شناسهٔ خبر: 66612784 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

فعالیت تولیدی‌ها با ۱۰ درصد ظرفیت / طلای حراجی را بانک می‌خرد

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه با اصلاحیه جدید سامانه جامع تجارت فعالان بازار طلا باید فعالیت خود را از سر بگیرند، از رکود شدید در تولیدی‌های طلای کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین -مهدی جهانشاهلوراد: درحالیکه فعالیت سامانه جامع تجارت برای انجام اصلاحات برای سه ماه متوقف شده بود؛ آغاز به کار آن بدون انجام اصلاحیه اعتراض صنف طلا را به همراه داشت به‌طوری‌که بازارهای طلا در هفته گذشته نیمه‌تعطیل و گاهی تعطیل بود.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه بازار تهران در ۱۰ روز اخیر نیمه‌تعطیل بوده است، اظهار داشت: به دلیل شرایط سامانه جامع تجارت در سطح بازار فعالیت اقتصادی نبوده است البته با نامه‌ای که اخیراً وزارت صمت ابلاغ کرد اصلاحاتی انجام شد.

وی افزود: البته این سامانه در آینده نیز به بازنگری‌هایی نیاز دارد؛ اما باتوجه‌به این اصلاحات اعلام کردیم همکاران به بازگشایی واحدهای صنفی اقدام کنند و فعالیت اقتصادی را از سر بگیرند.

بذرافشان با بیان اینکه اتحادیه طلا و جواهر پیگیری اصلاحات سامانه جامع تجارت خواهد بود؛ خاطرنشان ساخت: نظر صنف این بود که ثبت سرمایه انجام نشود و فقط معاملات ثبت شود در نامه ابلاغی گفته شده که فعالان بازار طلا می‌توانند بخشی از سرمایه خود را که فعال ندارند می‌توانند اعلام نکنند؛ اما فعالان بازار تأکید دارند که تمام سرمایه‌شان به‌طورکلی ثبت نشود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: با توجه ‌به اصلاحاتی که صورت‌گرفته است باید همکاران نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی اقدام کنند و اجازه دهند اتحادیه‌ها در کمال آرامش بازنگری‌های دیگر اقدام کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به ادامه رکود تقاضا در بازار طلا گفت: با توجه به شرایطی که در سال جدید بود واحدهای تولیدی شاید ۱۰ درصد نیز تولید نداشتد. شرایط بحرانی که در صنعت طلا حاکم است باعث شده واحدهای تولیدی که شرایط اقتصادی مساعدی ندارند در پرداخت اجاره و معیشت دچار مشکل شوند.

وی افزود: اگر این شرایط ادامه‌دار باشد ممکن است ضربه سنگین به تولیدی‌های طلای کشور وارد کند و معیشت و اقتصاد کارگران را دچار مشکل کند.

بذرافشان در پاسخ به این سؤال که حراج‌های بانک مرکزی چه تأثیری در بازار گذاشته است نیز، اظهار داشت: آن‌طور که شنیده‌ها حکایت دارد فعالان بازار طلا به دلیل شرایط رکود در حراج‌ها شرکت نمی‌کنند و بیشتر طلا توسط خود بانک مرکزی خریداری می‌شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: در گذشته زمانی که تقاضا از عرضه پایین‌تر بود بانک مرکزی برای ذخیره خود اقدام به خرید شمش طلا می‌کرد این روزها با توجه به کاهش خریدار سهم بانک در حراجی افزایش‌یافته است.

نظر شما