شناسهٔ خبر: 66571181 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

چطور در هواپیما بخوابیم؟ همه چیز در مورد خوابیدن در پرواز

سفر با هواپیما می‎‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های زندگی شما باشد اگر از پرواز نترسید. پرواز بر فراز آسمان و تماشای مناظر از بین ابر‌ها برای همه جالب و خاطره انگیز است و بهترین گزینه برای صرفه جویی در وقت حین سفر است، چون در سریع‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن شما را به مقصد می‎‌رساند.

صاحب‌خبر -
چطور در هواپیما بخوابیم؟ همه چیز در مورد خوابیدن در پرواز
کد خبر: 659744
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۰ ۱۶:۴۵:۱۵

مسلما زمانی که سفر راحت و بدون دغدغه‌ای را داشته باشید، روحیه بهتری در مقصد خواهید داشت و این شادابی زمانی به دست می‎‌آید که مسافرین در طول سفر از راحتی و آرامش برخوردار باشند.

در عین حال سفر با هواپیما برای مسیرهای طولانی می‎‌تواند چالش برانگیز باشد. یکی از چالش‌هایی که مسافرین در طول سفر با آن رو به رو هستند و حتی قبل خرید بلیط هواپیما هم ممکن است ذهن آن‌ها را درگیر کند، استراحت و خواب راحت است زیرا سفرهای طولانی مدت خستگی زیادی را برای افراد به همراه دارد و به همین دلیل تمهیداتی را برای استراحت مهمانان در نظر می‎‌گیرند، اما همچنان برخی از مسافران نمی‌توانند استراحت خوبی داشته باشند. به همین خاطر در این مطلب سعی داریم تا روش‌هایی را معرفی کنیم که به شما کمک می‎‌کند در پرواز‌های طولانی استراحت کنید.

 عوامل مؤثر بر مشکل خوابیدن در هواپیما

بسیاری از افراد در هنگام سفرهای طولانی مدت با هواپیما دچار مشکل خواب می‌شوند. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله جت لگ، خشکی هوا، سروصدا، نور کابین، و ناراحتی صندلی ایجاد شود.

  • جت لگ زمانی اتفاق می‌افتد که ساعت داخلی بدن شما با منطقه زمانی جدید مطابقت نداشته باشد و علت جت لگ این است که وقتی با هواپیما به سرعت به منطقه‌ای با اختلاف زمانی زیاد سفر می‌کنید، ساعت داخلی بدن شما (که به آن ریتم شبانه‌روزی هم می‌گویند) با زمان محلی مقصد هماهنگ نمی‌شود. این عدم هماهنگی می‌تواند باعث مشکلات مختلفی شود که شایع‌ترین علامت جت لگ، احساس خستگی و بی‌حوصلگی اختلال در خواب است اکثر افراد در به خواب رفتن یا بیدار شدن در زمان مناسب مشکل پیدا می‎‌کنند.
  • خشکی هوا در کابین هواپیما می‌تواند باعث تحریک مجرای بینی و گلو شود و بر خواب شما تأثیر بگذارد. هوای خشک می‌تواند باعث تحریک و خشکی مخاط بینی و گلو شود. این امر می‌تواند تنفس را دشوار و به خواب رفتن شما را مشکل کند.
  • سروصدا از موتورهای هواپیما، صحبت‌های مسافران، خدمه پرواز و گریه نوزادان می‌تواند خواب مسافرین را مختل کند. اگر به سروصدا حساس هستید حین گرفتن بلیط به مسئول مربوطه تأکید کنید که بلیط شما نزدیک بال هواپیما نباشد.
  • نور کابین، به خصوص نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش، می‌تواند تولید ملاتونین، هورمونی که به تنظیم خواب کمک می‌کند را مختل کند.
  • ناراحتی صندلی‌های کلاس اکونومی می‌تواند باعث درد کمر، گردن و شانه شود و خوابیدن را دشوارتر کند چون موقعیت مناسب خواب را برای بدن فراهم نمی‌کند و همین باعث خستگی و بی حوصلگی برخی از مسافران در طول پرواز می‎‌شود.

چند نکته برای خواب راحت‌تر در هواپیما

اگرچه خوابیدن در سفر، چه در هواپیما، قطار، اتوبوس یا حتی هتل، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با کمی برنامه‌ریزی و ترفند، می‌توانید خوابی راحت و آسوده در سفر داشته باشید و از سفر خود لذت ببرید. در این بخش چند نکته برای رعایت کردن بیان خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند پرواز مطلوبی را پشت سر بگذارید.

نکات قبل پرواز

  • اگر مقصد شما کشور دیگری است و تفاوت ساعت دو کشور زیاد است، سعی کنید چند روز قبل از سفر، برنامه خواب خود را با منطقه زمانی مقصد تنظیم کنید. به تدریج زمان خواب و بیداری خود را 15 تا 30 دقیقه در روز تغییر دهید.
  • از مصرف کافئین و الکل در ساعات بعد از ظهر و عصر قبل از سفر خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند خواب شما را مختل کنند.
  • لباس برای تعویض یا خنک‌تر یا گرم‌تر شدن با خود داشته باشید لباس‌های راحت و گشاد از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید. چشم‌بند، گوش‌گیر، بالش گردن و ملحفه‌های مسافرتی خود را با خود ببرید. اگر به صدا حساس هستید، از گوش‌گیر برای مسدود کردن صداهای مزاحم خریداری کنید و همراه خود داشته باشید.
  • ملاتونین هورمونی است که به تنظیم خواب کمک می‌کند. می‌توانید مکمل‌های ملاتونین را بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید.
  • اگر مشکل تنفسی یا بیماری خاص دارید، داروهای خود را فراموش نکنید تا حین پرواز دچار عارضه نشوید و بتوانید راحت بخوابید.
  • داشتن لباس و کفش راحتی از عواملی هستند که روی کیفیت خواب افراد هنگام سفر اثر می‌گذارند لباس‌های تنگ در پروازهای طولانی مدت آزار دهنده است و مانع خواب راحت می‌شود. پس با دقت لباس خود را انتخاب کنید و حتماً راحت بودن آن را اولویت قرار دهید.

حین پرواز

  • اولین نکته انتخاب هوشمندانه صندلی است انتخاب صندلی کنار پنجره شما را از تردد مسافرین در طول سفر محافظت می‎‌کند در جلو کابین یا صندلی‌های آخر هم با سروصدای فراوانی همراه است به این نکته حتماً توجه کنید.
  • در هنگام خواب تا آخرین درجه صندلی خود را به عقب بخوابانید تا جایی که مزاحم مسافر پشت سر خود نشوید.
  • کوفتگی بدن می‎‌تواند مانع خواب راحت شود، برای جلوگیری از این کوفتگی در طول پرواز بهتر است از صندلی خود دقایقی بلند شوید و دست و پاهای خود را بکشید و حرکت دهید تا گردش خون به حالت عادی برگردد و بدن شما ریلکس شود.
  • برای اینکه نور داخل کابین مانع از خوابیدن شما نشود، بهترین راهکار استفاده از چشم بند است، چشم بند ذهن شما را فریب می‎‌دهد که زمان خواب است و این‌طوری بهتر به خواب می‎‌روید.
  • خوردن قهوه و چای به‌خاطرداشتن کافئین باعث هوشیاری می‎‌شود برای داشتن خواب راحت در هواپیما نباید در طول پرواز از کافئین استفاده کرد.
  • داروهای خواب آور با دوز پایین یکی دیگر از گزینه‌ها برای خواب است می‎‌تواند کمک خوبی برای شما باشد البته شما زمانی به سراغ این راه حل بروید که دیگر راه دیگری برای خواب نداشته باشید.
  •  پتوی مسافرتی برای افرادی که احساس سرما می‌کنند یا عادت دارند هنگام خواب حتماً از پتو استفاده کنند می‌توانند باعث آرامش افراد هنگام خواب شوند معمولاً در پروازهای طولانی مدت شما می‌توانید از مهماندار درخواست کنید که پتو و بالش در اختیارتان قرار دهد.
  •  استفاده از بالش‌های گردنی هنگام خواب فشار روی گردن را کم می‌کند و این امکان را به شما می‌دهند تا در حالت نشسته هم خواب بروید. این بالش‌ها بهترین گزینه برای افرادی هستند که به دلیل مشکلات کمر و گردن نمی‌توانند حین سفر راحت بخوابند.

خلاصه کلام 

 همیشه سفر با هواپیما یکی از تجربه‌های شیرین برای هر فرد است اما یکی از چالش‌هایی که مسافرین با آن هنگام سفر دست و پنجه نرم می‎‌کنند استراحت و خواب در هواپیما است که باید نکاتی را رعایت کنیم تا خوابی راحت داشته باشیم. انتخاب صندلی در گوشه‌ها و دور از راهرو و به همراه داشتن هدفون و گوش گیر از جمله روش‌هایی است که به خواب راحت در حین پرواز کمک زیادی می‎‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما