شناسهٔ خبر: 66596694 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست یک هیات باستان‌شناسی اعلام کرد؛

کاوش اضطراری گورستان اولتان قالاسی/ احتمال وجود گورهای دیگر

فاطمه کریمی

کاوش اضطراری گورستان اولتان قالاسی استان اردبیل به کشف یک گور با مشخصات و یافته‌های عصر آهن منجر شد. در سایر گمانه‌های کاوش‌شده شواهدی از وجود مواد فرهنگی در عمق‌های مختلف به دست نیامده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدی جاهد سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: باستان‌شناسی نجات‌بخشی به آن دسته از فعالیت‌های باستان‌شناختی گفته می‌شود که محوطه‌های باستانیِ درخطر را پیش از تخریب بر اثر پروژه‌های عمرانی، مانند راه‌سازی و سدسازی، مورد پژوهش میدانی قرار می‌دهد. این باستان‌شناس تصریح کرد: پروژه کاوش گورستان اولتان قالاسی ۲ نیز پس از مشاهده آثار گورهای باستانی در مسیر چهار باند کردن جاده پارس آباد سربند در استان اردبیل (در محدوده‌ای به طول ۷۰ و عرض ۲۵ متر) در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست کاوش اضطراری گورستان اولتان قالاسی اظهار کرد: شناسایی محوطه در پی آشکارشدن اتفاقی تدفینی انسانی حاوی ظروف خاکستری در حین عملیات خاکبرداری برای زیرسازی جاده رخ داد. بدین ترتیب عملیات خاکبرداری متوقف و کاوش اضطراری باستان‌شناسی پس از صدور مجوز توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

کاوش اضطراری گورستان اولتان قالاسی/ احتمال وجود گورهای دیگر

جاهد گفت: در عملیات کاوش تاکنون دو ترانشه به ابعاد ۵ در ۱۰ متر، یک ترانشه به ابعاد ۱۸ در ۱۰ متر و سه ترانشه به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر در مسیر اصلی، یک محدوده ۲ در ۷۰ متری در امتداد شانه خاکی و در نهایت ۱۱ گمانه به ابعاد ۲در۲ متر و بیشتر در مسیر دوربرگردان جاده پیش‌گفته کاوش شده است.

وی افزود: تاکنون تنها یک گور مربوط به عصر آهن کاوش شده است. این گور از نوع چاله‌ای ساده بوده و همراه تدفین، ۴ ظرف سفالی، یک سوزن مفرغی و مهره‌های کوچک عقیق، صدف و خمیر شیشه و تکه‌های سنگ ابسیدین یافت شد. در بقیه محدوده کاوش، تاکنون هیچ شاهدی از وجود بقایای باستانی در عمق‌های مختلف بدست نیامده و به نظر می‌رسد تک‌گور یافته‌شده متعلق به جوامع کوچ‌رو و یا در مسیر رفت آمد آنها بوده باشد.

کاوش اضطراری گورستان اولتان قالاسی/ احتمال وجود گورهای دیگر

این باستان‌شناس اظهارکرد: از آنجا که هر نوع بقایای به جامانده از میراث کهن ایران‌زمین دارای اهمیت زیادی است و همچنین احتمال وجود گورهای پراکنده دیگر در محدوده مورد نظر دور از انتظار نیست، کاوش در محوطه تا آزادسازی کامل مسیر جاده و دوربرگردان آن ادامه خواهد داشت.

نظر شما