شناسهٔ خبر: 66589708 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

مجید قلی‌زاده، مدیر انتشارات تسنیم:

«مرد ابدی» به زبان‌های دیگر هم ترجمه می‌شود

برای اینکه از کتاب «مرد ابدی» بیشتر بدانیم، سراغ مجید قلی‌زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم رفتیم تا برایمان از مراحل انتشار این کتاب بگوید.

صاحب‌خبر -
«مرد ابدی» به زبان‌های دیگر هم ترجمه می‌شود

فرهیختگان: کتاب «مرد ابدی» به‌ قلم معصومه سپهری از سوی انتشارات تسنیم و با همکاری انتشارات شهیدکاظمی منتشر شده است. این اثر مکتوب برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. کتاب «مرد ‌ابدی» به مقاطع مهمی از زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم می‌پردازد و روایتی است از ‌مجاهدت‌های این دانشمند برجسته که در حوزه فناوری‌های هوافضا فعالیت داشته است.
برای اینکه از این کتاب بیشتر بدانیم، سراغ مجید قلی‌زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم رفتیم تا برایمان از مراحل انتشار این کتاب بگوید.

علت پیش‌قدم شدن خبرگزاری تسنیم برای انتشار کتاب مرد ابدی در باره زندگی‌نامه سردار شهید طهرانی ‌مقدم چه بوده است؟
خبرگزاری تسنیم به‌عنوان یک رسانه انقلابی و رسالت‌مدار همواره خود را مدیون و مرهون خون شهدا دانسته و فلسفه حضور خود در عرصه رسانه‌ای کشور پاسداری از خط روشن شهادت و شهیدان و حفظ و نام و یاد شهدا می‌داند. انقلابی بودن که زینت‌بخش نام خبرگزاری تسنیم است بدون توجه به مسئولیت‌های زینبی که در قبال خون شهیدان انقلاب برعهده یکایک ماست امکان‌پذیر نیست. شهادت خودش یک رسانه است؛ رسانه‌ای که پیامش در امتداد تاریخ انتشار می‌یابد و شهیدان نقش‌آفرینان اصلی آن هستند. با این توضیحات خبرگزاری تسنیم به‌عنوان رسانه‌ای با رویکرد بین‌المللی و با هدف تاثیر‌گذاری بر افکار عمومی منطقه خصوصا جبهه مقاومت اسلامی با افتخار پیش از این در مجموعه‌ای به نام «حبیب» نسبت به مقام والای شهید سرافراز جبهه مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی ادای دین کرده و پس از شهادت شهید والامقام سردار حسن طهرانی‌مقدم نیز وظیفه خود دانست تا در راستای معرفی هرچه بیشتر و بهتر این چهره منور انقلاب اسلامی که ثمره اقداماتش برای ایران، بلکه کشورهای منطقه و جبهه مقاومت امنیت‌ساز و عزت‌آفرین بوده است قدم بردارد. به همین منظور پس از شهادت ایشان در ایام سالگرد شهادت وی با تولیدات رسانه‌ای و محصولات فرهنگی هنری نسبت به ادای دین به آن شهید تلاش‌ کرد اما برای خلق اثری ماندگار طرح کتاب زندگینامه شهید حسن طهرانی‌مقدم را در قالب یک اثر پژوهشی و متفاوت را که بتواند معرف واقعی آن شهید و برکات وجودی او باشد، در دستور کار قرار داد. امروز خرسندیم پس از سال‌ها کار و تلاش مستمر و مداوم می‌توانیم اثری ماندگار در قالب کتاب مرد ابدی به مردم عزیزمان تقدیم کنیم.

با توجه به نقش برجسته شهید حسن طهرانی‌مقدم در توانمند‌سازی جبهه مقاومت به‌نظر می‌رسد علاقه‌مندان انقلاب اسلامی و آن شهید در کشورهای مختلف ازجمله کشورهای محور مقاومت مایل باشند از راز و رمز زندگی آن شهید مطلع شوند. بر این اساس آیا برنامه‌ای برای ترجمه و انتشار این اثر برای مخاطبان غیرایرانی دارید؟
به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. در پاسخ باید بگویم پس از بازخوردگیری از انتشار این اثر فاخر به زبان فارسی درصددیم با توجه به این علاقه‌مندی‌ها که به آن اشاره کردید ترجمه کامل یا بخش‌هایی از این کتاب به زبان‌های دیگر را در دستور کار قرار‌ دهیم.
در تولید و انتشار این اثر به‌نظر می‌رسد چه شما به‌عنوان ناشر و چه نویسنده کتاب آگاهانه مسیری متفاوت از روش پرداخت به زندگی‌نامه شهدا را که پیش از این مرسوم بود درپی گرفته‌اید، در این باره توضیحات بیشتری ارائه دهید.
انتشارات خبرگزاری تسنیم به‌عنوان یک ظرفیت وابسته و متعامل با بدنه خبرگزاری از امکاناتی برخوردار است که شاید چنین امکاناتی برای سایر ناشران وجود نداشته باشد. وجود خبرنگاران حرفه‌ای و بخش‌های فعال پژوهش و تولید محتوا در خبرگزاری باعث شد در تولید این اثر با اتکا به ظرفیت‌های موجود در خبرگزاری در مستندسازی اطلاعات با سهولت بیشتری عمل کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های خبرنگاران در فرصت قابل‌قبولی موفق به اخذ خاطرات شفاهی راویانی بشویم که همراه و همگام شهید بوده‌اند. درکنار این هنر خانم دکتر سپهری و بهره‌مندی ایشان به‌عنوان نویسنده صاحب سبک در تولید آثار مربوط به ادبیات دفاع مقدس و تلاش‌های مستمر و موثری که برای کسب اطلاعات از راویان و کندوکاو در زندگی شهید از طریق ارتباط ملموس و نزدیک و عاطفی با خانواده آن شهید بزرگوار داشتند، باعث شد اثری متفاوت از آثاری از این دست تولید و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

اما سخن پایانی.
من نه صرفا به‌عنوان ناشر، بلکه به‌عنوان کسی که تجربه زیسته با آن شهید بزرگوار داشته‌ام و از فرآیند تولید این اثر مطلعم اولا همه مخاطبان خصوصا جوانان عزیزمان را به مطالعه این کتاب دعوت می‌کنم و ثانیا از نویسندگان، هنرمندان و اصحاب رسانه می‌خواهم در معرفی شایسته این اثر و برجسته‌سازی برکات وجودی آن شهید سرافراز که در سطر سطر کتاب جلوه دارد و به آن نورانیت داده ‌است، اقدام کنند و دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را برای اشاعه محتوای کتاب و بازآفرینی آن در اختیار ما قرار دهند، برای نسلی که به‌شدت نیازمند آشنایی با این قهرمانان ملی است.

نظر شما