شناسهٔ خبر: 66612454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبری؛

برگزاری کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری درتبریز

تبریز- ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ای صبح امروز یک شنبه باحضور آیت الله سید محمد علی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، آیت الله عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیة در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

همچنین در این اجلاسیه مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز، حجج اسلام و المسلمین قنبری، معاون ارتباطات و بین الملل، عابدی نژاد معاون پژوهش و خضرلو رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در تبریز، رضایی اصفهانی دبیرعلمی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای و حجت الاسلام و المسلمین روشن تن مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی سخنرانی خواهند کرد.

گفتنی است در بخشی از این مراسم گزارش کمیسیون‌های تخصصی ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای توسط حجت الاسلام مسترحمی ارائه خواهد شد.

توجه به آموزه‌های قرآنی از حلقه‌های مهم تشکیل و احیای تمدن نوین اسلامی

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی استان آذربایجان شرقی در این کنگره گفت: با توجه به آموزه‌های قرآنی نه تنها مسائل و بحران‌های اجتماعی حل می‌شود، بلکه یکی از حلقه‌های مهم تشکیل و احیای تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرد. بر اساس آموزه‌های قرآنی تبعیت از پیامبر و قرآن کریم تجلی محبت الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین رسول خضرلو ضمن خیر مقدم به حضور تمام اساتید و دانش پژوهان، بر اهمیت بازشناسی اندیشه‌های قرآنی امامین انقلاب تصریح نمود و ابراز داشت: بازخوانی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ای در عرصه بین الملل گامی مهم در برطرف سازی مهجوریت قرآن کریم در سراسر جهان خواهد بود.

وی از همیاری و همکاری تمام مجموعه‌ها و مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی تبریز و مسئولان ادارات به ویژه نماینده ولی فقیه در استان تقدیر نمود و ابراز داشت: برخورد لازم می دانم تا از همدلی تمام کسانی که ما را در برگزاری هرچه با شکوه تر این مراسم یاری نمودند، قدردانی کنم و برای همه عزیزان آرزوی موفقیت و هم نشینی با قرآن در دنیا و آخرت مسئلت می‌کنم.

حجت الاسلام و المسلمین خضرلو در ادامه شناساندن مرجعیت قرآن و معرفی بُعد علمی مقام معظم رهبری در جبنه های فقهی و تفسیری را از اهداف این کنگره برشمرد و اذعان داشت: امام خامنه ای بیش از ۵۰ سال با غور در آموزه‌های قرآنی نظرات بدیع و نو آورانه ای را در حوزه قرآن داشته است، جامعه المصطفی بر لزوم آشنایی جوامع علمی، دانشگاهی و حوزوی با اندیشه‌های مقام معظم رهبری را بر خورد لازم می‌داند.

برگزاری کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری درتبریز

ضرورت رفع مظلومیت و مهجوریت آموزه‌های قرآنی

وی ضمن ارائه گزارشی از پیشینه برگزاری اجلاسیه های پیشین این کنگره با بیان اینکه اجلاسیه ششم گوشه‌ای کوچک برای رفع مظلومیت و مهجوریت آموزه‌های قرآنی خواهد بود، اظهار داشت: قرآن کریم حاوی رهنمودهایی است که پیاده سازی ان در جامعه نیازمند توجه دائمی به قرآن کریم است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توجه به آموزه‌های قرآنی نه تنها مسائل و بحران‌های اجتماعی حل می‌شود، بلکه یکی از حلقه‌های مهم تشکیل و احیای تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرد. بر اساس آموزه‌های قرآنی تبعیت از پیامبر و قرآن کریم تجلی محبت الهی است.

وی ضمن اشاره به برخی از فرازهای اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب، تصرح کرد: هتک حرمت به ارزش‌های انقلاب و آموزه‌های نورانی قرآن در جامعه از جلوه‌های مهجوریت قرآن است، نظام آموزش عالی و حوزه‌های علمیه با وجود برنامه‌های متنوع قرآنی همچنان از این مهجوریت رنج می‌برند.

حجت الاسلام و المسلمین خضرلو در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به رویکردهای جامعه المصطفی، تصریح کرد: جامعه المصطفی العالمیة در دو سال اخیر با برگزاری چندین اجلاسیه اندیشه‌های قرآنی گامی مهم در مسیر برطرف سازی مهجوریت قرآن در جوامع اسلامی و انسانی برداشته است.

بیش از ۱۸۹۰ اصل مقاله از ۲۶۱۷ چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است

حجت الاسلام و المسلمین موسوی دبیر اجرایی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای در این مراسم با بیان این که دبیرخانه کنگره از خرداد ماه ۱۴۰۱ کار خود را به صورت رسمی آغاز نمود، اظهار داشت: خدمت به ساحت مقدس قران کریم و نشر و بسط آن در جوامع علمی و گفتمان سازی در این راستا و نیز کشف دیدگاه‌ها و نوآوری‌های امام خامنه ای از مهمترین اهداف این کنگره است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی بر اهمیت بازشناسی شخصیت قرانی مقام معظم رهبری در سطح نخبگانی تصریح نمود و اظهار داشت: اعضای شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی با هدف ترسیم اهداف، سیاست‌ها و اولویت‌ها و اقدامات تشکیل و جلسات متعددی را برگزار نموده است.

وی با بیان این که با مراکز مختلف دانشگاهی مکاتبات گوناگونی داشته بیش از ۱۸۰ مرکز علمی با این کنگره همکاری می‌کنند، اظهار داشت: دانشگاه تبریز یکی از مراکز علمی فاخری است که بیشترین همکاری را با دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای داشته است.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای گزارشی از تشکیل ۱۶ کارگروه علمی کنگره ارائه نمود و ابراز داشت: ۲۰ محور از جمله شخصیت قرانی، قران نظام سازی و تمدن اسلامی، مبانی حکومت داری و سبک زندگی، قرآن هنر و رسانه و فرهنگ ترسیم شده است.

وی گزارشی از تدوین کتاب منبع شناخت و انتشار فراخوان مقاله به زبان‌های مختلف اشاره نمود و ابراز داشت: علاوه بر اخذ مجوز isc برای انتشار مقالات ۵۳ نشریه ملی و بین المللی آمادگی خود را برای انتشار مقالات برتر این کنگره اعلام نموده اند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی شناسایی بیش از ۲۳۰ پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری و رساله‌های سطح ۳ و چهار حوزه را از جمله رویکردهای این کنگره دانست و ابراز داشت: بیش از ۱۸۹۰ اصل مقاله از ۲۶۱۷ چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است؛ برگزاری ۲۱۱ پیش نشست و بیش از ۷۰ کارگاه آموزشی تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته است.

وی گزارشی از دریافت ۲۵۳ مقاله بین المللی به ۲۱ زبان بین المللی ارائه نمود و ابراز داشت: مقالات برتر این کنگره بیش از ۲۰ مرحله ارزیابی عمومی و تخصصی را گذرانده اند. تا کنون ۲۵ جلد از آثار کنگره تدوین و چاپ شده که ۶ جلد آن در ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی رونمایی خواهد شد.

نظر شما