شناسهٔ خبر: 66589597 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بورس در هفته ای که گذشت

شاخص کل بورس با ثبت کاهش 2 درصدی از خجالت سهامداران درآمد!

شاخص کل بورس با کاهش 2.2 درصدی و شاخص هم وزن با کاهش 1.7 درصدی در هفته معاملاتی که گذشت، مثبت های اندک قبل را پس گرفت.

صاحب‌خبر -

هادی بهرامی؛ بازار: بازار بورس محلی برای جمع آوری، گردش و هدایت نقدینگی به سمت و سوی کسب و کار و فعالیت های اقتصادی است که با نوسانات مثبت سهام میتوان به اثرگذاری سودسازی شرکت ها بر بازدهی سرمایه سهامداران کمک کرد؛ در حالیکه کلیه شاخص های بازار بورس این روز ها را منفی، در محدوده های تعجب آور و با رفتار های خسته کننده پشت سر میگذارد که نهاد های نظارتی باید با اتخاذ برخی مقررات که البته منطقی باشد و مدیریت درست منابع مالی بازار سبب بازدهی مثبت سهام برای سهامداران چشم به راه شوند تا قلب اقتصاد کشور یعنی بازار بورس هم به روز های پر رونق خود بازگردد. در ادامه به گزارش تحرکات بازار و ریز جزئیات آن در هفته ای که گذشت میپردازیم و روند پیش روی آن را تحلیل خواهیم کرد.


گزارش صورت وضعیت بازار
شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت، با کاهش ۲.۲ درصدی به محدوده ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار واحد رسیده است که به دنبال آن شاخص هم وزن نیز با افت ۱.۷ درصدی در محدوده ۷۳۸ هزار واحد قرار دارد. در آخرین روز معاملاتی هفته ای که گذشت، سهام ذوب، ثفارس، خودرو، فولاد، شتران، شستا و خستگر به ترتیب، پر تراکنش های بازار بودند و ۴۳۱ نماد با نوسانات منفی و ۱۲۸ نماد با نوسانات مثبت روز معاملاتی را به پایان رساندند؛ همچنین ارزش صف فروش به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان و ارزش صف خرید نیز ۵۳ میلیارد تومان به ثبت رسید. سهام فملی با ۲۰۳۲ واحد، فولاد ۱۲۵۰، شپنا ۸۵۹، شبندر ۵۴۴، خودرو ۴۷۱، شتران ۴۵۱ و بوعلی ۳۴۸ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل در آخرین هفته معاملاتی گذاشتند.

نکته قابل تامل این است که نهاد های نظارتی بازار بورس علاوه بر عدم مدیریت صحیح و حمایت از سهام شرکت ها، اطلاعات مالی و اخبار واقعی بازار را هم منتشر نمیکنند؛ به عنوان نمونه میتوان به نقشه بازار بورس در سایت اصلی بورس اوراق بهادار tsetmc نگاه کرد که حتی سهم های منفی را هم رو به مثبت و متعادل و به نفع خود نشان میدهد.


گزارش جریانات نقدینگی بازار
در آخرین روز معاملاتی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدودا ۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج و ۵۰۷ میلیارد تومان هم پول به صندوق های درآمد ثابت وارد شده است. ارزش معاملات خرد بازار بورس در ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۳۸۳۸ میلیارد تومان به ثبت رسید. صنعت عرضه برق ۶۳ میلیارد تومان، رایانه ۳۳ میلیارد تومان و حمل و نقل ۲۰ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی و در مقابل، صنعت شیمیایی ۳۷ میلیارد تومان، فلزات اساسی ۳۴ میلیارد تومان و بانک ۲۵ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند. همچنین صنعت انبوه سازی با ۳۶۹ میلیارد تومان، خودرو ۲۹۰ میلیارد تومان، فلزات اساسی ۲۶۳ میلیارد تومان، شیمیایی ۲۱۷ میلیارد تومان، محصولات غذایی ۱۷۸ میلیارد تومان و سرمایه گذاری ۱۷۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

شاخص کل بورس با ثبت کاهش 2 درصدی از خجالت سهامداران درآمد!


تحلیل تحرکات اخیر بورس
شاخص کل بورس در هفته معاملاتی که گذشت، با کاهش ۲.۲ درصدی به محدوده ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار واحد رسیده است که نشان میدهد این روز ها نوسانات به صورت یر به یر اتفاق می افتند؛ یعنی در واقع یک روز ۱۰ درصد مثبت را از سهام شاخص ساز شاهد هستیم و پس از آن ۵ روز به صورت متوالی با ۲ درصد منفی از خجالت سهامداران در می آیند و این یعنی روند خنثی خسته کننده که صرفا از منابع سرمایه گذاران تامین مالی کنند و بزنند به زخم های کسری بودجه ناشی از عدم مدیریت صحیح! درحال حاضر روند بازار به شکل فرسایشی و خسته کننده ای در حال حرکت است؛ اما انتظار میرود همانند سیکل های حرکتی قبل، یک رشد حداقل ۱۰۰ درصدی را از شاخص شاهد باشیم ولی معلوم نیست کی این اتفاق بیفتد؛ زیرا شرایط اقتصادی، سیاست ها و موقعیت بازار های موازی تعیین میکند که بورس امسال رشد کند یا سال بعد و یا حتی ۳ سال بعد که در اینصورت سهامداران شرکت های شاخص ساز بازنده خواهند بود؛ زیرا بازدهی بسیار کمتری کسب خواهند کرد و چیدمان پرتفوی باید به صورت کاملا حساب شده باشد.

نظر شما