شناسهٔ خبر: 66589093 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مشمولان مالیات خودرو، مسکن، طلا و ارز

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با تشریح معافیت‌های قانون مالیات بر عایدی سرمایه، از معافیت طلا و ارز به شرط دریافت صورت‌حساب الکترونیکی خبر داد.

صاحب‌خبر -

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با تشریح معافیت‌های قانون مالیات بر عایدی سرمایه، از معافیت طلا و ارز به شرط دریافت صورت‌حساب الکترونیکی خبر داد. به گزارش خبرآنلاین مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، درباره معافیت‌های قانون مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: فقط عده معدود و چند درصدی از جامعه، مشمول پرداخت این مالیات هستند و بخش درخورتوجهی از مردم از این حیطه مستثنا شده‌اند و مشمول معافیت هستند؛ مثلا کسانی که یک ملک داشته باشند و بخواهند این ملک را بفروشند، مشمول مالیات نمی‌شوند یا سرپرست خانوار به حکم سرپرست خانوار بودن، اگر ملک دیگری داشته باشد، معاف از مالیات می‌شود؛ ضمن اینکه همچنین سرپرستان خانوار در خرید مسکن دوم هم معاف از مالیات شده‌اند و کسی که خانه‌اش را تبدیل به احسن کند، معاف از مالیات است؛ یعنی اگر خانه‌ای داشته باشد و خانه دیگری بخرد و بخواهد با فروش خانه اول خانه دوم را به‌ طور کامل مالک شود، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نرخ تورم اعمال‌شده برای تعدیل تورمی، نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی است و شرایط خودرو عینا شبیه ملک است. اگر فرد یک خودرو داشته باشد، معاف از مالیات است. سرپرست خانوار می‌تواند دو خودرو داشته باشد و در فروش از مالیات معاف شود. اگر سرپرست خانوار خودرویی برای اعضای خانواده خود بگیرد، مشمول مالیات نمی‌شود. موحدی ادامه داد: اگر هر فرد بخواهد سالانه خودروی خود را عوض کند، مشمول مالیات نیست. یعنی اگر خودرو را یک سال نگه دارید و بعد آن را بفروشید، این خودرو دیگر مشمول قوانین مالیات بر عایدی سرمایه نیست و درواقع اگر این خودرو دوره تملک شش‌ماهه را گذرانده باشد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد شد. در بخش خودرو هم مشابه ملک، یک تنفس سه‌ساله برای اجرای قانون در نظر گرفته شده است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره وضعیت پرداخت مالیات طلا و ارز گفت: درباره طلا و ارز هم مشروط بر اینکه فروش طلا و ارز از طریق صورت‌حساب الکترونیک به صرافی‌های مجاز یا طلافروشی‌های دارای پایانه فروشگاهی و ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیک انجام شود، اساسا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود. افراد در زمان فروش طلا باید صورت‌حساب الکترونیک مطالبه کنند. درواقع اصطلاحا طلافروش باید صورت‌حساب الکترونیک مبنی بر خرید این میزان طلا را به فروشنده ارائه دهد؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد، معامله مشمول مالیات نخواهد بود. موحدی اضافه کرد: اگر صورت‌حساب دستی باشد یا صورت‌حساب صادره مدنظر سازمان امور مالیاتی نباشد، در این موارد چون مبنایی برای شناسایی دقیق سیستمی وجود ندارد، مشمول درآمد اتفاقی و نرخ‌های مربوط به این پایه درآمدی خواهد بود. 

 

نظر شما