شناسهٔ خبر: 66617835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تعطیلی شنبه‌ها از کِی اجرا می‌شود؟/ مخالفت تازه مجلس با دولت

اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصمیم‌گیری درباره کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات در دولت مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز،‌ ماجرای تعطیلات آخر هفته همچنان نقطه پایانی ندارد و در تازه ترین مورد هم شاهد مخالفت نمایندگان مجلس با تصمیم گیری دولت درباره تعیین روز تعطیل آخر هفته هستیم.

در جلسه امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403، نمایندگان مجلس با بازگشت ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره تعیین تکلیف کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات از سوی دولت مخالفت کردند.

اما ماده 87 قانون قانون مدیریت خدمات کشوری چیست؟ در بخشی از این ماده قانون آمده است: «ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته می‌باشد و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضا هیات علمی از ساعات موظف، در طرح های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.

ساعت کار هفتگی شاغلان موضوع «قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت» مصوب ۱۳۸۸/۰۱/۳۰ با توجه به صعوبت کار، سابقه خدمت و کار در نوبت کاری‌های غیرمتعارف، به تناسب در هفته حداکثر تا هشت ساعت تقلیل می‌یابد.»

مردم کدام تعطیلی را می خواستند؟

به گزارش اقتصادنیوز، به دنبال اختلاف‌نظرهایی که در رابطه با تعیین روز دوم برای تعطیلات آخر هفته میان نمایندگان و فعالان بخش خصوصی به وجود آمده  بود، «دنیای اقتصاد» چندی پیش در یک نظرسنجی از مخاطبان خود پرسید کدام روز را برای دومین روز تعطیل در آخر هفته انتخاب می‌کنند.

نتایج این نظرسنجی که بیش از پنج هزار نفر در آن شرکت کردند، نشان داد بیش از ۹۱ درصد شرکت‌کنندگان با تعطیل شدن شنبه موافق هستند و فقط ۹ درصد تعطیلی پنجشنبه را انتخاب می‌کنند.

دلیل مخالفت با دومین روز تعطیل چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، صرف نظر از مزایای تعطیلات 2 روزه، اختلاف نظر در بهارستان حول محور مسائل اعتقادی می‌چرخد. برخی عقیده داشتند مقتضیات فرهنگی و دینی ایرانیان، خواهان تعطیلی پنجشنبه در کنار جمعه است. از سوی دیگر، سیاست‌گذارانی هستند که تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران و تعطیلی شنبه و یکشنبه در بسیاری از طرف‌های مبادله با ایران را عملاً به معنای قطع ارتباط تجاری در بیش از نیمی از هفته می‌دانند.

تعطیلی شنبه آثار سوء فرهنگی دارد؟

گواه موضوع ذکر شده هم این بود که بر اساس مطلب ایرنا، در نشست علنی امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت مجلس، محمد تقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این لایحه، پیشنهاد بازگشت به اصل را ارائه و بیان کرد: «تقلیل ساعت کار با جهش تولید متناسب نیست. تعطیلی روز شنبه آثار سوء فرهنگی خوبی به جهان اسلام مخابره نمی کند و تبعات منفی فرهنگی دارد. این کپی برداری از دیگر کشورهاست و من با تعطیلی روز شنبه مخالف هستم.»

در نهایت اینکه، نمایندگان در جلسه علنی امروز با پیشنهاد بازگشت به اصل ماده واحده لایحه اصلاح ماده (۸۷)  خدمات کشوری مخالفت کردند.

از ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن آنان با ۷۶ رأی موافق ، ۱۱۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع با این پیشنهاد مخالفت کردند.

 

نظر شما