شناسهٔ خبر: 66609204 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

مژده لواسانی در گفت‌وگو با قدس:

در نخستین سفر کودکی‌ام به مشهد، برات کربلا گرفتم

مژده لواسانی را مخاطبان قاب شیشه‌ای با اجراهای زنده‌اش در بین‌الحرمین کربلا و در پشت‌بام حرم امام حسین(ع) به خاطر می‌آورند.

صاحب‌خبر -


این مجری جوان تلویزیون در مشهد و در حرم مطهر امام رضا(ع) هم اجرا داشته ‌است. او در روزهای دهه کرامت که مصادف با اردیبهشت شده و مشهد زیبایی‌اش از این میلادهای خجسته صد چندان شده با ما از ارادتش به امام رضا(ع) و از خاطرات ناب سفرهایش به مشهد گفت. گفت‌وگوی ما با این بانوی هنرمند را در ادامه می‌خوانید.

خانم لواسانی خاطره‌انگیزترین سفری که به مشهد داشته‌اید؟
من سفرهای ویژه‌ای را به مشهد تجربه کرده‌ام از سفری که با امام رضا(ع) در فضای احساسی خودم قهر بودم و تو دلم می‌گفتم من ناراحتم و دیگر مشهد نمی‌آیم، در همان حال و هوا برنامه‌ای برای اجرا در مشهد به من پیشنهاد شد و من همان لحظه نخست بدون ثانیه‌ای تردید پذیرفتم و راهی مشهد شدم. تا سفرهای بسیار خاطره‌انگیز دیگر، ولی آن سفری که خیلی در ذهنم مانده سفری بود که ده‌ساله بودم و به مشهد آمدیم. من آن زمان خیلی شنیده بودم برات زیارت امام حسین(ع) را امام رضا(ع) می‌دهند و من آن زمان خیلی علاقه داشتم به کربلا بروم در حالی که دوره صدام بود و زیارت کربلا به این راحتی‌ها ممکن نبود و پس از سال‌ها نخستین کاروان‌ها خیلی به سختی و 
به ندرت مردم را کربلا می‌بردند و من به حرم مطهر رضوی که رسیدم به کنار ضریح رفتم، ضریح را بغل کردم و گفتم: «امام رضا جان من از شما کربلا می‌خواهم». دقیقاً پس از حدود یک ماه با پدر و مادرم راهی کربلا شدیم و این صادقانه‌ترین و خالصانه‌ترین دعای من در نخستین سفرم به مشهد بود که خیلی زود هم اجابت شد.

شما بارها در بین‌الحرمین کربلا و همین طور در مشهد اجرا داشته‌اید، از حال و هوای این اجراها برایمان بگویید.
واقعیت این است همه اجراهای زندگی من یک طرف است، اجراهایی که در محضر حضرات معصومین(ع) بوده یک طرف دیگر.
تجربه اجرا در حرم مطهر رضوی و همین طور در کربلا حس خیلی ویژه و نابی دارد که هیچ جای دیگر و در هیچ برنامه دیگر نمی‌توان آن‌ها را تجربه کرد.
من از هر کدام از آستان‌های مقدس ائمه(ع) که پیشنهاد اجرا شده هیچ وقت نه نگفته‌ام و به چیز دیگری فکر نکرده‌ام چون حسم این بوده و هست که این دعوتی از سوی خود حضرات معصومین(ع) است و آن اجراها را به خود آن حضرات هدیه کرده‌ام و برکاتش هم همیشه در زندگی‌ام بوده و هست.

اینکه نخستین مخاطب اجرای شما خود امام معصوم مثل امام رضا(ع) است چه حسی دارد؟
اصلاً یک چیز خاصی است و نمی‌شود توصیفش کرد تفاوت ویژه‌ای دارد این در محضر بودن و آدم حس می‌کند خود حضرت، مخاطب حرف‌های ماست. 
یادم هست نخستین باری که حدود 10سال پیش در پشت‌بام حرم امام حسین(ع) در کربلا اجرا کردم، برای اولین بار بغض جوری گلویم را گرفت که اصلاً نمی‌توانستم حرف بزنم. از مخاطبان عذرخواهی کردم و گفتم به من حق بدهید وقتی گنبد امام حسین(ع) پشت سر و گنبد حضرت عباس(ع) روبه‌رویم است من چگونه می‌توانم این لحظه را اجرا کنم. واقعاً اتفاق ویژه‌ای است اجرا برای اهل بیت(ع).

امام رضا(ع) را به چه صفتی می‌شناسید؟
به مهربانی. خیلی رئوف هستند امام رضا(ع). خیلی زیاد مهربان‌اند. ما ایرانی‌ها زندگیمان با ایشان گره خورده و نمی‌توانیم از ایشان جدا شویم. حالا یکی بیشتر بروز می‌دهد و یکی کمتر ولی ایرانی جماعت حتی اگر خیلی تقیدات مذهبی هم نداشته باشد امام رضا(ع) برایش یک چیز دیگر است، من دوستان زیادی دارم که اگر از روی ظاهرشان قضاوت کنید، احتمال نمی‌دهید که اهل زیارت باشند اما آن‌ها هم ارتباط دلی با حضرت دارند و حتماً به زیارت 
امام رضا(ع) می‌آیند و با امام درددل می‌کنند.

در دهه کرامت قرار داریم دهه‌ای که متعلق به فرزندان امام هفتم است، به نظرتان حضور امام رضا(ع) و دیگر فرزندان امام کاظم(ع) چه تأثیری بر کشور ما داشته است؟
بله از یک سو امام رضا(ع)، از سویی حضرت معصومه(س) و از آن طرف حضرت شاهچراغ(ع) ما را در این کشور مدیون خود کرده‌اند. من شیراز را خیلی دوست دارم و ارادت خاصی به حضرت شاهچراغ(ع) دارم و هر وقت به این شهر سفر می‌کنم نخستین جایی که می‌روم خدمت حضرت شاهچراغ(ع) است. حضرت معصومه(س) هم همین طور. امام رضا(ع) که در رأس و امام هستند و ولایت دارند خلاصه این خواهر و برادران و خانواده امام موسی کاظم (ع) تمام کشور ما را منور کرده‌اند و حرم هر کدام که می‌رویم آرام می‌شویم. با تشویش، استرس و نگرانی می‌رویم و با آرامش محض برمی‌گردیم .من هر وقت قم، مشهد یا شیراز می‌روم به خودم می‌گویم ما چقدر خوشبختیم که این سه بزرگوار را در ایران داریم. در سه نقطه متفاوت کشور که به سرزمین ما آبرو بخشیده‌اند.

اردیبهشت است و ایام میلاد باشکوه امام رضا(ع)؛ در حالی که از مشهد دورید چه حرفی با حضرت دارید؟
من اردیبهشت مشهد را دیده‌ام و بی‌نهایت لذت برده‌ام به خصوص وقتی در حرم باران می‌زند واقعاً حرم امام رضا(ع) رؤیایی می‌شود. من اگر بخواهم خطاب به امام رضا(ع) جمله‌ای بگویم از طرف همه مردم ایران می‌گویم: آقا،روز میلادت به قلب این مردم نگاه کن و همه دل‌نگرانی‌هایشان را یک جا بخر و آرامش محض به همه آن‌ها ببخش.

خبرنگار: صدیقه رضوانی‌نیا

نظر شما