شناسهٔ خبر: 66589112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

درباره انتخاباتی که تمام شد؛

لطفا به عدد «مشارکت» فکر کنید

ساعاتی پس از پایان رأی‌گیری دور دوم و اعلام غیررسمی نتایج حوزه‌های باقیمانده پرونده انتخابات مجلس دوازدهم به پایان نزدیک شد.

صاحب‌خبر -
لطفا به عدد «مشارکت» فکر کنید

فرهیختگان: دور دوم همه انتخابات‌ها به خصوص در مجلس معمولاً با استقبال کمتری برگزار می‌شود اما زور این انتخابات به خاطر موارد متعددی کمتر از قبل بود.

 حامیان کاندیداهای امروز و نمایندگان راه‌یافته در دور اول به شدت دنبال نتایج نهایی هستند، تا معلوم شود ترکیب نهایی مجلس چگونه است. از اعداد غیر رسمی که بیرون آمده مشارکت «۸ درصدی» در تهران نشان می‌دهد نمایندگان راه‌یافته به مجلس با رأی قابل تاملی به بهارستان می‌روند. در دور اول هم نفر اول تا پنجم تهران اندازه نفرات ۳۱ تا ۴۰ انتخابات‌های قبلی رأی گرفته بودند‌.

 فارغ از ترکیب نهایی، مهمترین سؤال پیش‌روی سیاستمداران ایرانی دلایل نتایج به دست آمده از منظر کلان انتخابات است.

 در گفتار و منش رهبر انقلاب بدون هیچ استثنایی «میزان مشارکت عمومی» یک قاعده عقلی و قطعی است و هیچگاه برای حاکمیت جمهوری اسلامی امری «تعارفی و تزئینی» نبوده است.

 حالا با پایان یافتن فرآیند انتخابات، دلسوزان ایران که دل در گروی منافع ملی دارند باید برای بازگشت انتخابات به مدار اصلی که متضمن اصول اساسی انقلاب اسلامی و حضور گسترده آحاد مردم پای صندوق رأی باشد، فکر و عمل کنند.

 انتخاباتی که گذشت درس‌های فراوانی برای آینده ایران داشت، در روزهای آینده بیشتر درباره آن خواهیم نوشت.

نظر شما