شناسهٔ خبر: 66588927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

امیر کویت به سیم آخر زد / انحلال 4 ساله پارلمان

امیر کویت: اجازه نمی دهم از دموکراسی برای تخریب کشور سوءاستفاده شود.

صاحب‌خبر -

امیر کویت با صدور حکمی، پارلمان را برای حداکثر 4 سال منحل اعلام کرد.

به گزارش عصرایران، براساس حکم شیخ مشعل امیر کویت، برخی مواد قانون اساسی نیز تعلیق و بعضی اختیارات پارلمان به صورت موقت به امیر و دولت واگذار می شود.

شیخ مشعل امیر کویت در سخنرانی تلویزیونی با اعلام این تصمیم خود گفت: اجازه نمی دهم از دموکراسی برای تخریب کشور سوءاستفاده شود. نباید منافع ملت را متوقف کرد و بودجه عمومی را هدر داد. هیچ کس بالاتر از قانون نیست. تصمیم سختی برای نجات کشور و تامین منافع عالی آن می گیریم.

به تازگی انتخابات برگزار شد اما مخالفان دولت دوباره پیروز شدند و اکثریت مجلس را گرفتند.

این اتفاق به دنبال اختلافات شدید و چندین ساله میان دولت و پارلمان رخ داد. در سال های اخیر بارها با شدت گرفتن اختلافات میان پارلمان ودولت، امیر ، پارلمان را منحل کرده اما بلافاصله انتخابات برگزار شده است. این برای اولین بار از سال 1986 تاکنون است که پارلمان برای طولانی مدت منحل می شود و خبری از زمان جدید برگزاری انتخابات نیست.

اختلافات و استيضاح های پرتعداد در ۱۰ سال اخیر باعث شد عمر کابینه ها کوتاه و پارلمان بارها منحل شود. بسیاری از برنامه های اقتصادی و توسعه ای کویت نیز تحت تاثیر اختلافات پارلمان- دولت، متوقف یا ناکام مانده اند. آخرین مورد مربوط به پروژه "مسیر توسعه" است که اروپا را از خاک ترکیه و عراق به خلیج فارس متصل می کند. کویت در این طرح هیچ مشارکتی ندارد. این اتفاق باعث انتقادات زیادی در کویت شد.

کویت دارای انتخابات و پارلمان واقعی با اختیار نظارت بر دولت و قانون‌گذاری است. پارلمان کویت در منطقه از جمله پارلمان های قوی به شمار می‌آید اما امیر عالیترین مقام است و اختیارات و قدرت نهایی را در دست دارد.

نظر شما