شناسهٔ خبر: 66518556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

اوضاع نامساعد آب در خراسان رضوی

در حالی که متوسط بارندگی‌های سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته در کشور ۹ درصد رشد نشان می‌دهد و در بسیاری از سدهای غرب و جنوب غربی کشور شاهد سرریز هستیم، اما در شرق کشور به‌ویژه در خراسان رضوی اوضاع و احوال چیز دیگری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، به گفته کاظم جم، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و عضو شورای راهبری صنعت آب کشور هرچند بارندگی‌ها نسبت به سال آبی گذشته در استان ۳۱ درصد افزایش یافته و به عدد ۱۲۵ میلی‌متر رسیده است اما این بارندگی در مقایسه با آمار بلند مدت که ۱۶۷ میلیمتر بوده است ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد و علاوه بر این باید گفت که سال آبی گذشته (۱۴۰۱ - ۱۴۰۲) یکی از خشکترین سال‌ها در دهه‌های اخیر در خراسان رضوی و شرق کشور بوده است.

اما با وجود حجم ذخیره بیش از ۳۱ میلیارد متر مکعب آب در پشت سدهای کشور حال و روز سدهای استان این روزها خوب نیست و کمترین میزان ذخیره آب در سال‌های اخیر را تجربه می‌کند.

کاظم جم افزود: در حال حاضر از مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب حجم سدهای خراسان رضوی تنها ۱۵۵ میلیون متر مکعب ذخیره آبی داریم که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کمتر بوده و سد دوستی به عنوان بزرگترین سد شرق کشور با حجم مخزن یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب تنها ۸۸ میلیون متر مکعب آب دارد که نصف این حجم آب نیز مربوط به کشور همسایه است.

عضو شورای راهبری صنعت آب کشور ادامه داد: دیگر سدهای تامین آب شرب کلانشهر مشهد یعنی سدهای طرق، کارده و ارداک نیز با حجم فعلی ۴ ،۳ و ۷ میلیون متر مکعب نیز اوضاع مناسبی را ندارند و برای تامین آب شرب بیشترین فشار به سفره‌های آب زیرزمینی و حفر چاه‌های جدید خواهد بود، لذا پیگیری جدی همه مسئولین و تامین اعتبار مورد نیاز پروژه‌های حیاتی تامین آب شرب مشهد از خط انتقال آب از یال شمالی هزار مسجد و همچنین انتقال آب از دریای عمان از اولویت‌های جدی استان برای عبور از خشکسالی‌های احتمالی سال‌های آینده خواهد بود.

همچنین نگاه جدی به تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی و استفاده صحیح از منابع آب در این حوزه اولویت مهمی است که باید مدنظر همه تصمیم‌گیران کلان خراسان رضوی قرار بگیرد.

نظر شما