شناسهٔ خبر: 66554499 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ماجرای عوارض 60 درصدی بر صادرات محصولی که روی دست کشاورزان مانده است؛

داستان سیب‌زمینی!

هفتۀ گذشته معاون توسعه بازرگانی وزارت کشاوری از اعمال عوارض 60 درصدی بر صادرات سیب‌زمینی خبر داده بود که امروز معاون حقوقی رئیس‌جمهور در نامه‌ای این کار را مغایر قانون دانسته است.

صاحب‌خبر -
داستان سیب‌زمینی!

فرهیختگان آنلاین: دهم اردیبهشت‌ماه بود که معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد‌ کشاورزی در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت، عوارض صادرات سیب زمینی را 60 درصد و تاریخ اعمال این عوارض را هم 15 اردیبهشت اعلام کرد. دلیل این کار «کاهش صادرات»، «افزایش عرضه داخل کشور» و به طبع آن «کاهش قیمت‌ها» اعلام شده بود.

پاسخ معاون حقوقی رئیس‌جمهور

امروز بعد از گذشت 9 روز از اعلام عوارض 60 درصدی بر صادرات سیب‌زمین معاون حقوقی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزارت کشاورزی با استناد به 3 ماده قانونی این کار را مغایر قانون دانسته است. در این نامه آمده است:

«1- به موجب ماده (۳۳) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰، «هرگونه وضع مالیات با عوارض برای صادرات کالاهای مجاز و غیر یارانه‌ای و جلوگیری از صادرات هرگونه کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است…»

2- وفق تبصره اصلاحی ماده (۴) قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۱۳۹۰/۰۴/۰۸، «کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصراً از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان‌های اجرایی ذی‌ربط اعلام می‌شود.

3- وفق ماده (۶) آئین نامه لزوم ثبت و اطلاع رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار به شماره ۱۷۹۷۶ ات ۶۱۱۳۴ ه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ مقررات بدون ثبت و انتشار آنها در پایگاه مذکور لازم‌الاجرا نخواهد بود.»

سیب‌زمینی مانده روی دست کشاورزان!
اعمال عوارض 60 درصدی بر صادرات سیب‌زمینی برای کاهش قیمت در حالی از سوی وزارت کشاورزی اعلام شد که در سال گذشته استان اردبیل -که با تولید 770 هزار تن، رتبه دوم تولید سیب‌زمین در کشور بوده- 230 هزارتن مازاد تولید داشته است و کم‌بودن قیمت و صادراتِ تنها 23 هزار تن، پای دولت را به ماجرا کشانده تا مازاد تولید کشاورزان را با نرخ توافقی بخرد. 29 فروردین امسال مدیر تعاون روستایی استان اردبیل گفته بود: «۳۱ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شده و بر اساس پیش بینی ادامه روند خرید، این میزان به بیش از ۷۰ هزار تن خواهد رسید.» نرخ توافقی دولت و کشاورزان اردبیلی هم برای «هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال» اعلام شده است. 
فروش با 6 هزار تومان ضرر
همه این‌ها در کنار این‌ است که منابع غیررسمی از قول عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی گفته‌اند که «قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان است، درحالیکه کشاورزان در فروش با زیان ۵ تا ۶ هزارتومانی روبرو هستند.» و گفته می‌شود نیاز سیب زمینی کشور، سالانه «۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن» و میزان تولید «بیش از ۵ میلیون تن» است. 
با این تفاسیر تصمیم وزارت کشاورزی برای وضع 60 درصد عوارض، بر صادرات این محصول عجیب به نظر می‌رسد و این‌که دلیل این کار کنترل قیمت با کاهش صادرات اعلام شده عجیب‌تر. در هرصورت به نظر می‌رسد با نامه امروز معاون حقوقی رئیس‌جمهور ماجرای این عوارض 60 درصدی منتفی است و سال زراعی سیب‌زمینی‌کاران با نامه وزارت کشاورزی و پاسخ ریاست‌جمهوری شروع خواهد شد.

نظر شما