شناسهٔ خبر: 66593636 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قائم مقام و سخنگوی رویداد سی‌وپنجم مطرح کرد؛

فروش 74 ميلياردي نمايشگاه کتاب تا پايان روز دوم

صاحب‌خبر -
فروش 74 ميلياردي نمايشگاه کتاب تا پايان روز دوم
خبرگزاری آریا - علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران از فروش 74 میلیارد تومانی این رویداد در دو بخش حضوری و مجازی تا پایان روز دوم خبر داد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین نشست خبری نمایشگاه که امروز جمعه 21 اردیبهشت با حضور اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کمیته ناشران خارجی و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد، گفت: روز سوم نمایشگاه کتاب با حضور جمعیت متراکم مردم در همه بخش‌ها در حال برگزاری است و مردم عزیزمان از آنچه ناشران در این یک سال آماده و ارائه کرده‌اند بهره‌مند می‌شوند.
وی گفت: در قسمت کوشک کتاب، سرای آموزش، گوشه نقد، سرای دانشگاهی و سرای کودک و نوجوان، برنامه‌های مختلفی در حال برگزاری است. 
رمضانی با اشاره به بخشی که به‌عنوان نظرسنجی در مقابل ورودی اول نمایشگاه نصب شده است گفت: در نظرسنجی روز دوم، مردم عزیزمان سه نقطه قوت نمایشگاه را تهویه مناسب و هوای داخل سالن‌ها، مکان مناسب‌تر سالن کودک و نوجوان نسبت به سال قبل و برنامه‌های متنوع و جذاب کوشک کتاب و همین‌طور سه نقطه ضعف را کم بودن ساعت بازدید، به‌خصوص در روزهای تعطیل، اطلاع‌رسانی ضعیف برنامه‌های جانبی و خراب بودن برخی از استندهای جست‌وجوی کتاب دانستند. 
وی افزود: همچنین مردم درخواست داشتند که تعداد ایستگاه‌های شارژ موبایل و تعداد صندلی‌ها افزایش پیدا کند که اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است و علاوه بر این از امروز سبدهای خرید مناسبی در بخش‌های مختلف در اختیار مردم عزیزمان قرار گرفته است. 
قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران گفت: طبق نتایج نظرسنجی‌ها و آمار اعلام شده، 48درصد بازدیدکنندگان با مترو، 28درصد با خودرو شخصی، 10درصد با اتوبوس، 9درصد با تاکسی و 5درصد از این جمعیت با سایر وسایل نقلیه به نمایشگاه کتاب آمده‌اند. 
رمضانی ادامه داد: طبق تصاویر هوایی که همکاران به ما ارائه داده‌اند، ظرفیت پارکینگ‌ها و کنار خیابان تکمیل شده است. لذا بهتر است که مردم عزیزمان از وسایل نقلیه عمومی برای رفت‌وآمد استفاده کنند. 
وی افزود: با توجه به اینکه تعداد پاسخ‌دهنده‌ها دو برابر شده است، نمره مردم به نمایشگاه کتاب 72 بوده است. 
علی رمضانی اعلام کرد: طبق گزارش، فروش نمایشگاه کتاب 1403 تا پایان روز دوم 20 اردیبهشت ماه 1403 در بخش حضوری 52 میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که 36 میلیارد در درگاه‌های رسمی و 16 میلیارد تومان برآورد درگاه‌های غیر‌رسمی است. همچنین در بخش مجازی هم مردم عزیزمان از سراسر ایران 22 میلیارد تومان خرید داشته‌اند که 15 میلیارد تومان خرید از ناشران و 7 میلیارد تومان هم خرید مردم از کتابفروشان بوده است. 
وی در ادامه با بیان اینکه مجموع فروش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب تهران در روز دوم به 74 میلیارد تومان رسیده است گفت: از مجموع فروش در بخش مجازی که 22 میلیارد تومان بوده، 172 هزار نسخه فروش در 84 هزار بسته بوده که شرکت ملی پست نیمی از بسته‌ها را تحویل گرفته است و در روزهای آتی آمار بسته‌های ارسالی را هم اعلام خواهیم کرد.
اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کمیته ناشران خارجی نیز با اشاره به اینکه امسال شاهد رشد حضور ناشران خارجی و تعداد غرفه‌ها بوده‌ایم گفت: همان‌طور که سال گذشته محلی در نمایشگاه کتاب تهران به ناشران خارجی اختصاص داده شده بود، امسال نیز شاهد حضور ناشران خارجی و استقبال زیاد مردم از این آثار هستیم.
وی با بیان اینکه از مجموع 55 غرفه در سالن ناشران خارجی، تعداد 30 غرفه کتاب‌های عربی و 25 غرفه کتاب‌ به دیگر زبان‌های خارجی اختصاص داده شده است گفت: از این تعداد 55 غرفه، حدود 200 کتاب ناشران خارجی در نمایشگاه حضور دارند. 
جانعلی‌پور در پایان با اشاره به اینکه امسال و تا امروز در نمایشگاه کتاب غرفه خالی نداریم، درباره تخفیف کتاب‌ها گفت: کتاب‌های سال2015 تا 2019 شامل 25‌درصد تخفیف از سوی ناشر و کتاب‌های سال 2020 تا 2024 تخفیف 45درصدی دارند. 
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما