شناسهٔ خبر: 66614963 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

فهرج، گاهی برای همدلی!

ملیحه فخاری

با انتخاب روستای فهرج به‌عنوان یکی از هشت کاندیدای ایران، در پروژه بهترین روستاهای جهانی گردشگری سال ۲۰۲۴ میلادی، هم‌اکنون وظیفه سنگینی که مردم شهر یزد و به ویژه بافت تاریخی آن در ۷ سال گذشته در جهانی‌شدن آن بر عهده داشته‌اند، بر دوش مردم روستای فهرج گذاشته‌ شده است. این مهم را در «گاهی» به نام روستای فهرج به خوبی می‌توان درک کرد.

صاحب‌خبر -

دلارام کی منش، رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در یادداشتی نوشت: «گاه» پسوندی جالب در زبان پارسی است، چراکه گاهی این پسوند بیانگر مکان است، مانند کارگاه، دانشگاه و... و گاهی نیز پسوندی برای بیان زمان است، مانند سحرگاه، صبحگاه و... اما این جملات را برای آموزش میراث زبان پارسی بیان نداشته بلکه در زمستان ۱۴۰۲ به ویژه از نیمه دوم اسفندماه با حضور کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این مژده مسجل گشت که روستای فهرج با کسب رتبه دو ملی در بخش مطالعات به سبب ویژگی‌های تاریخی، طبیعی، تمدنی و گردشگری به خصوص ثبت ملی آثار و مواریث ناملموس و معنوی آن در رقابت ملی همراه با ۷ روستای دیگر از استان‌های دیگر به عنوان یکی از برترین نماینده‌های کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کاندید ای پیوستن به روستاهای منتخب گردشگری دنیا در سال ۱۴۰۳/ ۲۰۲۴ انتخاب شود.

انتخاب این روستا که پیش از این جزء روستاهای هدف گردشگری استان یزد نیز بوده است، باعث تبلیغات در رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش اخبار آن می‌شود و ضمن تبلیغات مثبت برای استان یزد می‌تواند به رفع ایران هراسی و تبلیغات سوء علیه کشورمان نیز کمک کرده و تبعات فرهنگی مثبت آن فرا استانی و بین‌المللی باشد.

 اکنون که کشورمان در تحریم اقتصادی و تبلیغاتی است وظیفه ماست که از این امکان جهانی‌شدن نه‌فقط برای اشتغال‌زایی و پیشرفت اقتصادی خود بلکه به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در میان سایر روستاهایی که به شبکه جهانی روستاهای گردشگری پیوسته‌اند این پیام را بدهیم که روستاییان ایران ضمن حفظ رسوم و اعتقادات و نیز با همت خود از دنیا طرد نشده، بلکه در مسیر توانمندسازی جوانان و زنان خود با پایبندی بر اصول دینی و رسوم ایرانی رو به‌ پیشرفت و سازندگی گام برمی‌دارند.

روستاییان ما محیط‌زیست را پاس می‌دارند و کشاورزی را نه یک شغل بلکه عبادت و شکرگزاری از نعمت‌های پروردگار می‌دانند! رویدادهایی مانند جشن‌ها، عزاداری‌ها و... همه نشانه حیات اجتماعی و بار فرهنگی و اتحاد بالایی است که روستای فهرج دارد. این را در لبخند زوج مسنی دیده‌ام که در پایش روستا در ۲۸ اسفند سال گذشته و در ماه رمضان با روی خوش پذیرای ما بوده‌اند.

هم‌اکنون وظیفه سنگینی که مردم شهر یزد و به ویژه بافت تاریخی آن در هفت سال گذشته در جهانی‌شدن آن بر عهده داشته‌اند، بر دوش مردم روستای فهرج گذاشته‌شده است. این مهم را در «گاهی» به نام روستای فهرج به خوبی می‌توان درک کرد.

این روستا بیش از دو ماه است که مکان و زمانی برای همدلی مسئولین استان یزد، کارشناسان و متخصصان میراث‌فرهنگی، گردشگری، عمران و معماری و ... بیش از همه مردم مهمان‌نواز روستای فهرج شده که با هر سلیقه‌ای متحد شده‌اند تا از آبروی روستا، استان و از همه مهم‌تر کشور عزیزمان دفاع و پاسداری کنند.

فهرج، گاهی برای همدلی!

فهرج، گاهی برای همدلی!

فهرج، گاهی برای همدلی!

انتهای پیام/

نظر شما