شناسهٔ خبر: 66562662 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

دومین روز نمایشگاه اینوتکس؛

از بسته حمایتی جدید تا رفع تعهدات ارزی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

دومین روز از نمایشگاه اینوتکس 2024 در پارک فناوری پردیس برگزار شد تا به ترتیب تنها دو روز دیگر از مهم‌ترین رویداد فناورانه کشور زمان باقی‌مانده باشد. روزی که در آن علاوه‌بر برگزاری پنل‌ها و ریورس و استیچ‌های مختلف، انعقاد تفاهمنامه، چهره‌هایی مانند محمدصادق خیاطیان، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود.

صاحب‌خبر -
از بسته حمایتی جدید تا رفع تعهدات ارزی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

در این گزارش نگاهی گذرا داشتیم به اتفاقاتی که روز گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه اینوتکس 2024 در پارک پردیس رقم خورد.

دفتر پارک فناوری پردیس در مسکو راه‌اندازی می‌شود
مجتبی جبارپور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در حاشیه بازدید از تبادل تفاهمنامه با مرکز تجاری روسیه در این‌ نمایشگاه خبر داد و یادآور شد: «بر این اساس قرار است این مرکز دفتری را در راستای توسعه تجارت فناوری در پارک فناوری پردیس تاسیس کند و متقابلا از سوی پارک نیز دفتری در مسکو تاسیس شود تا تسهیل‌گری تجارت فناوری میان دو کشور صورت گیرد.» به گفته او، تمرکز این دوره از نمایشگاه حضور شرکت‌های دارای نقش موثر در نوآوری و فناوری بوده و در همین راستا شرکت‌هایی که در یک سال اخیر محصول جدید توسعه داده باشند، در این نمایشگاه حضور دارند. به‌طوری که تعداد این محصولات بیش از ۲۰ محصول بوده و روز اول اینوتکس ۳ نمونه این محصولات و دیروز نیز ۲ مورد دیگر رونمایی شده است. در بخش دیگری از نمایشگاه هم علی اکبریان، مدیرکل نظارت و ارزیابی واحدهای فناور پارک فناوری پردیس، با اشاره به افق توسعه هزار هکتاری پارک فناوری پردیس افزود: «تلاش بر این است این پارک در آینده نزدیک به بهشت فناوری غرب آسیا تبدیل شود که البته رسیدن به این قله نیازمند همکاری و تعامل شرکت‌های فناور و زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور است.»

بسته جدید حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زودی رونمایی خواهد شد
محمدصادق خیاطیان، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی هم با حضور در این نمایشگاه نویدبخش خبر خوبی برای فعالان این عرصه بود. به‌طوری که او در حاشیه رونمایی از محصولات برتر شرکت‌های دانش‌بنیان رویداد اینوتکس با بیان اینکه به اعتقاد او این نمایشگاه مسیری برای خودباوری است، افزود: «باور دارم برپایی چنین نمایشگاه‌هایی یعنی توانمندی نخبگان کشور، در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌شود.» وی با اشاره به رونمایی از بسته جدید حمایتی دانش‌بنیان‌ها اعلام کرد: «بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب شعار سال به‌زودی رونمایی خواهد شد.»
خبرهای خوبی از رفع تعهدات ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان در راه است
دیروز را باید روز پرتردد مسئولان دانشگاهی به نمایشگاه اینوتکس دانست. به‌طوری که محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه با پیگیری در این دولت قانون جهش دانش‌بنیان‌ها در مجلس تصویب شد، گفت: «چندین آیین‌نامه در دولت به تصویب رسیده است و حمایت مختلفی به‌ویژه در حوزه ارزی و حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته شده است.» او با اشاره به برگزاری جلسه بررسی نیاز‌های ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت در رفع تعهدات ارزی افزود: «به زودی خبرهای خوبی در این حوزه شنیده خواهد شد.»
وی گفت: «خوشحالم که هوش و ذکاوت ایرانیان تبدیل به محصول شده است.» معاون حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: «جهش بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست. این نمایشگاه بستر مناسبی است تا نوآوران و صنعتکاران در کنار مردم اقدام به جهش تولید کنند.»

خاص‌ترین جوهر جهان توسط متخصصان ایرانی بومی‌سازی شد
رونمایی از محصولات فناورانه هم از دیگر اتفاقات دومین روز نمایشگاه بود. به‌طوری که از بومی‌سازی خاص‌ترین جوهر جهان توسط متخصصان ایرانی رونمایی شد. جوهر خودکار آبی درنا برای اولین‌بار در ایران تولید شده و با نمونه‌های وارداتی از نظر کیفیت و قیمت رقابت می‌کند. این محصول برای استفاده در خودکارهای غلتکی مناسب است و از ترکیبی از حلال‌های آلی عامل ژل‌کننده و رزین محلول تشکیل شده است. در اینجا بد نیست به این مساله هم توجه کرد که جوهر خودکار یکی از کالا‌های بسیار مهم و پرکاربرد است که نیاز به آن در سرتاسر زندگی روزمره مشاهده می‌شود، اما متاسفانه به‌علت تحریم‌ها در زمینه تکنولوژی در کشور ما ایران هنوز این جوهر تولید نشده است.»
ترسیم نمونه ایده‌آل حکمرانی در حوزه اقتصاد دیجیتال
یکی دیگر از اتفاقات این نمایشگاه را باید برگزاری پنل «ایستگاه آینده» با حضور امیرحسین شبیری‌زنجانی، مدیرعامل شرکت شاپرک و امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دانست.
شبیری درباره تجربه جهانی رگولاتوری در سایر کشورها گفت: «شرایط کشور ما به لحاظ فرهنگ، حکمرانی، ژئوپلیتیک و اقتصادی کاملا متفاوت است. بنابراین نمی‌شود نسخه‌ سایر کشورها را برای کشور خودمان نیز ارائه دهیم. در صنعت پرداخت مدل‌های بسیاری داشتیم اما بیشترین مدلی که برایمان بهره‌وری داشت مدل پرداختی مرسوم در کشور استرالیا بود که تصمیم گرفتیم مقرره‌نویسی آنها را منطبق با کشورمان شخصی‌سازی کنیم.» امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره نمونه مناسب حکمرانی در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: «نمونه ایده‌آلی که می‌شود برای حکمرانی اقتصاد دیجیتال استفاده کرد به‌نظرم به خیلی از مسائل بستگی دارد. از دیدگاه من در تنظیم‌گری ادبیات حکمرانی جهانی ما تنها به تعیین ضوابط و دستورالعمل‌ها بسنده نمی‌کنیم. یک مواقعی پیش می‌آید که باید تعامل مشترک میان اجزای زیست‌بوم اتفاق بیفتد. یک جاهای دیگر نیز رگولاتور باید به‌طور مستقیم وارد شود. بنابراین ما نیازمند آن هستیم که رویکردمان در رگولاتوری تغییر کند و رویکرد چندوجهی در حوزه تنظیم‌‌گری رگولاتوری در کشور جا بیفتد.»

برگزاری رویداد المپیک فناوری در پایان مهرماه
یکی دیگر از خبرهای جالبی که از پارک پردیس و در جریان این نمایشگاه رسانه‌ای شد، بحث برگزاری رویداد المپیک فناوری در پایان مهرماه امسال بود. خبری که از زبان سجاد عباسی‌فشمی، دبیر نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ منتشر شد و نشان می‌دهد جریان فناوری قرار است در نیمه دوم سال هم در سطح کشوری ادامه داشته باشد و از حالا تیم‌ها برای شرکت در آن باید خود را آماده کنند.

امضای تفاهمنامه بین اسنوا ونچرز و شرکت فناوری‌های پیشرفته آسیا
در مراسم امضای تفاهمنامه شرکت فناوری پیشرفته آسیا و اسنوا ونچرز، امیر الحاجی، مدیرعامل اسنوا ونچرز گفت: «گروه انتخاب در راستای توسعه زنجیره تامین خود با شرکت‌های مختلفی تفاهمنامه همکاری امضا می‌کند و به‌دنبال بهبود زیست‌بوم نوآوری کشور است. در همین راستا با شرکت فناوری‌های پیشرفته آسیا که مشاور توسعه فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است، در اینوتکس امسال تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنیم.» مجتبی فدایی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت فناوری‌های پیشرفته آسیا (ASIAHITECH)، درباره تفاهمنامه همکاری با اسنوا ونچرز گفت: «شرکت فناوری‌های پیشرفته آسیا بیش از ۱۵ سال است که به‌عنوان کارگزار نهادهای مختلف سیاستگذار در حوزه فناوری مشغول به کار است و به‌عنوان رابط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شناخته می‌شود.» فدایی خاطرنشان کرد ارتباط و تعامل بین مجموعه‌های صنعتی اهمیت بسیاری دارد و نقش شرکت‌های کارگزار در این ارتباطات پررنگ می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته آسیا، کارگزاران زبان شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط را می‌فهمند و به زبان شرکت‌های دانش‌بنیان واقف هستند.

ضرورت توسعه و تعمیق زیست‌بوم فناوری در صنایع ارتباطی تبیین شد
ریورس پیچ نیازهای فناورانه شبکه‌سازی هدف‌گرا با عنوان رویداد ارائه نیازهای فناورانه مرکز تحقیق و توسعه همراه اول هم از دیگر برنامه‌های روز دوم این نمایشگاه بود. اشکانی یکی از مدیران مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به نقش مهم نوآوری و فناوری در توسعه صنعت، افزود: «در حوزه نوآوری، این مرکز اقدامات متعددی را انجام داده است که یکی از آنها برگزاری رویداد ایده تا محصول است. این رویداد در سال گذشته با ۷۴ طرح و ایده برگزار شد و درنهایت نیز شرکت همراه اول ۱۰ میلیارد تومان روی استار‌تاپ‌ها و شرکت‌های برگزیده در این رویداد سرمایه‌گذاری کرد، البته دوره دوم این رویداد نیز در حال برگزاری است.» در بخش دیگری از این نشست، سلیمی‌نژاد یکی دیگر از مدیران مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با تاکید بر اینکه بومی‌سازی محصولات از مهم‌ترین اهداف اداره شبکه‌های رادیویی شرکت همراه اول است، گفت: «ایجاد و افزایش تعامل و همکاری با استار‌تاپ‌ها و شرکت‌های نوآور و فناور برای رسیدن به این هدف، از مهم‌ترین رویکردهای مجموعه است.»

نظر شما