شناسهٔ خبر: 66607266 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

عربستان در مسیر تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقه عربستان در مسیر تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقه

به گزارش اکوایران؛ مقایسه عملکرد ایران و عربستان در شاخص عملکرد لجستیک (LPI)، که به عنوان مهم‌ترین شاخص برای سنجش عملکرد لجستیکی کشورها شناخته می‌شود، نشان‌دهنده افت قابل توجه رتبه ایران و حرکت عربستان در مسیر تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقه است. ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه ۹۶، در سال ۲۰۱۸ رتبه ۶۴ و در

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران؛ مقایسه عملکرد ایران و عربستان در شاخص عملکرد لجستیک (LPI)، که به عنوان مهم‌ترین شاخص برای سنجش عملکرد لجستیکی کشورها شناخته می‌شود، نشان‌دهنده افت قابل توجه رتبه ایران و حرکت عربستان در مسیر تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقه است.

ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه ۹۶، در سال ۲۰۱۸ رتبه ۶۴ و در سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۲۳ را در بین ۱۳۹ کشور کسب کرده است. این در حالی است که عربستان در همین سال‌ها به ترتیب رتبه‌های ۵۲، ۵۵ و ۳۸ را به دست آورده است.

افت رتبه ایران در LPI علل مختلفی دارد، در این خصوص می‌توان به «کمبود زیرساخت‌های لجستیکی»، «بروکراسی اداری پیچیده»، «فقدان قوانین و مقررات مناسب» و «نبود سرمایه‌گذاری» کافی اشاره کرد. این موانع در مسیر لجستیک ایران در حالی که عربستان طی سال‌‌های اخیر اقدامات قابل توجهی برای توسعه بخش لجستیک خود انجام داده است. این اقدامات شامل «سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها»، «اصلاح قوانین و مقررات»، «جذب سرمایه‌گذاری خارجی» و استفاده از «فناوری‌های نوین» می‌شود. این کشور با فراهم کردن زمینه توسعه لجستیک خود به دنبال تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقه است و در این مسیر از مزیت‌های متعددی مانند موقعیت جغرافیایی مناسب، ثبات سیاسی و اقتصادی و منابع مالی کافی برخوردار است.

وضعیت عربستان در بخش لجستیک

در نشست اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، وضعیت بخش لجستیک و حمل‌ونقل عربستان مورد ارزیابی قرار گرفت. در این نشست به این نکته اشاره شد که عربستان دارای ۷۳هزار کیلومتر راه ملی که شامل ۴۹۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۴۱۸۹ کیلومتر جاده دوطرفه و ۵۴۱۸۰ کیلومتر جاده یک‌طرفه است، همچنین‌ ۲۹ فرودگاه شامل ۱۰ فرودگاه بین‌المللی، سه فرودگاه منطقه‌ای و ۱۶ فرودگاه داخلی با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون مسافر‌ در این کشور وجود دارد.

از سوی دیگر در بخش حمل‌و‌نقل ریلی عربستان دارای۴۵۰۰ کیلومتر ریل راه‌آهن با ظرفیت سالانه ۱۱ میلیون تن است و همچنین این کشور با داشتن‌ ۱۰ بندر تجاری که ۹ بندر آن دولتی و یک بندر خصوصی است قابلیت جابه‌جایی سالانه ۲۸۰ میلیون تن بار را دارد.

مرضیه عالی‌پور،‌ عضو اتاق فکر ایران و عربستان در این نشست با اشاره به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ در بخش حمل‌و‌نقل عربستان گفت: این اهداف شامل دستیابی به ۴۰۰ میلیون TEU‌ حجم کالاهای جابه‌جا شده از طریق بنادر، قابلیت جابه‌جایی۳۳۰ میلیون مسافر از طریق فرودگاه‌های عربستان و همچنین سرمایه‌گذاری ۱۴۷ میلیارد دلاری در بخش لجستیک و ‌حمل‌ونقل‌ است. در سال ۲۰۱۶ معادل ۱۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ معادل 14.9 میلیارد دلار مبالغ سرمایه‌گذاری شده عربستان در پروژه‌های ‌حمل‌ونقل و لجستیک (بر اساس داده‌های وزارت مالیه عربستان سعودی) بوده است.

عالی‌پور اندازه بازار صنعت ‌حمل‌ونقل و لجستیک در سال ۲۰۲۴ را معادل‌ 25.3 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت:‌ اندازه بازار این صنعت در سال ۲۰۲۹ معادل 32.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است. در عین حال، نرخ رشد مرکب سالانه این صنعت در بازه‌ زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ معادل 5.1 درصد بوده است. سهم‌ بخش ‌حمل‌ونقل از تولید ناخالص داخلی عربستان نیز در سال ۲۰۲۲ سهم پنج درصدی داشته است.

استراتژی ایران در حوزه همکاری‌های کریدوری  

 مجتبی سلیمانی سدهی، از دیگر اعضای این اتاق فکر، ضمن مقایسه ایران و عربستان در شاخص عملکرد لجستیک (LPI) که مهم‌ترین شاخص اندازه‌گیری عملکرد لجستیک کشورهاست، گفت: ایران در سال 2016 رتبه 96، در سال 2018 رتبه 64 و در سال 2023 رتبه 123 را بین 139 کشور داشته است. عربستان در همین سال‌ها به ترتیب رتبه 52 ، 55‌ و 38 را کسب کرده و این نشان می‌دهد که عربستان به دنبال این است که ‌هاب لجستیک منطقه شود.

وی ضمن اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ریلی عربستان با مشارکت چینی‌ها ایجاد شده و در بحث کریدورها بین چین، امارات و عربستان هم‌پیمانی ایجاد شده است، ادامه داد: استراتژی ایران در بحث همکاری‌های کریدوری در منطقه نیازمند بازنگری اساسی است. نوع همکاری ایران و عربستان در حوزه لجستیک، در راستای کریدور شمال و جنوب خواهد بود نه مسیرهای شرقی -غربی.

زهره بهره‌بر که از دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این جلسه حضور یافته بود، گفت: از ظرفیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌توان برای تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک با عربستان استفاده کرد. از منظر لجستیک و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، این مناطق ‌می‌توانند بستر مناسبی برای همکاری با عربستان باشند.‌ دو کشور همچنین ‌می‌توانند در حوزه بندری، دریایی همکاری مناسبی را داشته باشند.

 او ضمن اشاره به تفاهم‌نامه این شورا با سازمان استاندارد گفت: به دنبال هم‌افزایی بین ظرفیت‌های مناطق آزاد و ویژه و فعالیت‌های تخصصی استاندارد هستیم تا فعالیت‌های ورودی مبادی گمرکات و ... را‌ بر اساس استانداردهای تجارت بین المللی ارتقا دهیم.

حضور عربستان در اجلاس وزرای ‌حمل‌ونقل

 مهران خمیسی‌زاده، از امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از وزیر ‌حمل‌ونقل عربستان برای سفر به ایران‌ و برگزاری اجلاس وزرای ‌حمل‌ونقل دو کشور دعوت به عمل آمده است، ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا‌ بسترهای سیاسی و حقققی را فراهم کنیم تا فعالیت‌های اقتصادی بتواند ذیل آن شکل بگیرد. اما هنوز از طرف‌های عربستانی اقدامی نشده است.

وی افزود در حوزه بندر هم به دنبال تشکیل کمیته دریایی بندری هستیم و‌ دعوت از طرف‌های عربستانی انجام شده است. در حوزه هوانوردی هم در اجلاس اخیر ایکائو، سازمان هواپیمایی کشور با طرف عربستانی تفاهم‌های مناسبی را در حوزه برقراری پروازها‌ انجام داده است.‌

خمیسی‌زاده، بحث کریدورها با کشورهای منطقه را موضوع پیچیده‌ای دانست و گفت: ایران در کریدورهای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی دارای مزیت است و با عربستان در حال شکل‌گیری یک همکاری در کریدور شمال جنوب هستیم که با همکاری هند، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی پیش خواهد رفت. در چارچوب کریدورهای شرقی غربی نیز بناست از ظرفیت‌های عربستان به ویژه در حوزه‌های جنوب به شرق و جنوب به غرب استفاده شود و به این ترتیب ‌می‌توان با عربستان وارد تعامل کریدوری شد.

 

 

 

منبع: ecoiran-63255

نظر شما