شناسهٔ خبر: 66606095 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«جماعت اسلامی لبنان»؛ از گروهی امدادرسان تا تبدیل شدن به جنبش مقاومت علیه اسرائیل

صاحب‌خبر -

شفقنا-«جماعت اسلامی» یکی از گروه‌های سیاسی مهم لبنانی به شمار می‌رود که در سال 1956 توسط «فیصل مولوی» و «فتحی یِکَن» که تحت تأثیر افکار اخوان المسلمین و نمادهای آن در سوریه و مصر بود، تأسیس شد.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، این گروه هدف خود را «حفاظت از ارزش‌ها و فرد در جامعه اسلامی» اعلام کرد و به عنوان بخشی از مکتب اخوان‌المسلمین شناخته می‌شود و حتی گفته شده شاخه لبنانی اخوان است.

این گروه تأثیر برجسته‌ای بر حوادثی داشت که لبنان را پس از عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین در 7 اکتبر 2023 در نوردید و تاکنون «قوات الفجر» شاخه مسلح این گروه در چندین عملیات علیه مواضع ارتش اسرائیل در مجاورت مرز لبنان حضور داشته است.

این عملیات‌ها حمایت آشکاری از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و شاخه نظامی آن یعنی گردان‌های عزالدین قسام، داشت و نیروهای اسرائیلی با حمله هوایی به دو رهبر این گروه در جاده میدون در لبنان بدان پاسخ دادند.

شکل‌گیری و تاسیس

در دهه 1950، سپهر سیاسی لبنان مملو از نیروهای سیاسی مختلف بود که هر یک از یک جناح یا حزبی حمایت می‌کردند: ناصری‌ها، ملی گرایان، کمونیست‌ها، بعثی‌ها و احزاب با گرایش‌های غربی و غیره.

در میان این کشمکش سیاسی، گروه عباد الرحمن با هدف کمک‌رسانی و آگاهی‌بخشی اجتماعی در سال 1956 در طرابلس متولد شد و از جنبش اسلامی فعال در کشورهای همسایه و رهبران آن تاثیر پذیرفت.

جماعت اسلامی شاخه لبنانی اخوان المسلمین به حساب می‌آید و در سال 1964 توسط شیخ فیصل مولوی و فتحی یکن، جوانی اهل طرابلس با اصالت تُرکی که تحت تأثیر مصطفی السباعی، بنیانگذار اخوان در سوریه و سید قطب یکی از چهره‌های مشهور این جریان در مصر بود، تأسیس شد.

در 18 ژوئن 1964میلادی فتحی یکن موافقت وزارت کشور لبنان را در خصوص مشروعیت وجود این گروه کسب کرد و این چنین به عنوان اولین دبیرکل جماعت اسلامی انتخاب شد.

با اعلام تشکیل این گروه، مجله اسلامی الشهاب در سال 1964 و سپس تأسیس دانشگاه اسلامی الجنان به دست فتحی یکن و همسرش مونا حداد در سال 1988میلادی پایه‌ریزی شد.

فیصل مولوی نقش عمده‌ای در تأسیس این گروه داشت و ابراهیم المصری بعدها به عنوان دبیرکل آن انتخاب شد.

اهداف جماعت اسلامی

جماعت اسلامی در لبنان بنا اعلام خود «نقش پاسداری از ارزش‌ها و فرد در جامعه اسلامی» را بر عهده گرفته و اهداف خود را این گونه خلاصه کرده است:

*تبلیغ دعوت به اسلام و آگاهی‌بخشی مردم در این زمینه مرتبط با شرایط و مشکلات آن

*ساماندهی افراد علاقه‌مند و آموزش و فرهنگ‌سازی آنها

*مقابله با چالش تمدن غربی

*تلاش برای ایجاد جامعه جدیدی که اسلام پایه و اساس رفتارهای فرد باشد.

*تلاش برای ایجاد وحدت رویه میان مذاهب اسلامی با رجوع به اصول و مبانی اسلامی

جماعت اسلامی لبنان پس از طوفان الاقصی

عملیات طوفان الاقصی موجب شد تا جماعت اسلامی در لبنان در تیتر اخبار قرار گیرد، قوات الفجر، شاخه نظامی این گروه تاکنون بارها از هدف گرفتن ارتش اسرائیل با موشک خبر داده و تهدید کرده است به هرگونه تهاجم این رژیم به جنوب لبنان پاسخ خواهد داد.

این چنین، نقش جماعت اسلامی از یک موسسه امدادرسان اجتماعی با هدف اصلاح فرد و جامعه به یک جنبش اسلامی که نظرات خود را در مورد مسائل محلی و جهانی بیان می‌کرد و برای مقابله با اسرائیل و حمایت از مقاومت فلسطین سلاح به دست می‌گرفت، توسعه یافت.

طبق سخنان «علی ابویاسین»، رئیس دفتر سیاسی و تایید «محمد طقوش»، دبیرکل آن، جماعت اسلامی با اعلام بسیج عمومی و جهاد، امکان پیوستن مردم به این گروه را برای مبارزه با اسرائیل اعلام کرد.

شهید صالح العاروری (نائب رئیس دفتر سیاسی حماس) که رژیم صهیونیستی وی را در جنوب لبنان در اوایل 2024 میلادی در پی عملیات طوفان الاقصی ترور کرد، نقشی پررنگ در تقویت توانمندی‌های قوات الفجر در راستای اعتقاد به مفهوم «وحدت در میدان‌های مقاومت» داشت؛ مفهومی که با هدف یکپارچه‌سازی «گروه‌های محور مقاومت علیه اسرائیل» مطرح شد.

متن این گزارش در الجزیره

نظر شما