شناسهٔ خبر: 66616225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اذعان ارتش اسرائیل: از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون 10 افسر و سرباز خودکشی کرده‌اند

صاحب‌خبر -

شفقنا-روزنامه اسرائیلی هاآرتص امروز یکشنبه گزارش داد ده سرباز و افسر ارتش اسرائیل از آغاز جنگ کنونی در غزه به طرق مختلف دست به خودکشی زده ‌ند؛ از جمله تیراندازی به خود یا منفجر کردن بمب که دلیل آن، شرایط روحی و روانی و عدم حمایت ارتش از آنهاست.

به گزارش شفقنا، هاآرتص افزود: برخی از موارد خودکشی در هفتم اکتبر گذشته در پی عملیات طوفان الاقصی یا در روزهای پس از آن در پی وقایع و صحنه‌هایی که سربازان و افسران در منطقه غلاف غزه دیده بودند، به وقوع پیوست.

در یک مورد، سربازان صدای شلیک گلوله را از خانه‌ای در یکی از شهرک‌های هم مرز با غزه شنیدند و هنگامی که بدانجا شتافتند و گمان کردند عناصر مقاومت در آنجاست، ناگهان دیدند یکی از سربازان کشته شده و سربازی دیگر به خود شلیک کرده بود اما شرایط مرگ او در آن زمان برای سربازان نامعلوم ماند و سانسور نظامی نیز مانع از افشای موضوع شد و پس از چند هفته مشخص شد که سرباز به زندگیش پایان داده بود.

این روزنامه اسرائیل نوشت: سرباز مذکور تنها فردی نبود که در روزهای اول جنگ با پوشیدن لباس نظامی خودکشی کرد، بلکه حتی قبل از تهاجم زمینی به نوار غزه، شاهد چندین مورد خودکشی سربازان و افسران بودیم در حالی که تعدادی از آنها زمانی که نبردها در منطقه غلاف غزه در اوج بود، به زندگی خود پایان دادند.

هاآرتصبه نقل از «يوسي ليفي بلوز»، رئیس مرکز تحقیقات خودکشی و درد روانی در مرکز آکادمیک روبین نوشت: «این حوادث بسیار تعجب آور بود، خودکشی معمولاً در طول جنگ رخ نمی‌دهد بلکه پس از پایان جنگ اتفاق می‌افتد به ویژه در میان کسانی که از تأثیرات بعد از شوک رنج می‌برند، در حالی که این موارد نادر ممکن است نشان دهنده هولناکی وضعیت در منطقه غلاف غزه و تأثیر آن بر وضعیت روانی سربازان و افسران باشد.»

به طور کلی متخصصان می‌گویند بیشتر موارد خودکشی در ارتش اسرائیل مربوط به سربازان کارآموز جوان و یا در سال اول خدمت سربازی است و این قاعده کلی است اما 7 اکتبر تاثیر استثنایی داشت و ارتش اسرائیل خود را با موارد خودکشی در میان سربازان و افسران نیروهای ذخیره و دائم در سن 30 و 40 سالگی دید.

این روزنامه تصریح کرد علیرغم ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه ارتباطی بین موارد انتحاری و صحنه‌های موجود در منطقه غلاف غزه پیدا نکرده است، گفت‌وگو با خانواده این سربازان، دوستان و هم‌رزمان آنها در یگان‌های نظامی نشان می‌دهد که تعدادی از آنها به دلیل صحنه‌هایی که در آن منطقه دیدند و مشکلات روانی ناشی از آن خودکشی کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات ارتش اسرائیل که روزنامه هاآرتص به دست آورده است، از ابتدای جنگ تا 11 مه، ده سرباز و افسر به زندگی خود پایان دادند. اما این لیست شامل سربازانی نمی‌شود که در اثر جنگ و ابتلا به استرس و شوک شدید از خدمت سربازی ترخیص و به زندگی خود پایان دادند.

هاآرتص همچنین به نقل از منابع آگاه در ارتش اسائیل نوشت: تا دیروز شنبه تعداد سربازان اسرائیلی کشته شده از ابتدای جنگ که رسما از سوی ارتش  اعلام شد به 620 سرباز رسید، اما تعداد کشته شدگان فراتر از این و احتمالا 637 است و ارتش عنوان کرده برخی از سربازانی در تصادفات کشته شده‌اند تا بخشی از موارد خودکشی را کتمان کند.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما