شناسهٔ خبر: 66602068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پیشانی سبز ایران در محاصره زباله‌ها/ مهر محرمانگی بر ساماندهی دپوی زباله سراوان

صاحب‌خبر -
پیشانی سبز ایران در محاصره زباله‌ها/ مهر محرمانگی بر ساماندهی دپوی زباله سراوان
خبرگزاری آریا - سال‌هاست زباله‌های سراوان گیلان تبدیل به چالشی ملی شده است، رئیس جمهور و وزیر کشور طی بازدیدهایی از منطقه گیلان حل مشکل را به فردای نیامده پاس می‌دهند به گونه‌ای که مردم از انتشار اخبار خوشایند در مورد ساماندهی زباله‌های این استان ناامید شده‌اند و آنچه می‌بینند با چیزی که می‌شنوند زمین تا آسمان متفاوت است.

به گزارش خب گزاری آریا به نقل از خانه ملت، سال‌هاست زباله‌های سراوان گیلان تبدیل به چالشی ملی شده است، رئیس جمهور و وزیر کشور طی بازدیدهایی از منطقه، حل مشکل را به فردای نیامده موکول کردند به گونه‌ای که مردم از انتشار اخبار خوشایند در مورد ساماندهی زباله‌های این استان ناامید شده‌اند و آنچه می‌بینند با چیزی که می‌شنوند زمین تا آسمان متفاوت است و گاهی فاصله همین دیدن و شنیدن به قیمت جان مردم این سرزمین تمام می‌شود. بر همین اساس خبرگزاری خانه ملت برای حل این مسئله با نمایندگان و کارشناسان این استانی شمالی به گفتگو نشست تا شاید حلالی باشد برای این گره کور چهل ساله!
محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زباله‌های گیلان در سایه بی توجهی تبدیل به مسئله ملی شده به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: مسئله زباله‌های سراوان را از زمان راهیابی به مجلس یازدهم پیگیری کرده‌ام، از منطقه سراوان باید به عنوان یکی از مکان‌های انتقال پسماند زباله‌های گیلان یاد کرد که تبعات این مسئله به کل ایران باز می‌گردد.
این نماینده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گیلان رتبه نخست ابتلا به سرطان در کشور را داراست، تاکید می‌کند: شیرابه‌های زباله‌ها که در واقع درست آن "زهرآبه" است وارد سفره‌های زیر زمینی استان گیلان شده‌ و زنجیره غذایی مردم را با پرورش دام و تولید محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای که تبعات آن را در تغذیه و سلامتی مردم این استان شاهد بودیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه هر ساله با شدت گیری گرما شاهد رشد حشرات و بوی تعفن در منطقه سراوان هستیم، یادآور شد: هر بار تجمع و تحصن مردم در منطقه سراوان با وعده و وعید به فردای نیامده موکول شده، در گیلان حدود 17 شهرستان وجود دارد که همگی زباله‌هایشان را به منطقه سراوان انتقال می‌دهند.
بازدیدهای بی نتیجه از منطقه سراوان در دولت‌های مختلف
احمدی با بیان اینکه در دولت قبلی وعده‌ و وعیدها و روز شمارهای مختلف برای حل مسئله پسماندهای منطقه سراوان در نظر گرفته شد که متاسفانه هیچکدام به نتیجه مطلوب نرسید، یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش شد تا جلسات و بازدیدهای میدانی با مسئولان ملی و استانی، شخص رییس جمهور و وزیر کشور در خصوص حل مسئله زباله‌های سراوان گذاشته شود تا این موضوع منجر به بیماری و در نهایت مرگ مردم گیلان نشود.
تحصن مردم گیلان برای حفظ سلامتی
نماینده مردم رشت با بیان اینکه در سال 1400 شخص رئیس جمهور و وزیر کشور قول حل این معضل را برای سال 1401 دادند، تصریح کرد: در بازدید وحیدی وزیر کشور از دپوی زباله 25 هکتاری سراوان، وعده پایان انتقال زباله در پایان سال 1401 را دادند، برای تحقق این مهم بودجه ویژه اختصاص داده شد و مسئولان استانی پای کار آمدند اما نه تنها قول دولت صادق الوعد به سرانجام نرسید بلکه منجر به تحصن مردم در منطقه شده و در نهایت با برخورد قهری پلیس مردم متواری شدند.
احمدی در ادامه به وعده مسئولان استانی مبنی بر سروسامان دادن زباله‌های سراوان در سال 1401 اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از مسئولان استانی در خصوص زباله‌های سراوان تنها پاسخ محرمانه بودن ماجرا را شنیده‌ام! و با هر پیگیری که این مسئله به کجا رسید، پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکرده و در نتیجه به این موضوع پی برده‌ام که اقدام موثری صورت نگرفته است.
جشن صوری برای پایان زباله‌های سراوان
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با انتقاد از جشن صوری پایان ورود زباله به سراوان، یادآور شد: در سال 1401 مسئولان با یک جشن صوری با عنوان پایان ورود زباله سراوان اقدام به درختکاری در اطراف این منطقه کرده و دستور جمع آوری سطل‌های زباله منطقه صادر کردند که این مسئله جای سوال داشت آیا سراوان گیلان تبدیل به زباله دانی شده است؟! بعد از برگزاری چنین مراسم صوری در نشستی با حضور استاندار، امام جمعه گیلان، فرماندهان سپاه، اطلاعات، دو نفر از فرماندهان گیلان و..… عنوان شد محل جدیدی برای دفع زباله‌ها سراوان نیست؛ باید منطقه جدیدی برای دفن آنها در نظر بگیریم که در نهایت مقرر شد 28 آبانماه 1402 محل جدیدی برای انتقال زباله‌ها و حتی لندفیل جدید مشخص شود.
مردم همچون گذشتکان زباله‌های خود را دفن کنند
احمدی با انتقاد از وعده‌های بی سرانجام و برگزاری مراسمات پایان ورود زباله به گیلان، یادآور شد: از مسئولان استانی گرفته تا رسانه ملی به گونه‌ای وعده‌های بی سرانجام را خبر ساز کردند که گویا در گیلان حضور ندارند و نمی‌بینید، حتی با حذف سطل‌های زباله در روستاها مردم را به مسیر دفن پسماندها در زمین همچون گذشتگان هدایت می‌کنند بدون توجه به اینکه در گذشته مردم زمین‌های کشاورزی داشتند و کالاهای تولید شده در بسته‌های تجزیه ناپذیر همچون پلاستیک نبوده است.
منتخب مردم رشت در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه گوش شنوایی برای شنیدن صحبت‌های مردم نیست، اظهار داشت: قرار بود در سال 1402 زباله‌ها به لندفیل جدید در اطراف رودبار و منجیل منتقل شود که طی پیگیری و بازدید صورت گرفته مشخص شد چنین اقدامی انجام نشده است و برای عدم تحقق چنین برنامه‌ای به رئیس جمهور و وزیر کشور نامه‌ای ارسال شد تا این مسئله پیگیری شود.
مردم روستای لاکان از شیرابه و بوی تعفن زباله در رنج هستند/ وعده دیروز مسئولان در گوشه طاقچه خاک می‌خورد
وی با بیان اینکه مردم روستای لاکان از شیرابه و بوی تعفن زباله در رنج هستند، می‌گوید: نه تنها مسئله پسماندها در آبانماه سال گذشته به سرانجام نرسید بلکه رئیس جمهور قول سروسامان دادن زباله‌های سراوان را در پایان سال 1402 دادند.
احمدی در این گفت وگو خطاب به رئیس جمهور، وزیر کشور و مسئولان استانی که وعده‌های متعددی برای به سرانجام رساندن زباله‌های گیلان دادند، گفت: امروز در ماه‌های آغازین سال 1403 نه لندفیل جدیدی وجود دارد و نه وعده‌های دیروزی به سرانجام رسیده است، مردم گیلان در تمام تاریخ پای نظام و آرمان‌های انقلاب بودند چرا باید امروز برای این مهم که بارها دست به سوی شما دراز کردند دست خالی باز گردند، آیا این روا است؟ چرا صدای مردم گیلان تاکنون شنیده نشده است؟!
گیلان دیگر ظرفیت پذیریش زباله جدید را ندارد
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه گیلان دیگر ظرفیت پذیریش زباله جدید را ندارد، اظهار داشت: "شنیدن کی بود مانند دیدن" بنده با چشمان خود می‌بینیم که مردم سراوان چگونه به بهانه سرطان از بین می‌روند، کارشناسان متعددی برای تفکیک زباله‌ها و شیرابه‌ها به سراوان آورده شدند اما متاسفانه دست‌های پشت پرده با بهانه‌های مختلف مانع ورود آنها به مسئله معضل سراوان شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون مسئولان توانایی سروسامان دادن زباله‌های سراوان را نداشتند و هر شهرستان باید مسئولیت تفکیک زباله‌های خود را بپذیرد، تصریح کرد: امروز رشت ظرفیت زباله‌های17 شهرستان دیگر را ندارد، از همین تربیون اعلام می‌کنم به داد مردم گیلان، سنگر، سراوان، رشت برسید که امیدها به دولت رئیسی داشتند.
احمدی با بیان اینکه من جزیی از مردم استان گیلان هستم و به جرأت می‌گویم پیشانی سبز ایران امروز در محاصره زباله‌ها است، تاکید کرد: رسانه‌ها امروز باید واقعیت مردم سراوان را منتشر کنند که درگیر بیماری سرطان هستند، رسالت رسانه‌ها در درجه اول فارغ از تمام رابطه بازی‌ها انعکاس واقعیت زندگی مردم است.
زباله‌های گیلان از ابعاد مختلف زیانبار است
رییس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس یازدهم با انتقاد از ابعاد زیانبار زباله‌های سراوان، یادآور شد: از گردشگری استان گیلان تا ابعاد سلامتی و محیط زیست این استان درگیر مسئله زباله‌ها هستند، دو رودخانه زرجوب و گوهر رود در قلب این استان شمالی نیازمند 1160 میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی است که بخشی از نابودی آنها در ارتباط با زباله‌های رها شده به داخل این دو رودخانه است از وزیر نیرو درخواست داریم توجه ویژه‌ای در خصوص این مهم داشته باشد تا ابعاد گسترده تری از ماجرا را شاهد نباشیم.
احمدی با بیان اینکه آب فاضلاب شهرستان رشت صرف تولید محصولات کشاورزی این استان شده است، تاکید کرد: از رئیس جمهور و وزیر کشور درخواست دارم این مسئله را در اولویت‌های خود قرار دهند، امروز زباله‌ها بلای جان مردم گیلان شده‌ است.
دولت برنامه‌ای برای گیلان غرق در زباله ندارد
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت تا به امروز وعده‌های مختلفی برای سروسامان دادن زباله‌ها سراوان داده و متاسفانه همگی آنها تا به امروز بی‌نتیجه مانده‌اند، می‌گوید: نه تنها وعده و وعیدها در خصوص زباله‌های سراوان به سرانجام نرسیده بلکه اراده و برنامه‌ای برای حل آنها نیست.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی انتقال زباله‌های سراوان به مناطق خشک را تنها راه خلاصی گیلان از این معضل دانست و اظهار داشت: این راهکار منابع اندکی می‌خواهد و باید آقای وحیدی وزیر کشور به وعده‌های خود در خصوص سروسامان دادن زباله‌های گیلان جامه عمل بپوشاند، بشدت پیگیر حل این مسئله هستیم.
خبرگزاری آریا

کوچکی نژاد با بیان اینکه اگر به تذکرات و سوالات نمایندگان استان گیلان مبنی بر حل مشکل زباله‌ها پاسخ قانع کننده‌ای ارائه نشود، در صحن علنی خواستار حل معضل پسماندهای گیلان خواهیم بود، یادآور شد: حل معضل زباله‌های سراوان جرات می‌خواهد، در رفع این مسئله پیچیدگی نیست آنچه شورای تامین استان تصویب کرده باید اجرایی شود یعنی زباله‌ها به مکانی خشک انتقال داده شوند.
عماد مطالبی کارشناس محیط زیست استان گیلان به گزارش سرویس سیاسی آریا در گفت‌ وگو با خانه ملت با بیان اینکه برای مدیریت زباله‌ها در لندفیل سراوان نیازمند عزم جدی و به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در راستای مدیریت یکپارچه استانی و کشوری هستیم، می‌گوید: باید با توجه به شاخص‌ها علمی در مسیر درست به صورت راهبردی در کوتاه مدت و بلند مدت حرکت کرد.
خبرگزاری آریا

این کارشناس محیط زیست شهری عنوان کرد که تفکیک از مبدا به صورت اصولی و کارا با نظارت ناظران محیط زیست برای کلیه واحدها از تولیدی،صنعتی،خدماتی، مجتمع‌ها و واحدهای مسکونی می‌تواند در کاهش ورودی زباله به لندفیل سراوان موثر باشد؛ همچنین باید مدیریت شهری با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی استان بسته‌های مشوقی را برای تشویق شهروندان در محیط‌های شهری برای جمع آوری و تفکیک زباله به صورت درست،اصولی و کارا صورت دهند.
با رفتارهای پوپولیستی کل گیلان را تبدیل به سراوان دیگر نکنید
وی متذکر شد: ما نباید برای اینکه حجم زباله را در سراوان کاهش دهیم با حرکات پوپولیستی و اقدامات عجولانه سبب شویم کل گیلان تبدیل به سراوانی جدید شود اگر در پهنه‌های مختلف زیستی گیلان با توجه به هجوم مسافران و گردشگران در محیط‌های شهری و روستایی و طبیعی حرکت کنیم و به صورت میدانی و پیمایشی میزان پراکندگی و تجمع پسماند و زباله‌ها را در این مسیر ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد باید یک ساز و کار مناسب با متولی سازمانی در مدیریت پسماند در حوزه دهیاری‌ها، سواحل، طبیعت و به ویژه راه‌های استان ایجاد شود، تا بتوان از این منظره و سیمای زشت زباله و تهدیدات بهداشتی و آلودگی محیطی رهایی پیدا کنیم تا گیلان سبز در مسیر سبز حرکت کند و زیبایی آن زیبنده خاطره‌ها شود نه آنکه حسی از تعفن و بوی نامطبوع را به مردم جامعه تزریق کند.
مطالبی در پایان یادآور شد: نقش مجلس و نمایندگان در تصویب قوانین موثر و پیگیری برای ایجاد سازمانی که به طور تخصصی قدرت اجرایی و بازدارندگی واقعی را در کنترل پسماند و زباله‌ها در حوزه شهری، روستایی و طبیعت و راه‌های میان شهری و روستایی داشته باشد و در این حوزه بتواند با همکاری دستگاه‌های متولی، اجرایی و قوه قضاییه در کنترل و پاکسازی و مدیریت آن کارا باشد، بسیار موثر است، مسئله پسماند و زباله‌ها تنها با اختصاص یک سازمان که آن هم تنها نقش نظارت داشته باشد حل نمی‌شود بلکه مدیریت یکپارچه در سطوح ملی و استانی را با همدلی همه دستگاه‌ها می‌طلبد.
در نهایت باید گفت؛ استان‌ مظلوم گیلان در سایه پوشش سبز و گردشگری خود با مشکلات زیادی درگیر بوده که زباله‌های چند ساله مشکلات این استان را دو چندان کرده است./
پایان پیام

نظر شما