شناسهٔ خبر: 66624199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) درخشش بی‌سابقه و حیرت‌انگیز شفق قطبی در شمال اروپا (تصاویر) درخشش بی‌سابقه و حیرت‌انگیز شفق قطبی در شمال اروپا

فرادید| در خلیج ویتلی در ساحل شمال شرقی، اسکس، کمبریج‌شایر و وُکینگهام در برکشایر، نورهای شمالی مشاهده شده‌اند. این نورها در سافولک، کِنت، هَمپشایِر و لیوِرپول نیز مشاهده شدند. به گزارش فرادید، آنطور که گاردین نقل کرده، از ایرلند نیز مشاهداتی گزارش شده است. آنجا سرویس هواشناسی، تصاویری از نورها را

صاحب‌خبر -

فرادید| در خلیج ویتلی در ساحل شمال شرقی، اسکس، کمبریج‌شایر و وُکینگهام در برکشایر، نورهای شمالی مشاهده شده‌اند. این نورها در سافولک، کِنت، هَمپشایِر و لیوِرپول نیز مشاهده شدند. 

به گزارش فرادید، آنطور که گاردین نقل کرده، از ایرلند نیز مشاهداتی گزارش شده است. آنجا سرویس هواشناسی، تصاویری از نورها را بر فراز دوبلین و بالای فرودگاه شانون در شهرستان کلر منتشر کرد. 

6

استفان دیکسون، سخنگوی این سرویس هواشناسی روز جمعه گفت: «اگرچه شب‌های کوتاه‌تر، پنجره دید را محدود می‌کنند، شانس دیدن شفق قطبی، به‌ویژه در شب جمعه و به‌ویژه در اسکاتلند، ایرلند و بخش‌هایی از شمال انگلیس و ولز خوب است. اگر تجهیزات مناسب داشته باشید، حتی می‌توانید در جنوب هم آن را ببینید. این شرایط ممکن است شنبه شب ادامه یابد، اما هنوز باید جزئیات مکان دقیق آن را بررسی کنیم.» 

دیکسون می‌گوید ترکیب آسمان صاف و فعالیت افزوده ناشی از رسیدن خورشید به زمین، شانس دیدن این پدیده را افزایش می‌دهد. 

نمایش شفق زمانی رخ می‌دهد که ذرات باردار با گازهای موجود در جوّ زمین در اطراف قطب‌های مغناطیسی برخورد می‌کنند. 

5

نورهای شمالی بر فراز استراوا در جمهوری چک

در نیمکره شمالی، بیشتر این فعالیت در نواری به نام بیضی شفق که عرض‌های جغرافیایی بین ۶۰ تا ۷۵ درجه را پوشش می‌دهد، رخ می‌دهد. وقتی فعالیت قوی باشد، شفق منطقه بیشتری را پوشش می‌دهد، به همین دلیل گاهی‌اوقات شفق در جنوب بیشتر دیده می‌شود. 

در ایالات متحده، سازمان ملی اقیانوسی و جوی نوآ (Noaa) روز جمعه هشدار طوفان شدید ژئومغناطیسی نادری را اعلام کرد. این پیام به اپراتورهای نیروگاه‌ها و فضاپیماهای در مدار هشدار داد تا اقدامات احتیاطی انجام دهند. نوآ خبر داد تا جنوب آلاباما و شمال کالیفرنیا، طوفان می‌تواند نورهای شمالی ایجاد کند. 

4

نوآ توضیح می‌دهد که این رویداد بسیار نادر ناشی از یک خوشه لکه خورشیدی بزرگ است که از صبح چهارشنبه، چندین شعله خورشیدی متوسط تا قوی ایجاد کرده است. این به آن معناست که نورها را می‌توان در جنوب‌تر از حد معمول دید. استینبرگ و همکارانش می‌گویند بهترین مناظر شفق قطبی را می‌توان از دوربین‌های تلفن دید که در ثبت نور بهتر از چشم غیرمسلح هستند. 

3

شفق شمالی نزدیک Sieversdorf، آلمان

همه اینها بخشی از فعالیت خورشیدی است که با نزدیک شدن خورشید به اوج چرخه ۱۱ ساله خود افزایش می‌یابد. بر پایه به‌روزرسانی نوآ، انتظار می‌رود طوفان به اوج خود برسد، چون دست‌کم هفت خروج جرم از تاج خورشیدی اواخر جمعه یا اوایل روز شنبه به سمت زمین همگرا شده و به سرعت حرکت می‌کنند. اما آژانس می‌گوید طوفان ژئومغناطیسی به احتمال زیاد تا آخر هفته ادامه خواهد داشت.

2

طوفان خورشیدی بر فراز بنای یادبود ملی اسکاتلند در ادینبورگ

ناسا گفته است این طوفان هیچ خطر جدی برای هفت فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی ایجاد نکرده است. به گفته استینبرگ، بزرگ‌ترین نگرانی، افزایش سطوح تشعشعات بود اما خدمه می‌توانند در صورت لزوم به قسمت محافظت‌شده‌تر ایستگاه منتقل شوند. 

تشعشعات افزایش‌یافته ممکن است برخی از ماهواره‌های علمی ناسا را نیز تهدید کنند. آنتی پولکینن، مدیر بخش علوم هلیوفیزیک آژانس فضایی گفته است که در صورت لزوم برای جلوگیری از آسیب، ابزارهای بسیار حساس خاموش می‌شوند. چندین فضاپیمای متمرکز بر خورشید تمام عملیات را زیر نظر داشتند.

1

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-188290

نظر شما