شناسهٔ خبر: 66618312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

صفری: رسانه ها در دنیا می توانند باعث برکناری یا استعفای مسئولین شوند

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه_ سردبیر روزنامه سیاست روز با انتقاد از بی توجهی مسئولان و مقامات به مطالب و گزارش های منتشر شده در رسانه ها می گوید: مسئولان نسبت به مطالبی که در رسانه‌ها منتشر می شود، بی توجه هستند.اما در کشورهای دیگر رسانه‌ها تأثیر گذاری بالایی دارند و حتی انتقادات و مطالب آنها باعث برکناری یا استعفای مسئولین می‌شود.

صفری با اشاره به مهم ترین کارکرد رسانه‌ها به شفقنا می گوید: کارکرد رسانه چیست؟ مسئولان در قبال آنچه در رسانه‌ها منتشر می شود چه وظیفه‌ای دارند؟ آیا می توان نسبت به آنچه در رسانه ها منتشر می شود بی توجه بود؟ آیا تنها زمانی که یک انتقاد به نهاد یا مسئولی می شود شاخک های مسئولین روشن شده و دست به پاسخ می زنند یا از آن رسانه شکایت می‌کنند؟

او ادامه می دهد: روشن است که رسانه‌ها به دلیل دارا بودن فرصت برای انتشار محتوا در قالب‌های گوناگون می توانند در روند امور کشور تأثیر گذار باشند به شرطی که مسئولان به آنها توجه کنند. البته که در ایران چنین وضعیتی دیده نمی شود، مسئولان شاید تنها بریده‌ای از جریده را بخوانند آن هم گزینش شده که از سوی روابط عمومی ها و دفتر ریاست ارائه می‌شود.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به نقش رسانه‌ها در دنیا توضیح می دهد: در دنیا تأثیر رسانه ها بسیار فراتر است تا جایی که حتی باعث برکناری یا استعفای مسئول یا مسئولان می‌شود. سال ها پیش خبری را رسانه‌های امریکایی درباره فساد فرماندار یکی از ایالت ها منتشر کرد که «فرماندار در تجارت زنان برای سوء استفاده جنسی نقش داشت.» این رسانه آمریکایی با انتشار این خبر باعث شد تا دادگاه اسناد و مدارک را بررسی و سپس برای آن فرماندار حکم صادر کند. او در دادگاه محکوم و معزول شد و حتی همسرش از او جدا شد، هر چند آن فرماندار عذرخواهی کرد اما احکام و برخورد قانونی با آن تخلف بجای خود باقی ماند.

صفری بیان می کند: چنین نمونه‌هایی نشان دهنده تأثیر رسانه‌ها است، قطعا در دیگر مسائل نیز چنین است. رسانه‌ها با انتشار مقالات، گزارش‌ها و یادداشت های خود علاوه بر نقد، به ارائه راهکار نیز می پردازند. اما آنگونه که دیده می‌شود، توجهی به آنها از سوی مسئولان و سازمان ها و نهادها وجود ندارد چرا که اگر وجود داشت، نمود آن را در جامعه می دیدیم.

او با توضیح درباره مطالبی که بارها به مسئولان ارائه کرده و خواستار گره گشایی برای مساله ای شده اند می‌پردازد و می گوید: برای مثال زمانی که دولت قصد داشت نرخ نان‌های صنعتی را آزاد کند، در مطلبی پیشنهاد دادیم که بجای افزایش قیمت نان های صنعتی، نان سنتی افزایش قیمت داشته باشد چرا که دور ریز و هدر رفت نان صنعتی بسیار پایین تر از نان سنتی است.

صفری ادامه می دهد: کیفیت نان سنتی به گونه‌ای است که دور ریز آن بالا است و همین امر باعث شده تا مقدار زیادی از آرد کشور هدر برود و اسراف بشود. اما نان صنعتی به دلیل نوع پخت آن از نظر کیفیت ماندگاری بیشتری دارد و دور ریز بسیار کمتر.

او مثال دیگری می زند و می گوید: یا در زمینه مسائل انتخابات پیشنهاد دادیم که غربال ثبت نام کنندگان برای نامزدی در هر انتخاباتی باید ریزتر شود تا هر فردی از آن عبور نکند، در این دوره از انتخابات مجلس ۱۵ هزار نفر تأیید صلاحیت شدند. برای ۲۹۰ صندلی مجلس، قطعا اگر شرایط ثبت نام سخت تر باشد و شرایط احراز صلاحیت ها نیز، افرادی به عرصه انتخابات وارد می‌شوند که بسیاری از مؤلفه‌های را دارند و مردم از میان آنها می توانند با بررسی دقیقتر به واسطه پایین بودن تعداد نامزدها، بهترین را انتخاب کنند اما باز هم می بینیم که با وجود اصلاح قانون انتخابات، همان رویه ادامه دارد.

صفری با انتقاد می گوید: از این دست نمونه‌ها در رسانه ها فراوان است اما چرا دیده نمی شود که در جایی از آن‌ها استفاده شود، این مسأله اثبات می کند که مسئولان نسبت به مطالبی که در رسانه ها منتشر می شود، بی توجه هستند.اما در کشورهای دیگر رسانه ها تأثیر گذاری بالایی دارند و حتی انتقادات و مطالب آنها باعث برکناری یا استعفای مسئولین می شود.

او می گوید: آیا پس از انتشار آن فیلمی که یک نماینده مجلس در مقابل جمعی از معلمان، آن رفتار ناشایست را داشت، جا داشت او تایید صلاحیت شود یا رأی بیاورد؟ حتی مردم هم به انتقادات سازنده رسانه ها توجه نمی‌کنند و این خطری است که جامعه را تهدید می کند.

نظر شما