شناسهٔ خبر: 66609781 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

نان آنلاین؛

ساماندهی فروش اینترنتی نان در مرحله تصویب و ابلاغ

در عصر دیجیتال که هر روز شاهد پیشرفت‌های جدید در حوزه فناوری و ارتباطات هستیم، حوزه‌های مختلف در تلاشند تا خود را با این تغییرات همگام سازند. یکی از این موارد که به تازگی قدم‌های محکمی در راستای تحقق آن برداشته شده است، فروش اینترنتی نان می‌باشد.

صاحب‌خبر -
ساماندهی فروش اینترنتی نان در مرحله تصویب و ابلاغ

ساماندهی فروش اینترنتی نان در مرحله تصویب و ابلاغ
فروش اینترنتی نان، به‌عنوان یکی از نوآوری‌های این صنعت، نه‌تنها راهی برای دسترسی آسان‌تر مردم به این محصول حیاتی است، بلکه گامی بزرگ در جهت هوشمندسازی و بهینه‌سازی فرآیند توزیع و فروش نان به شمار می‌رود. در حال حاضر، فروش اینترنتی نان‌های سنتی عموما در شهرهای بزرگ کشور رواج دارد و حدود یک درصد نان سنتی کشور از طریق کسب‌وکارهای اینترنتی به فروش می‌رسد. این رویکرد نوین، که با استفاده از سکوهای آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایلی به اجرا درآمده، امکانات جدیدی را پیش روی مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. از‌جمله این امکانات می‌توان به سفارش آنلاین نان، پیگیری وضعیت سفارش و دریافت بازخورد مستقیم از مشتریان اشاره کرد. همچنین، این سیستم جدید به دولت اجازه می‌دهد تا با نظارت دقیق‌تر بر فرآیند تولید و توزیع، به شفاف‌سازی و مدیریت بهتر منابع کمک کند.
با توجه به مطالبات متعدد در چند ماه گذشته در‌مورد ساماندهی فروش غیر‌حضوری نان روی سکوها از منظر قیمت عرضه اینترنتی نان و رعایت نوبت در تحویل نان مابین خریداران حضوری و خریداران اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای انجام وظایف محوله خود از‌جمله برنامه‌ریزی، ارائه راهکارها، پشتیبانی و نظارت به‌منظور توسعه کاربردها و نوآوری‌ها در جهت دستیابی به منافع تجارت الکترونیکی در اقتصاد کشور، حمایت از گسترش بازارهای تجارت الکترونیکی و تسهیل تجارت بر آن شد تا چهارچوبی مدون برای نظام‌مندی و قانونمندسازی این حوزه با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و ذی‌نفعان این حوزه تدوین سازد. در همین راستا طی جلسات کارشناسی متعدد با دست‌اندرکاران و سکوهای مطرح، ضمن دریافت نظرات و ملاحظات سکوها و بهره‌مندی از تجارب آنها در فروش نان و درنظرگرفتن دغدغه‌های فعلی، پیش‌نویس شیوه‌نامه فروش نان مسطح (سنتی/صنعتی) به صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی، فروش تلفنی و...) تدوین گردید، که پس از طی مراحل تصویب به‌زودی ابلاغ خواهد شد که مزیت‌های ذیل را به همراه خواهد داشت:
- اطلاعات مورد‌نیاز مشتریان می‌بایست روی بستر سکوها نمایش داده شود و در چهارچوب اطلاعات تعیین‌شده از سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان دریافت و ارسال شوند.
- سکوها می‌توانند قیمت و وزن نان عرضه‌شده را به یکی از دو روش رقابتی یا مطابق با نرخ نامه مصوب تعیین کنند.
- هزینه خدمات فروش غیر‌حضوری و افزودنی‌ها می‌تواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین شود.
- تمهیداتی به‌منظور رعایت نوبت مشتریان حضوری مد‌نظر قرار گرفته است.
- همچنین راهکارهایی جهت حمایت از واحدهای تولید نان صنعتی، ارتقای کیفیت نان، افزایش رقابت و افزایش تاب‌آوری در تامین نان ارزان و قرار دادن در دسترس عموم مردم درنظر گرفته شده است.
- وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئول نظارت بر حسن انجام تعهدات سکوها در چهارچوب مفاد این ابلاغیه خواهد بود.
این شیوه‌نامه به‌عنوان یک راهنمای عملیاتی برای فروشندگان است و اطمینان می‌دهد که تمامی فرآیندها مطابق با قوانین و مقررات انجام شود. هدف از این اقدام، از یک سو، ارتقای سطح خدمات و تضمین رضایت مشتریان است، تا از این طریق، تجربه خرید نان به صورت آنلاین یا حضوری را برای مردم شفاف و تسهیل سازد و از سویی دیگر روشی کارآمد برای نظارت و مدیریت بهتر منابع را در اختیار دولت قرار خواهد داد.

نظر شما