شناسهٔ خبر: 66542317 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان» از جزئیات جشنواره شعر و داستان دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد‌؛

پاسداشت زبان فارسی با شعر و ادبیات

باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان دانشگاه آزاد این روزها برگزاری چند جشنواره را در دستورکار خود قرار داده است که یکی از این جشنواره‌ها با عنوان جشنواره «شعر و داستان» شناخته می‌شود. جشنواره‌ای که به دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه کمک می‌کند تا خلاقیت خود را افزایش دهند.

صاحب‌خبر -
پاسداشت زبان فارسی با شعر و ادبیات

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: در این گزارش من باب جشنواره شعر و داستان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با مجید سعدآبادی، دبیر اجرایی جشنواره شعر و داستان و عباس احمدی، دبیر علمی نخستین جشنواره شعر و داستان دانشگاه آزاد به جزئیات این جشنواره پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
سعدآبادی، دبیر اجرایی جشنواره شعر و داستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره این جشنواره توضیح داد: «با توجه به سیاستگذاری‌های معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد و باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان، بحث ادبیات، شعر و داستان بسیار مورد توجه قرار گرفت و مساله مهمی برای ما محسوب شد. نکته مهم اینکه دانشجویان واقعا نیازمند نوشتن مقاله یا یادداشت هستند اما به اصطلاح یک نوع خشکی دست یا ترس نسبت به نوشتن داشتند.» او اضافه کرد: «ما به این فکر افتادیم که چگونه دانشجویان و افرادی که علاقه‌مند به نوشتن هستند را بدون ترس به این حوزه وارد سازیم تا بتوانیم جریان‌سازی کنیم. بنابراین یک سری جلسات شعر و داستان را به صورت پایلوت در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم. به‌طور مثال با واحدهای مشهد، سمنان، شیراز، اصفهان و تهران‌شمال جلساتی را برگزار کردیم. همچنین در کنار برگزاری این جلسات تصمیم گرفتیم تا یک‌سری الگو و بهترین افراد را کشف و استعداد‌یابی کنیم.» او با بیان اینکه بهترین گزینه برای کشف و استعدادیابی افراد توانمند در این حوزه، برگزاری جشنواره است توضیح داد: «در جشنواره می‌توانیم افراد با‌استعداد را معرفی و جذب کنیم و با برگزار کردن یک سری دوره‌ها توانمندی‌های آنها را با توجه به شعار «هر دانشجو، یک مهارت» افزایش دهیم. بنابراین درنهایت این جشنواره اکران شد.» دبیر اجرایی جشنواره شعر و داستان درخصوص محل برگزاری این جشنواره نیز گفت: «از آنجایی که واحد سمنان در حوزه داستان‌نویسی توانمندی زیادی دارد قرار بر این شد که این جشنواره دراستان سمنان برگزار شود. تاکنون فراخوان این جشنواره اعلام شده و افراد علاقه‌مند در حال ثبت‌نام در این جشنواره هستند. دبیرخانه جشنواره نیز پاسخگوی سوالات تمام شرکت‌کنندگان آن است. هنوز داوطلبان در حال ارسال درخواست خود هستند وعلاقه‌مندان تا اول خرداد می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.» سعدآبادی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی در موضوع آثار وجود دارد یا خیر، بیان کرد: «یکی از موضوعات ویژه ما بحث پاسداشت زبان فارسی است؛ چراکه دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد نگاه ویژه‌ای به پاسداشت زبان فارسی و مساله ادبیات دارند. همچنین یکی از موضوعاتی که تحلیل کردیم اهمیت مساله ادبیات و فرهنگ در جریان‌های سیاسی است. بنابراین در مساله پاسداشت زبان و ادبیات فارسی متمرکز شدیم. همان‌طور که می‌دانید درس زبان و ادبیات فارسی عمومی سه‌واحدی دانشگاهی زیر‌مجموعه معاونت فرهنگی قرار گرفته است؛ زیرا این مساله به قدری مهم است که دکتر طهرانچی پیگیری این درس را به عهده معاونت فرهنگی گذاشتند؛ لذا کنار این درس، تلاش داریم در تمام واحدها بخش شعر و داستان را فعال ‌کنیم و خروجی‌ها‌ در جشنواره شرکت کنند. نکته مهم اینکه ما افرادی که در جشنواره شرکت کنند را به حال خود رها نمی‌کنیم، بلکه قرار است دوره‌های مختلف توان‌افزایی برای آنها برگزار شود؛ افرادی که انتخاب و برگزیده شدند و همچنین افرادی که در جشنواره شرکت کرده‌اند را دسته‌بندی کرده تا بتوانیم از بین آنها نویسنده‌های خوبی پیدا کنیم.»

هدف‌مان شناسایی استعدادهای ادبی جامعه بزرگ دانشجویی است
عباس احمدی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد اراک و دبیر علمی نخستین جشنواره شعر و داستان دانشگاه آزاد نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره این جشنواره توضیح داد: «این جشنواره به همت باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان و به میزبانی واحد سمنان برگزار می‌شود و هدف آن شناسایی استعدادهای ادبی جامعه بزرگ دانشجویی دانشگاه آزاد است.» او ادامه داد: «چنین جشنواره‌های ادبی در سایر دانشگاه‌ها از‌جمله دانشگاه علوم پزشکی سابقه دارد اما در دانشگاه آزاد به شکل فراگیر و با توجه به وجود بیش از 400 واحد دانشگاهی در سطح کشور و نیز اهمیت ادبیات به‌عنوان ثروت ملی و هنر اول ایرانیان، این نیاز احساس می‌شد که به شکل مستقل به این مقوله هنری پرداخته شود. در سالیان پیش جشنواره‌هایی چون هنر و ادبیات دینی و جشنواره امید در دانشگاه آزاد برگزار شده اما جشنواره شعر و داستان به شکل تخصصی به مقوله ادبیات می‌پردازد.»
دبیر علمی نخستین جشنواره شعر و داستان دانشگاه آزاد در پایان گفت: «در خاتمه این رویداد ادبی، اگربتوانیم یک بانک اطلاعاتی از شاعران و نویسندگان جوان در دانشگاه آزاد ایجاد کنیم، به نظر من دستاورد بزرگی برای مدیران فرهنگی دانشگاه و حتی کشور خواهد بود. بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند تا اول خرداد آثار خود را با موضوع آزاد و نیز بخش ویژه (پاسداشت زبان پارسی) به دبیرخانه ارسال کنند. محدودیتی در قالب و موضوع وجود ندارد و حتی آثار طنز نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.»

نظر شما