شناسهٔ خبر: 66609190 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

بنیاد کرامت رضوی با خرید مخزن، در طرح آب‌رسانی به مردم برخی روستاهای سیستان و بلوچستان یاری رسانده است

مهر‌ جاری رضوی در منطقه سیستان

وقتی در دهه ۷۰ بزرگ‌ترین طرح آب‌ر‌سانی شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان اجرا می‌شد، این امیدواری وجود داشت که روستاهای استان در آینده، کمتر دچار چالش‌های آبی شوند. اما هرچه سپری شد، با وجود توسعه شبکه آب‌رسانی، به دلیل کاهش بارش‌ها و افزایش جمعیت، تنش آبی در این محدوده از کشور تشدید شد.

صاحب‌خبر -

کمبودهای آبی در سال‌های اخیر دوباره مخازن آب‌ سیار را در جاده‌های روستایی استان سیستان ‌و بلوچستان به حرکت درآورده است تا به بخشی از نیازهای اهالی این روستاها پاسخ داده شود.
با توجه به وسعت محدوده درگیر، در سال گذشته، مدیران بنیاد کرامت آستان قدس رضوی برای حل این چالش وارد گود شدند تا شرایط زندگی در روستاهای این استان کم‌برخوردار بهبود یابد.

آب ‌چاه‌نیمه پایین‌تر از همیشه
خدمات‌رسانی به مناطق محروم در سایر استان‌ها یکی از اولویت‌های کاری بنیاد کرامت رضوی در سال‌های تشکیل آن بوده است. اقدامی که منجر به اتفاقات خوشایندی برای اهالی نقاط مختلف کشور شده است. همراهی با طرح آب‌رسانی به روستاهای منطقه سیستان هم در دسته همین اقدامات قرار می‌گیرد که در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.
مشاور ارشد بنیاد کرامت رضوی در تشریح مشکل اهالی روستاهای سیستان و بلوچستان می‌گوید: چهار سد ‌چاه‌نیمه در محدوده استان سیستان و بلوچستان آب شرب روستاهای این‌ محدوده را از طریق لوله‌کشی تأمین می‌کنند. با توجه به اینکه روی رودخانه هیرمند در کشور افغانستان سدهای مختلفی ساخته شده، آب ورودی به نیمه‌چاه بسیار کاهش یافته است، از طرفی کاهش بارش‌ها هم مزید بر علت شده تا سطح آب در این چهار سد بسیار پایین باشد.

آب به ته خط نمی‌رسد
احمد علی موهبتی در ادامه، توسعه روستاها و نرخ بالای تولد در این محدوده‌ را از عوامل افزایش مصرف آب عنوان کرده و می‌گوید: علاوه بر کاهش بارش‌ها، روستاها هم تا حدودی توسعه یافته و به جمعیت آن‌ها اضافه شده که این موضوع، مصرف بیشتر آب را به همراه دارد. مجموع این اتفاقات سبب شده آب به روستاهایی که در انتهای مسیر شبکه آب‌رسانی هستند، نرسد و اهالی را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند.
استفاده از مخزن سیار آب برای آب‌رسانی به اهالی بیش از ۲۰۰ روستا، راهکار جایگزین استانداری و آبفا سیستان‌ و بلوچستان  پس از بروز مشکل بوده است که البته در این مسیر هم کاستی‌هایی وجود داشته است. موهبتی توضیح می‌دهد: با توجه به تعدد روستاها، برای آب‌رسانی با مخزن هم مشکلاتی وجود دارد، اینکه افراد باید در صف بایستند، مخزن تا خالی شدن باید زمان زیادی را معطل شود، هدررفت آب‌ داریم و... به همین دلیل مدیران اجرایی استان برنامه‌هایی برای بهبود روش خدمات‌دهی در دستور کار قرار دادند که آن هم نصب مخزن ثابت در روستاها بود.

خرید مخزن با بنیاد کرامت 
مشاور ارشد بنیاد کرامت رضوی درباره آغاز همکاری آستان قدس رضوی در طرح‌های آب‌رسانی به اهالی روستاها توضیح می‌دهد: استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل آبفا این استان در نشستی با تولیت محترم آستان قدس رضوی، درخواست مساعدت در رفع مشکل اهالی روستانشین منطقه سیستان را داشتند که پس از بررسی موضوع، دستور همکاری از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین مروی صادر شد.
وی ادامه می‌دهد: بنیاد کرامت رضوی در این پروژه ۲۵۰ مخزن آب خریداری و در روستاها مستقر کرد. به این ترتیب که در محل دهیاری یا نقاط مرکزی روستا سکوهایی ایجاد و این مخازن نصب شد. حالا مخازن آب سیار پس از ورود به روستا آب را در مخزن خالی می‌کنند و به سرویس بعدیشان می‌رسند، نه خبری از صف آب است و نه مخزن‌ها معطل می‌شوند که این امر، بهره‌وری کار را بالا می‌برد.
با خدمتی که بنیاد کرامت رضوی به ارزش ۵۰میلیارد ریال ارائه داده، حالا ۲۳۵ روستا با جمعیتی بیش از ۴۰هزار نفر دسترسی راحت‌تری به آب شرب دارند، هرچند باید در ادامه، طرح‌های جامع‌تری ارائه و اجرا شود تا آب شرب در هر خانه‌ای قابل‌‌دسترس باشد‌.

دوباره جریان آب؟ شاید
موهبتی در خصوص واکنش مردم خونگرم منطقه سیستان به اقدام بنیاد کرامت رضوی اضافه می‌کند: قطعاً آنچه در این مجموعه اتفاق می‌افتد همه با هدف رضایت خداوند و تسهیل امور زندگی مردم عزیز است. پس از این اتفاق در چند مرحله برای پیشرفت کار و رفع موانع به پروژه سرکشی داشتیم که با ابراز لطف مردم مواجه شدیم. این طرح هرچند ساده، توانسته بخشی از درخواست‌های مردم را تأمین کند که همه زیرنظر لطف حضرت رضا(ع) رقم خورده است.
افزایش بارش‌ها در ابتدای بهار و افزایش سطح آب چاه‌نیمه‌ این امیدواری را ایجاد کرده که دوباره آب تا انتهای شبکه جریان گیرد و تمام روستاهای این مسیر از این نعمت بهره‌مند شوند. احمد علی موهبتی ابراز می‌کند: در این بخش، کار بنیاد به پایان رسیده و این دولت است که برای تقویت شبکه آب‌رسانی در حال بررسی طرح‌هاست.

خبرنگار: زهرا زنگنه

نظر شما