شناسهٔ خبر: 66588315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

واکنش اتحادیه اروپا به قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل

اقتصادنیوز:اتحادیه اروپا از رای اکثر کشورهای به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را مهم ارزیابی و از آن حمایت کرد.

جوسپ بورل در این بیانیه نوشته است: اتحادیه اروپا نتیجه رای گیری مهم امروز (جمعه) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل را که اکثریت کشورها به آن رای مثبت دادند، تایید می کند.

وی با اشاره به تعهد اتحادیه اروپا درباره تحقق راه حل موسوم به دو دولتی افزود که این اتحادیه «به حمایت قوی از دولت‌سازی در فلسطین و تقویت نهادها و ظرفیت‌ آن‌ها در راستای آماده سازی برای تشکیل یک کشور (مستقل فلسطین) در آینده ادامه خواهد داد.»

خبر مرتبط
استقبال حماس از رای مثبت مجمع عمومی به عضویت فلسطین

اقتصادنیوز: جنبش حماس از تصویب قطعنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: احیای افق سیاسی در راستای راه حل دو دولتی حیاتی است و اتحادیه اروپا آماده همکاری با اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین و طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی در راستای تحقق این هدف است.

قطعنامه کشورهای گروه عربی درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ساعاتی پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۳ رای مثبت تصویب شد. این قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازات ویژه ای می دهد و از شورای امنیت می خواهد درخواست فلسطین را برای تبدیل شدن به یکصدو نود و چهارمین عضو سازمان ملل بطور مطلوب بازنگری کند.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو است، اما اکنون سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

خبر مرتبط
واکنش سخنگوی سازمان ملل به اقدام زننده نماینده اسرائیل در مجمع عمومی

اقتصادنیوز: یک سخنگوی سازمان ملل از نماینده اسرائیل به دلیل پاره کردن نسخه‌ای از منشور سازمان ملل در مجمع عمومی انتقاد کرد و آن را اقدامی «نمایشی» خواند و از همه اعضا خواست به منشور سازمان ملل احترام بگذارند.

با این وجود، مجمع عمومی سازمان ملل در نشست اضطراری خود به بررسی پیش‌نویس این قطعنامه پرداخت که به فلسطین عضویت کامل در آن را نمی‌دهد، اما به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل که فلسطین هم اکنون قادر به انجام آن نیست، می دهد. با تصویب این قطعنامه فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط برای عضویت کامل به رسمیت شناخته شد.

نماینده امارات به نمایندگی گروه عربی پیش نویس قطعنامه را ارائه کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در وضعیت فلسطین "بازنگری" کند و عضویت کامل آن را توصیه کرد.

نظر شما