شناسهٔ خبر: 66619583 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

ایجاد بورس تخصصی اقتصاد دیجیتال در دستور کار

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای تامین مالی پروژه‌های خود ایجاد بورس تخصصی اقتصاد دیجیتال را در دستور کار داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی «نقش صندوق توسعه ملی در اجرای برنامه هفتم توسعه» که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، بیان کرد: ما در دو سال و نیم گذشته کارهای بزرگی در حوزه فضایی انجام دادیم. از سال ۸۷ تاکنون شاهد پرتاب ۱۳ ماهواره بودیم اما در دولت سیزدهم، ۱۲ پرتاب داشتیم. یعنی معادل سه دولت پیش از آن، در این دولت شاهد پرتاب ماهواره بوده‌ایم.

وی افزود: در حال ساخت بزرگترین پایگاه فضایی هستیم. برای اولین بار در تاریخ ایران، به تصاویری با دقت یک متر و رنگی از هر جای کره زمین دسترسی پیدا کرده‌ایم. این تصاویر می‌تواند مبنای بسیاری از اتفاقات خوب باشد. داده‌هایی که برای پردازش هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود، به کمک این تصاویر در اختیار قرار می‌گیرد.

زارع پور گفت: از این داده‌های فضایی با استفاده از هوش مصنوعی برای پردازش زمین و مقابله با زمین‌خواری استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم تکالیف زیادی با همراهی خوب مجلس پیش‌بینی کرده‌ایم. شاخص‌های خوبی گذاشتیم که نوید بخش آینده خوب است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: دولت یک عزم و اراده جدی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در طی این مدت داشته است. برای اولین بار در دولت کارگروه اقتصاد دیجیتال تشکیل دادیم. اختیارات اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی به این کارگروه که متشکل از ۱۰ عضو کابینه و رئیس جمهور است، سپرده شده است و در واقع یک هیات دولت دوم در قوه مجریه تشکیل شد.

بیش از پنج درصد احکام برنامه هفتم مرتبط با اقتصاد دیجیتال

زارع پور توضیح داد: برای اولین بار در تاریخ قانون‌نویسی کشور یک فصل برای حوزه اقتصاد دیجیتال پیش‌بینی کردیم. پنج تا هفت درصد احکام قانون برنامه هفتم مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به این حوزه است و ۹ ماده مستقیم در ارتباط با اقتصاد و فناوری دیجیتال داریم.

وی افزود: باید کشور را به سمتی پیش ببریم که از فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی یا اقتصاد دیجیتال حداکثر بهره را ببرند.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم اقتصاد دیجیتال در کشورهای مختلف خیلی قابل توجه است. در سطح کلان به طور میانگین این حوزه ۱۵ درصد از اقتصاد ناخالص کشورها را تشکیل می‌دهد. سال گذشته در ایران، ۷.۸ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به اقتصاد دیجیتال بود و برای امسال هنوز برآوردی نداریم.

وی افزود: فکر می‌کنم در سال جاری سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی به ۸.۵ درصد برسد. در بعضی کشورها حتی تا ۴۰ درصد سهم این حوزه را شاهد هستیم. کشورهای اطراف در این حوزه از ما جلوتر هستند.

زارع پور افزود: در برنامه هفتم توسعه سهم ۱۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی برای اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته شد اما در صحن مجلس مطرح شد که امکان عدم تحقق این هدف وجود دارد و آن را تبدیل به حداقل ۱۰ درصد کردند.

وی ادامه داد: این هدف‌گذاری مبتنی بر تجربیات گذشته بود. بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌طور میانگین در این هفت سال سه برابر میانگین کشور رشد کرده است. در بعضی سال‌ها حتی تا ۳۵ درصد هم رشد داشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ درصد رشد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و در سال گذشته این رشد ۱۴ درصد به ثبت رسیده است.

وی وجود نیروی انسانی متخصص را سرمایه‌ای برای کشور دانست و از تلاش برای توسعه فیبر نوری در ایران خبر داد.

زارع پور اضافه کرد: بر اساس تکلیف برنامه هفتم توسعه ۸۰ درصد مردم باید به فیبر نوری دسترسی داشته باشند. برای دستیابی به این هدف باید خیابان‌ها و کوچه‌های ۱۴۵۰ شهر کشور حفاری شود و تجهیزات مناسب در آن نصب شود.

ایجاد مراکز پردازش سریع در دستور کار

زارع پور از ایجاد مراکز پردازش سریع به‌عنوان زیر ساخت هوش مصنوعی خبرداد و افزود: برای اجرای این پروژه دست یاری به سمت صندوق توسعه ملی دراز می‌کنیم. در سه نقطه کشور قطب‌های داده راه‌اندازی می‌کنیم. در مشهد مقدس اصفهان و در تهران (منطقه ویژه اقتصادی پیام) زیرساخت‌ها آماده است و می‌توانیم مزارع پردازش داده را راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: اراده دولت بر این قرار گرفته است که برای راهبری هوش مصنوعی مجموعه منسجم تشکیل دهد. در این بخش صندوق می‌تواند به ما کمک کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: برای تامین مالی پروژه‌های خود، ایجاد بورس تخصصی اقتصاد دیجیتال را در دستور کار داریم. به رسمیت شناختن دارایی‌های اقتصاد دیجیتال موضوع مهمی است. با این اقدام ارزش پلتفرم‌ها به رسمیت شناخته خواهد شد.

وی ادامه داد: تسهیل پذیرش شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در بورس به وزارت اقتصاد و ارتباطات تکیلف شده است. در حال حاضر یک یا دو شرکت این حوزه، بورسی شده‌اند. اگر مسیر ورود به بورس هموار شود، امکان پیشرفت سایر شرکت‌ها فراهم می‌شود.

وی اعلام آمادگی کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند در پروژه فیبر نوری که یک حوزه زودبازده است، تولید تجهیزات پرسرعت انتقال مبتنی بر فیبر نوری و هوشمندسازی صنایع با صندوق همکاری کند.

وی افزود: صنعت فضایی ظرفیت خوبی برای همکاری با صندوق دارد. بحث بین‌المللی شدن سکوهایی که داریم، این ظرفیت را دارد که در کشورهای منطقه توسعه یابد و زمینه حضور ما را فراهم کند. زیرا همسایگان زیرساخت‌های ما را ندارند و این می‌تواند به شکل فزاینده‌ای کارها را توسعه دهد.

نظر شما