازند و با تعریف و تمجید ویژه آن را به یک دستاورد مهم دولت در حوزه اجتماعی تبدیل کنند!

خبر خوشحال‌کننده دیروز، کمی آبکی از آب درآمد!

روزنامه همشهری، ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران با شادی عجیب و باورنکردنی این خبر را خبر خوش برای خانوارهای ایرانی اعلام کرد نوشت: کاهش 3 درصدی آمار طلاق پس از گذشت سه دهه در این دولت اتفاق افتاد که دستاورد بزرگی است، قانون جوانی جمعیت از دیگر افتخارات وزارت بهداشت و مجلس است که توانسته آمار مادران جوان را افزایش داد و خانواده‌های ایرانی را پرجمعیت‌تر کرده است. این روزنامه اما در ادامه  با نگرانی از آمار ازدواج می نویسد: البته طی 2سال اخیر ثبت ازدواج در کشور هم به میزان ۸.۷درصد کاهش یافته و یکی از دلایلی که باعث شده ثبت ازدواج در کشور نزولی شود، این است که جمعیت جوانی که در سن ازدواج قرار می‌گیرد هرسال کاهش پیدا می‌کند که باید مسئولان هر چه سریعتر برای آن فکری کنند.

خبر خوشحال‌کننده دیروز، کمی آبکی از آب درآمد!

روزنامه ایران که بازوی مطبوعاتی دولت رئیسی است هم با شادمانی نوشته است: در دو سال گذشته 8.7 درصد، کاهش ثبت ازدواج در کشور داشتیم ولی خبر خوب در طلاق، کاهش آمار آن نسبت به سال قبل آن بوده است و این بهترین خبری است برای رشد جمعیت و امید به رشد جمعیت جوان در ایران و نوید آن را می‌دهد که شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» دهه 60 و 70 که کار دستمان داده بود و باعث شد سر و کله سونامی سالمندی و کاهش موالید آرام آرام پیدا شود برای همیشه کنار گذاشته شود.

دستاوردسازی یا استناد به آمار؟ 

اما آمارها چه می گویند در شرایطی که به باور برخی از کارشناسان، کاهش آمار ازدواج خود باعث کاهش میزان آمار طلاق بوده و برخی دیگر این اعداد و ارقام را عددسازی در جهت سفید کردن آسیب سیاه طلاق می دانند که سال هاست عوارض روحی، روانی و مادی آن تبعات بسیاری به همراه داشته است.

موضوعی که عباس عبدی، فعال سیاسی نیز به آن اذعان دارد و در میان کلمات وی در رابطه با قانون جوانی جمعیت می توان به این موضوع پی برد که «ازدواج در همین دو سال اجرای طرح فرزندآوری، حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است.» عبدی در یادداشتی با عنوان «صنعت دستاوردسازی» معتقد است: «آمار طلاق در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایشی است و در سال ۱۴۰۲ تا حدود ۵ درصد کاهش یافته است. ولی آمار خام طلاق مساله اصلی نیست، بلکه نسبت طلاق به ازدواج و نیز نرخ طلاق مهم است که براساس آمار رسمی ثبت احوال هر دو مورد افزایش یافته است.»

واکنش آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات به اعلام کاهش آمار طلاق در کشور نیز جالب بود و او که این آمار را با جدیت در کلمات «دروغ» می داند در شبکه های اجتماعی و با استناد به آمار مذکور ثبت احوال و صحبت های عباس عبدی نوشته است: «مشخص است که ثبت احوال آمار دروغ نداده است اما نوع انعکاس خبر توسط [رسانه دولت] القای دروغ آماری است. بسیاری از آمارهای اقتصادی که این روزها مطرح می شود هم همینگونه اند، دروغ آماری!.

 بر اساس آمار ثبت احوال کشور ۵۶۸ هزار و ۵۴۵ ازدواج در سال ۱۴۰۰ که آمار طلاق در این سال ۲۰۱ هزار و ۵۹ مورد طلاق ثبت شد. در سال ۱۴۰۱ که مورد استناد سازمان ثبت احوال نسبت به سال ۱۴۰۲ بوده است، ۵۲۳ هزار و ۷۸۶ ازدواج ثبت شده در حالی که آمار طلاق حدود ۲۰۴ هزار و ۲۹۴ واقعه بود. در نهایت آماری که ثبت احوال آن را بی سابقه در سه دهه گذشته می داند در سال ۱۴۰۲، ۲۰۱ هزار و ۴۶۸ واقعه طلاق، ولی در خبر مذکور تعداد ازدواج ثبت در سال ۱۴۰۲ ارائه نشده است. آخرین آماری که سازمان ثبت احوال کشور ارائه داده، مربوط به چهار ماهه نخست سال گذشته است که در سایت خود منتشر کرده و در این مدت تعداد ۱۹۹ هزارو ۷۲۴  ازدواج و درمقابل ۶۵ هزارو ۳۵۴ طلاق روی داده است.

واکنش‌ها چه بود؟

اما واکنش های مردم در شبکه‌های اجتماعی به خبر «کاهش آمار طلاق بعد از سه دهه» نیز قابل توجه بود. در عمده دلایلی که مردم به طنز و جدی مطرح کرده اند، افزایش قیمت نجومی سکه را دلیل کاهش آمار طلاق می دانند که کمتر کسی جرات درخواست طلاق را با توجه به سکه ۳۸ میلیون تومانی را دارد.

نظر برخی کاربران فضای مجازی در این خصوص را بخوانید:

دانیال به رئیسی کنایه زد: ولمون کنید خدایی، دیگه داره آمار طلاق به صددرصد میرسه! اقای رئیسی عزیز من شما سری به صرافی ها و قیمت سکه زدی؟ وقتی نرخ سکه سر به فلک کشیده و مردم تو فشار اقتصادی هستند آمار طلاق به کجا میرسه؟

مهسا نوشت: آمار طلاق روز به روز داره بیشتر میشه لطفا این مقایسه هارو بزارید کنار یکم رو اخلاق شعورتون کارکنید و به فکر گرونی باشید آمار غلط به مردم ندین لطفا.

اکانت توئیتری «راستگو» هم نوشت: آمار طلاق خیلی بالا تر از اونیه که دولت میگه یه سری به کف جامعه بزنین متوجه میشین که دولت راست میگه یا مردم!

کوروش هم طعنه تندی زده است: یک بنده خدایی تو مناظره با احمدی نژاد گفت: به مردم دروغ نگویید و امیدوارم روی تابلوی دروغ ممنوع تو جای جای معابر نصب بشه.

ملیسا هم با گلایه گفت: دلار 60 هزار تومان! سکه 42 میلیون! درآمد یک سوم کارگری افغان! حالا آقای دولت بگو آمار طلاق کاهشی شده یا افزایشی! اما امار طلاق اصلا کاهشی نیست باید واقعیت را پذیرفت و به فکر راهکار باشیم کتمان واقعیت دردی رو دوا نمیکنه.

نظر شما