شناسهٔ خبر: 66592045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

شمار قربانیان سیل در افغانستان به ۶۲ نفر رسید

19 دی آنلاین: مقام‌های افغانستان جمعه شب از افزایش شمار قربانیان سیل به ۶۲ نفر خبر داده و اعلام کردند که بیشتر جان باختگان زن و کودک هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدایت‌الله همدرد از مقام‌های ولایت بغلان در شمال افغانستان گفت که تعداد کشته‌های سیل در این ولایت احتمالا باز هم افزایش خواهد یافت.
وی افزود: نیروهای امدادی با کمک پلیس و ارتش در حال جستجو برای یافتن قربانیان احتمالی از زیر گل و آوار هستند.
به گفته همدرد، ده‌ها چادر، پتو و مواد غذایی در اختیار کسانی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند، قرار گرفته است.
باران در ولایت بدخشان در شمال شرق و ولایت غور در مرکز افغانستان نیز خسارات سنگینی به بار آورده است. محمد اکرم اکبری رئیس اداره مدیریت بحران در بدخشان گفت که سیل خسارات مادی فراوانی به برخی مناطق وارد کرده است.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه مقام‌های کابل کمک‌های لازم را در اختیار افراد آسیب‌دیده قرار می‌دهند، افزود که دولت «عمیقا با خانواده‌های کشته‌ها و زخمی‌ها ابراز همدردی می‌کند و به وزارت مدیریت بلایای طبیعی، دفاع و وزارت داخله و مقام‌های ولایت‌ها دستور می‌دهد که از اختصاص منابع لازم برای انجام کمک‌های امداد و نجات دریغ نکنند.»
افغانستان سال گذشته زمستانی خشکی داشت و همین مساله باعث شده که جذب باران در خاک دشوار شده و این کشور در برابر تغییرات جوی آسیب‌پذیر شود.
این کشور در چهار دهه گذشته شاهد جنگ بوده و جزو فقیرترین کشورهای دنیاست و آمادگی چندانی برای مقابله با گرمایش جهانی ندارد.
افغانستان تنها ۰.۰۶ از آلاینده‌های گلخانه‌ای را تولید می‌کند اما بر اساس نظر کارشناسان، ششمین کشوری است که در معرض بیشترین خطرات ناشی از تغییرات جوی قرار دارد.
بر اساس گزارش بانک جهانی، نیمی از جمعیت ۴۱ میلیون نفری افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و ۱۵ میلیون نفر ناامنی غذایی را تجربه می‌کنند.

نظر شما