شناسهٔ خبر: 66598489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کالکالیست: «جنگ غزه؛ صنعت اسلحه‌سازی اسرائیل در انزوا قرار گرفته است»

صاحب‌خبر -

شفقنا-بر اساس گزارش‌های اسرائیلی و غربی، تجاوز اسرائیل به نوار غزه، صنعت تسلیحات این رژیم را در معرض بحران قرار داده است، به طوری که تل‌آویو در فروش تسلیحات و خرید سلاح‌های جدید با مشکل مواجه است.

به گزارش شفقنا، روزنامه اسرائیلی «کالکالیست» در گزارشی در این باره نوشت: «ادامه جنگ در نوار غزه و تضعیف جایگاه بین‌المللی اسرائیل به عملیات بازاریابی تسلیحات آسیب زده است و موانعی را برای شرکت‌های اسرائیلی برای دستیابی به قراردادهای جدید ایجاد کرده است.»

در این گزارش آمده است که ماه آینده، نمایشگاه معتبر تسلیحاتی » Eurosatory » در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار می‌شود و بنا به اعلام کالکالیست،  وزارت دفاع فرانسه مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را برای شرکت‌های اسرائیلی که می‌خواهند محصولات خود را در آنجا به نمایش بگذارند، اعمال کرده است، به طوری که شرط گذاشته شده هر سیستم تسلیحاتی که به نمایشگاه ارائه می‌شود باید مجوز ویژه‌ای دریافت کند.

کالکالیست افزود: اخیراً یک نمایشگاه دفاعی برای دسترسی به بازار آمریکای جنوبی در سانتیاگو، پایتخت شیلی برگزار شد اما به دستور دولت محلی، مشارکت شرکت‌های اسرائیلی در آن ممنوع اعلام شد.

مقامات ارشد اسرائیلی تخمین می‌زنند که مواضع سختگیرانه این کشورها در قبال شرکت‌های اسلحه‌سازی اسرائیلی بخشی از فشار آنها بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه و بهبود ثبات امنیتی در «خاورمیانه» است. این فشارها در ماه‌های اخیر در توقف تحویل قطعات و مواد اولیه لازم برای صنایع دفاعی اسرائیل به عنوان بخشی از عملیات تولید آن مشهود بود.

در این ارتباط، مقامات مسئولان فروش در شرکت‌های اسلحه‌سازی اسرائیل مجبور شدند به دنبال خریداران جدید بگردند و یا مشکل عدم دسترسی به قطعات و مواد اولیه را از دیگر شرکت‌ها تامین کنند و یا تولید برخی از قطعات را در داخل اسرائیل برای کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی انجام دهند.

بر اساس این گزارش، تعلیق روابط تجاری ترکیه با اسرائیل هیچ تاثیری بر صنایع دفاعی اسرائیل ندارد چرا که روابط ارتش دو طرف در پی بحران مرمره در سال 2010 میلادی نیز به هم خورده بود. پیش از آن، دو طرف روابط امنیتی و نظامی گرمی داشتند که شامل آموزش مشترک نیروهای هوایی بود.

کالکالیست خرید ترکیه از محصولات نظامی اسرائیل را صدها میلیون دلار برآورد می‌کند که شامل فروش سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات برای هواپیماهای جنگی و بهبود تانک‌های ترکیه بود.

از نظر خرید تسلیحات، فروش تسلیحات فرانسه و آلمان به اسرائیل در آوریل گذشته تحت پیگرد قانونی قرار گرفت به گزارش پولیتیکو، بر اساس وب‌سایت تحقیقاتی Disclose، 11 سازمان غیردولتی از جمله عفو بین‌الملل فرانسه و سازمان ATAK اقدام به شکایت کرده‌اند تا فرانسه را مجبور به توقف تحویل سلاح به اسرائیل کنند.

بر اساس گزارش پولیتیکو، در آلمان، وکلای حقوق بشر از دادگاه اداری برلین خواستند تصمیم دولت آلمان برای ارسال 3000 سلاح ضد تانک به اسرائیل را تعلیق کند. در این گزارش آمده است که نقض حقوق بشر و هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه دلیل هر دو مورد است.

این پرونده‌های قضایی در حالی مطرح می‌شوند که کشورهای غربی، از جمله بریتانیا و آلمان، تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند تا فروش تسلیحات به دولت اسرائیل را متوقف کنند، زیرا این رژیم طی چند ماه گذشتته حملات مرگبار و ویرانگری در نوار غزه علیه غیرنظامیان انجام داده است.

کانادا، اسپانیا و بلژیک اعلام کردند که دیگر به اسرائیل سلاح نمی فرستند، در حالی که دادگاه هلند ارسال قطعات هواپیماهای جنگنده F-35 را ممنوع کرد. بر اساس گزارش پولیتیکو، در ایالات متحده امریکا، دموکرات‌ها قبل از تایید فروش هواپیماهای نظامی به اسرائیل شروع به درخواست تضمین از تل آویو کردند.

کمک‌های نظامی واشنگتن به اسرائیل برای سال 2023 میلادی دستکم 3.3 میلیارد دلار بود، آلمان صادرات تسلیحات به ارزش 326.5 میلیون یورو به اسرائیل را تایید کرده است، پاریس هم طی دهه گذشته تجهیزات نظامی به ارزش 208 میلیون یورو به دولت اسرائیل صادر کرده است.

متن این گزارش در العربی الجدید

نظر شما