شناسهٔ خبر: 66548793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حیدری:

کردهای اقلیم کردستان دوست مردم و دولت ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم هستند

صاحب‌خبر -
کردهای اقلیم کردستان دوست مردم و دولت ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم هستند
خبرگزاری آریا - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه کردها از قدیم‌الایام رفیق و شریک مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم بوده‌اند، گفت: کردها در دوران 8 سال دفاع مقدس کنار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران بودند و در عملیات حلبچه تعداد زیادی از مردم کردستان عراق به دلیل همکاری با رزمندگان جمهوری اسلامی ایران مورد حمله و کینه رژیم بعث عراق قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، شهریار حیدری  در واکنش به سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران، گفت: از نظر قانون اساسی مسئولیت تمامیت ارضی و امنیت کشور عراق به عهده دولت مرکزی است که اقلیم کردستان با هویت خودمختار و مستقل هم به عنوان بخشی از جغرافیای عراق محسوب می‌شود و در همسایگی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کردها از قدیم‌الایام رفیق و شریک مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم بوده‌اند، ادامه داد: کردها در دوران 8 سال دفاع مقدس کنار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران بودند و در عملیات حلبچه تعداد زیادی از مردم کردستان عراق به دلیل همکاری با رزمندگان جمهوری اسلامی ایران مورد حمله و کینه رژیم بعث عراق قرار گرفتند.
حاکمان اقلیم کرستان به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در امنیت و همکاری منطقه‌ای اعتقاد دارند
وی ادامه داد: با وجود این هویت تاریخی و فرهنگی که بین کردها و مردم ایران اسلامی وجود دارد، انتظار می‌رود وسعت همکاری‌ها افزایش یابد کما اینکه همواره حاکمان اقلیم کرستان به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در امنیت و همکاری منطقه‌ای اعتقاد دارند و به ویژه این همکاری‌ها در زمان تعرض داعش به اقلیم کردستان و نقش حاج قاسم سلیمانی در کمک به آنها اثبات شده است.
مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق راهبردی و استراتژیک هستند
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس اضافه کرد: از آنجایی که وسعت مرزی در مناطق آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق بسیار بوده و این مرزها راهبردی و استراتژیک هستند بنابراین انتظار می‌رود اقلیم و تمامی بخش‌های عراق همکاری بیشتری در زمینه‌های مرزی، تجاری، ترانزیتی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
حیدری بیان کرد: در سال گذشته شاهد حضور زائرین ایرانی از مسیر اقلیم کردستان به عتبات عالیات بودیم که با نظم و امنیت بسیار از آنها استقبال شد که همه این عوامل ریشه در فرهنگ و هویت تاریخی مشترک دارد و کردهای اقلیم کردستان از نظر ریشه و ماهیت خود را به مردم ایران نزدیک‌تر از هر قوم و کشوری می بینند. مجموع این عوامل منجر به انگیزه برای ارتباط و همکاری‌های بیشتر بین دو کشور خواهد شد./
پایان پیام

نظر شما