شناسهٔ خبر: 66597682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و دوم اردیبهشت

از انتقاد به طرح «جمهوری دوم» احمد توکلی تا انگیزه شمخانی برای انتخابات و فتوا علیه خاتمی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و دوم اردیبهشت در مورد طرح جمهوری دوم توکلی، تلاش برای فتوا گرفتن علیه خاتمی در قم و کاندیداتوری برخی چهره‌های مطرح دیگر نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

صاحب‌خبر -

دکتر [عبدالله] جاسبى، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. گفت، برنامه‌ریزى وسیعى براى تبلیغات انتخابات کرده و امیدوار به رأى زیاد است؛ برخلاف نظر ناظران و گفت، احمد توکلى، به خاطر مطرح‌کردن جمهورى دوم، مورد انتقاد نیروهاى انقلابى قرار گرفته و براى هزینه‌هاى انتخابات، احتیاج به وام دارد.

آقاى مجید عباسپور، [مشاور فنی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی] آمد. وضع صنایع ویژه را گفت و در مورد انتخابات سؤالاتى داشت. آقاى حمزه کرمى، نامزد انتخابات میان‌دوره‌اى مجلس از کرمانشاه آمد. گویا شوراى نگهبان، صلاحیت او را قبول ندارد؛ استمداد کرد. از [حزب] کارگزاران [سازندگی] است. در تبلیغات انتخابات، مطالبى گفته که مورد اعتراض شوراى نگهبان است.

آقاى [اسدالله] بادامچیان، [دبیر سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی] آمد. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] و بعد از انتخابات، سؤالات و پیشنهادهایی داشت. او هم از اظهارات احمد توکلى، [نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری]، ابراز ناراحتی کرد و گفت، مؤتلفه هنوز در مورد حمایت از کسى تصمیمى نگرفته و گویا در قم تلاشى هست که از بعضى مراجع علیه آقاى [سیدمحمد] خاتمى فتوا بگیرند و معتقد است رأى آقاى خاتمى، خیلى کمتر از دوره سابق است.

عصر آقاى [محمداسماعیل] کراچیان، [عضو هیئت امناى سازمان گسترش و نوسازى صنایع] آمد. نامزد انتخابات شده و نگران است شوراى نگهبان به خاطر عدم‌ شهرت او را رد کند؛ استمداد کرد. معتقد است رأى تکنوکرات‌ها از او است. آقاى [حسین] محلوجى، [معاون اجرایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. گفت، ناظران در مورد انگیزه نامزدشدن آقاى [علی] شمخانى، [وزیر دفاع]، تردید دارند و بعضى‌ها فکر مى‌کنند با خواست دوم خردادى‌ها آمده و بعضى او را مستقل مى‌دانند. براى تأسیس بانک غیردولتى، با همکارى آقایان [غلامحسین] کرباسچى و [محمدرضا] بهزادیان مشورت‌ کرد. گفتم، بعید است موفق شوند. پیشنهاد داشت از حالا باید براى دوره بعد ریاست‌جمهورى، فکرى بشود.

آقایان سیدجعفر شبیرى، [رئیس شعبه ۱۱ دیوان عالى‌ کشور] و [محمدهادی] عبدخدایى، [سفیر ایران در واتیکان] آمدند؛ با اظهار نگرانى از وضع اقتصادى و فرهنگى کشور، از من خواستند که اقدامى بکنم. آقاى عبدخدایى، شرحى از مشکلات عمیق نساجى‌ها را داد. از سم‌پاشى‌های دوم خردادى‌ها و چپى‌ها، با هماهنگى ضدانقلاب، علیه من در انتخابات گذشته [=مجلس ششم]، انتقاد شدید داشتند.

 

نظر شما