شناسهٔ خبر: 66589515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گفت‌وگو با تقریب:

برای عملیاتی شدن جهش تولید باید تصمیم‌گیران اقتصادی بایکدیگر هماهنگ‌تر عمل کنند

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: برای عملیاتی شدن جهش تولید باید بخش‌های مختلف اقتصاد و تصمیم‌گیران اقتصادی که وزیر اقتصاد، رئیس برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی را شامل می‌شود، بسیار هماهنگ‌تر و قوی‌تر از وضعیت فعلی عمل کنند.

صاحب‌خبر -
حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب با اشاره به شعار سال اظهار داشت: از سالیان گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی شعاری را به عنوان شعار سال انتخاب کرده‌اند و پیرو انتخاب شعار سال نیز دستگاه‌های مختلف برای خود رسالت و مأموریتی تعریف کرده و تلاش می‌کنند تا پایان سال در راستای تحقق شعار سال گام‌هایی را بردارند.

وی تصریح کرد: اگر سیری در انتخاب شعارهای سال رهبری در سالیان گذشته داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که بیشتر شعارهای اخیر ایشان شعارهای اقتصادی بوده است چون وضعیت معیشتی کشورمان در شرایطی است که دشمن با تمام قوا تلاش می‌کند که کشور را با تشدید تحریم‌ها دچار بحران‌های اقتصادی کند.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: هم اکنون با توجه به وضعیتی که دولت‌های مختلف داشته‌اند و مدیریت‌های متفاوتی که نسبت به تحریم به صورت عملی در کشورمان پیاده شد، آنچه در شرایط کنونی اهمیت دارد این است که از سالیان گذشته رهبری بر روی مسئله تولید و استفاده از کالاهای مرغوب ایرانی تاکید می‌کنند.

وی بیان کرد: امسال نیز امام خامنه‌ای بر روی مسئله جهش تولید با مشارکت مردمی تاکید کرده و این دو کاملا به یکدیگر وابسته هستند چون اگر بخواهیم در مسئله تولید رشد جهشی و با شتاب داشته باشیم پس نیاز است با مشارکت مردمی صورت گیرد چون اگر مشارکت مردمی در کار نباشد با توجه به اینکه امکانات دولتی محدود است پس باید کار دولت بیشتر به سمت هدایت و نظارت و نه تصدی‌گری پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز خاطرنشان کرد: این در حالی است که در حال حاضر  بیشتر اقتصاد کشورمان به طور کامل در دست دولت بوده و دولت متصدی آن است و در نتیجه هزینه‌ و منافع آن با یکدیگر هماهنگی و توازن ندارد و با توجه به تجربه‌ای که در گذشته ملت ایران داشته، هر زمان مردم به یک صحنه ورود یافته‌اند توأم با موفقیت شده است.

وی افزود: برای مثال
https://www.iribnews.ir/
زمانی که در جنگ تحمیلی در کنار سپاه و ارتش، بسیج مردمی نیز شکل گرفت، خود حضور توده‌های مردم در جبهه‌های جنگ سبب شد که نقطه عطفی در دوران جنگ به وجود آمده و پیروزی‌ها به سرعت دنبال شد.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: هم اینک نیز آنچه که مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده، این است که قوای مختلف کشور به ویژه قوه مجریه و همچنین بخش‌هایی از نیروهای مسلح که با فعالیت‌های تولیدی مرتبط هستند به جای تصدی‌گری، کارها را با رعایت عدالت، قوانین و مقررات به بخش خصوصی واگذار کنند که این خود گامی بسیار مبارک و مهمی است.

وی تصریح کرد: البته باید ساختارهای اقتصادی کشورمان به گونه‌ای تنظیم شود که بتواند این مشارکت را تنظیم کند و زمانی که بانک‌ها خود کار اقتصادی و بنگاه‌داری انجام دهند و به جای اینکه در زمینه تخفیف، تجهیز و توزیع منابع فعالیت کنند خود اقدام به بنگاه‌داری کنند، بنابراین در این شرایط بخش خصوصی یارای رقابت با بانک‌ها را نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز اظهار داشت: بر این اساس برای عملیاتی شدن شعار سال نیاز به این دارد که برخی از ساختارهای اقتصادی جامعه متوازن شده، یعنی به شکلی که در راستای مشارکت بخش خصوصی، خود را تنظیم کند در حالی که هم اکنون در مواردی این گونه نیست.

وی تصریح کرد: برای مثال اگر مالیات، گمرک، بانک‌ها و بیمه‌ها در کشورمان کارهای خود را به گونه‌ای تنظیم نکنند و از سوی دیگر مقررات، مسئولان و برنامه‌ها، به گونه‌ای نباشد که زمینه‌های مشارکت بخش خصوصی در امر تولید را فراهم کند، این برنامه‌ها نیز ممکن است ابتر بماند و عملیاتی نشود.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: بر این اساس برای عملیاتی شدن جهش تولید باید بخش‌های مختلف اقتصاد و تصمیم‌گیران اقتصادی که وزیر اقتصاد، رئیس برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی را شامل می‌شود، بسیار هماهنگ‌تر و قوی‌تر از وضعیت فعلی عمل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما