شناسهٔ خبر: 66619267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مقتدی صدر به عرصه سیاست بازگشت؟!

رهبر جریان صدر عراق در حالی شهریور ۱۴۰۱ از صحنه سیاسی عراق خارج شد که منابع رسانه‌ای گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال بازگشت وی به دنیای سیاست مطرح کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
مقتدی صدر به عرصه سیاست بازگشت؟!
کد خبر: 660043
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۳ ۱۳:۵۳:۳۴

رهبر جریان صدر عراق در حالی شهریور ۱۴۰۱ از صحنه سیاسی عراق خارج شد که منابع رسانه‌ای گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال بازگشت وی به دنیای سیاست مطرح کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، چند منبع مطلع در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کردند «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در حال زمینه سازی برای بازگشت به صحنه سیاسی عراق است.

رویترز در این باره با بیش از ۲۰ منبع از جمله چند سیاستمدار وابسته به جریان صدر گفت‌وگو کرده است و همگی آنها خواستند تا هویتشان افشا نشود. این منابع پیش‌بینی کرده‌اند که این بازگشت در جریان انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۲۵ رخ دهد.

یکی از نمایندگان سابق جریان صدر گفت: این بار، جنبش صدر عزم قوی‌تری نسبت به گذشته برای به دست آوردن تعداد بیشتری از کرسی‌ها برای تشکیل دولت اکثریت دارد»، اگرچه تا بدین لحظه تصمیم نهایی برای نامزدی به طور رسمی گرفته نشده است.

منابع رویتر در این باره به دیدار پیشتر صدر و آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر عراق اشاره کردند و در این باره یک روحانی نزدیک به دفتر آیت‌الله سیستانی اعلام کرد رهبر جریان صدر در این دیدار درباره بازگشت احتمالی به سیاست گفت‌وگو کرده و با دیدی مثبت از این دیدار خارج شده است.

در همین راستا، یک منبع نزدیک به جریان صدر نیز گفت: مقتدی صدر پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی در تلاش برای جلب حمایت شیعیان عراق، تصمیم به تغیر نام جریان صدر به «جریان ملی شیعه» گرفت.

یک سیاستمدار برجسته در جریان صدر نیز در این باره تصریح کرد این جریان ممکن است به دنبال اتحاد با برخی از گروه‌ها و احزاب شیعه حاکم، از جمله «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق باشد.

این سیاستمدار عراقی ادامه داد: طرف‌هایی در ائتلاف موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» وجود دارند که ما با آنها روابط طولانی مدت داریم و می‌توانیم قبل یا بعد از انتخابات با آنها وارد ائتلاف شویم.

رهبر جریان صدر دوشنبه هفتم شهریور ۱۴۰۱ در اقدامی غیرمنتظره کناره‌گیری قطعی خود را از فعالیت‌های سیاسی اعلام کرد. مقتدی صدر در بیانیه‌ای گفت به صورت دائم از فعالیت سیاسی کناره‌گیری کرده است.

وی همچنین از بستن تمامی دفاتر و نهادهای وابسته به جریان صدر خبر داد، با این حال موسسه مرقد شریف (شهید صدر)، نهاد فرهنگی شهید صدر و موزه شهید صدر را مستثنا کرد. این تصمیم مقتدی صدر در حالی اتخاذ شد که جریان متبوعش در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ پیروز شده بود، اما موفق به تشکیل دولت نشد.

برچسب‌ها:

نظر شما