شناسهٔ خبر: 66588505 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

94کارخانه تولید سوسیس و کالباس در کشور

«درحالی‌که تا چند سال پیش مصرف فرآورده‌های گوشتی شامل سوسیس و کالباس جزو کالاهای لوکس و تفننی بود و مردم فقط به وقت مهمانی یا تولد این محصولات را می‌خریدند در 4، 5 سال اخیر استقبال برای مصرف این فرآورده‌ها افزایش پیدا کرده و جزو سبد غذایی بسیاری از خانوارها شده است.» روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشه

صاحب‌خبر -

 مرضیه ثمره‌حسینی- روزنامه‌نگار

 «درحالی‌که تا چند سال پیش مصرف فرآورده‌های گوشتی شامل سوسیس و کالباس جزو کالاهای لوکس و تفننی بود و مردم فقط به وقت مهمانی یا تولد این محصولات را می‌خریدند در 4، 5 سال اخیر استقبال برای مصرف این فرآورده‌ها افزایش پیدا کرده و جزو سبد غذایی بسیاری از خانوارها شده است.» اینها را مصطفی معروف‌خانی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی درباره میزان تقاضا برای مصرف فرآورده‌های گوشتی در ایران به همشهری می‌گوید.

آشغال‌گوشت، شایعه است
برخی شایعات حاکی از آن است که در تهیه این محصولات از گوشت کم‌کیفیت و حتی آشغال گوشت و پوست مرغ استفاده می‌شود. سخنگوی اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی با تکذیب جدی این شایعات می‌گوید: من با اطمینان می‌گویم که اگر در تهیه سوسیس و کالباس که مواد آن شامل گوشت قرمز یا مرغ و سویا و ادویه و پودر یخ است، پوست مرغ استفاده شود بافت محصول از بین می‌رود و این کار در عمل غیرممکن است؛ ضمن آنکه گوشتی که در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود در چند مرحله تحت نظارت و آزمایش قرار می‌گیرد.

پوست‌ مرغ خوراک صابون‌سازی‌ است
معروف‌خانی با بیان اینکه کاربرد پوست‌ و ضایعات مرغ که در برخی مرغ‌فروشی‌ها جمع‌آوری می‌شود این است که در کارخانه‌های صابون‌سازی روغن آن را می‌گیرند و به‌صورت کنجاله برای دام استفاده می‌شود، می‌افزاید: در تولید محصولی مانند کالباس، شاید به جای مغز ران، ران یا اجزای دیگر گوشت گوساله استفاده شود اما استفاده از آشغال گوشت دروغ محض است و ما از مصرف‌کنندگان می‌خواهیم به این شایعات توجه نکنند و با خیال راحت این محصولات را مصرف کنند البته به شرطی که فقط از مغازه‌های تحت نظارت اتحادیه خرید کنند.

سوسیس زیرزمینی نداریم
 سخنگوی اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی می‌گوید: حدود 3سال پیش یک کارگاه زیرزمینی آن‌هم کارگاه تولید همبرگر نه سوسیس و کالباس در تهران شناسایی شد که متخلفان به تعزیرات ارجاع شدند. به جز آن دیگر چنین تخلفاتی مشاهده نشد و در حال حاضر حدود 94کارخانه در زمینه تولید محصولات گوشتی در کشور فعال هستند که در تمام آنها دکتر دامپزشک، ناظر سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و استاندارد بر فرایند تولید نظارت می‌کنند و محصولی که در این کارخانه‌ها تولید می‌شود کاملا بهداشتی و استاندارد است.

درصد گوشت، قیمت را تعیین می‌کند
به‌گفته سخنگوی اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی، افزایش قیمت سوسیس و کالباس در یک سال اخیر حدود 10 تا 15درصد بوده است. معروف‌خانی در مورد علت تفاوت قیمت فرآورده‌های گوشتی برندهای مختلف هم بیان می‌کند: محصولاتی که گران‌تر است در تهیه آن از گوشت قرمز استفاده می‌شود و محصولاتی که سطح قیمتی نازل‌تری دارند از گوشت مرغ تهیه می‌شوند برای همین است که یک کالباس ارزان کیلویی 180 تا 200هزار تومان و کالباس مرغوب که 90درصد آن گوشت گوساله است به قیمت 370 تا 450هزار تومان است.

از هر جایی سوسیس و کالباس نخرید
سخنگوی اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی می‌گوید: در صنف ما کسانی فعالیت دارند که آموزش دیده‌اند که محصول را چگونه نگهداری کنند تا سالم بماند. توصیه ما این است که همانطور که مردم گوشت و مرغ را از قصابی تهیه می‌کنند، محصولات پروتئینی را هم از واحدهای مختص عرضه این محصولات خریداری کنند و اگر مورد مشکوکی را ملاحظه کردند، با واحد بازرسی اتحادیه 88502476 و 88502477  ارتباط بگیرند.

چه‌کسی 100سال پیش سوسیس را وارد ایران کرد؟
اولین بار یعنی حدود 100سال پیش، فردی روسی به نام «افوناسو» در بندر انزلی به درخواست اتباع خارجی و ارامنه مهاجر به ایران با یک دستگاه کوچک دست به تهیه سوسیس و کالباس در ایران زد. پس از او، این کار از سوی ارامنه دیگر ادامه یافت و «آرزومان مارکاری اوادسیانس» در خیابان منوچهری تهران کارگاه تولید سوسیس و کالباس و ژامبون راه‌اندازی کرد و مدتی بعد نخستین کارخانه سوسیس و کالباس در ایران فعال شد.

6700 تن در سال1402 درمجموع فرآورده‌های گوشتی  و کنسرو گوشتی به ارزش 22میلیون دلار صادر شده  است

1/6 میلیارد دلار در سال1402 محصولات فرآوری‌شده، کنسروجات و غذای آماده و نیمه‌آماده  صادر شده است

نظر شما