شناسهٔ خبر: 66596462 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نماینده مردم لنگرود در گفت‌وگو با شفقنا: «واردات چای را به دو برابر نیاز کشور افزایش دادند»/ «هشدار نسبت به تغییر ذائقه مردم به مصرف برنج‌های خارجی»

صاحب‌خبر -

شفقنا- نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به تغییر ذائقه ایرانیان نسبت به مصرف برنج‌های خارجی ، گفت: اگر همین روند ادامه پیدا کند تا چند سال بعد مردم به دنبال این نخواهند بود که برنج مصرفی تولید کدام کشور است و فقط به دنبال ارزانی برنج برای تامین مصرف خواهند بود.

آقای پرویز محمدنژاد در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص وضعیت کشاورزی کشور گفت: ما در مجلس نقش محصولات کشاورزی و تولید در استقلال کشور را مورد توجه قرار دادیم همانطور که امام خمینی (ره) تاکید داشتند «اگر استقلال کشور را می خواهیم باید به کشاورزی توجه کنیم». ما هم نقش تولید را در اقتصاد و استقلال کشور با مدارک و دلایل مطرح کردیم چراکه جماعت کثیری از مردم هم به همین شغل مشغول هستند و تداوم رسیدگی به کشاورزی می تواند درآمدزایی زیادی را برای اقتصاد کشور داشته باشد.

وی افزود: قوانین خوبی برای کشاورزی تصویب شد اما دولت گویا از ابتدا خیلی باور به نقش کشاورزی در رشد اقصادی کشور نداشت. ما در مجلس پیگیری کردیم و به دنبال مصوباتی که داشتیم، کاشت چای برای کشاورز مقرون به صرفه شد و کمتر از 2 سال از 15 هزار تن به 30 هزار تن رسیدیم. در قیمتگذاری هم اثرات لازم را گذاشتیم اما در سال گذشته به علت بی تدبیری، واردات چای را به دو برابر نیاز کشور افزایش دادند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار برنج، گفت: در مورد برنج هم همین اتفاق افتاد. میزان واردات برای تعادل بخشی بازار، 750 هزار تا 850 هزار تن بود اما مجوز واردات 1 میلیون و 800 هزار تن را صادر کردند که بسیار کار ناپسند و غیر مسولانه ای بود و متاسفانه بازار اشباع شد و نیازی به محصول داخلی نداشت.

وی نسبت به تغییر ذائقه مردم به مصرف برنج های خارجی، اظهار داشت: دولت باید هوشیار باشد. کافی است ذائقه مصرف کننده به برنج خارجی عادت کند و اگر به همین روند ادامه پیدا کند تا چند سال بعد مردم به دنبال این نخواهند بود که برنج مصرفی تولید کدام کشور است و فقط به دنبال ارزانی برنج برای تامین مصرف خواهند بود.

وی گفت: برای اینکه کاری را بخواهیم انجام دهیم، باید باور داشته باشیم اما این باور در بدنه دولت ها وجود ندارد همیشه بحث یارانه مطرح می‌شود اما تا چه زمانی قرار است یارانه بدهیم! اگر ابزار و ماشین آلات خوب و مدرن در اختیار کشاورز قرار دهیم تا کیفیت را بالا و قیمت تمام شده را پایین بیاورد قطعا تاثیر بیشتری بر اقتصاد و کشاورزی خواهد داشت اما ابن کار را نکردیم و این یارانه ها هدفمند داده نمی‌شود.

آقای محمدنژاد در پایان با اشاره به حضور رانت خواران در کشور، بیان داشت: رانتخواران و سوداگران به دنبال فرصت می باشند و متاسفانه افکار و نگاه و برنامه دولت بسیار ضعیف تر از رانتخواران است. رانتخواران اقتصاد را به درستی درک کرده و آینده دور و نزدیک را محاسبه می کنند و منتظر خطای دولت هستند تا به اهداف خود برسند. اهداف بلند در دولت وجود ندارد تا به گونه ای برنامه ریزی کند تا غالب بر افکار بیرون باشد درحالی که افکار بیرون غالب بر افکار دولت شده است. چرا دلار باید تا این حد گران شود، در حالی که «دلار» رابط است اما به عنوان کالا خرید و فروش می شود یعنی بدنه دولت آنقدر علم و اگاهی در حوزه های مختلف ندارد تا جلوی این اتفاقات را بگیرد.

نظر شما