شناسهٔ خبر: 66512848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

/یادداشت/

چکمه‌ی کاخ سفید علیه آزادی بیان در آمریکا

بازداشت دانشجویان و اساتید، نقض حق تجمع، آزادی بیان، اعتراض، حق امنیت در محافل آکادمیک و دانشگاهی در طی روزهای اخیر نقاب از چهره دمکراسی آمریکایی برداشت.

صاحب‌خبر - حوزه سیاست خبرگزاری تقریب:

اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا علیه جنگ غزه آن‌هم در این حجم و ابعاد یک اتفاق منحصر به فرد و غیرقابل پیش بینی بود.
 
 حضور پررنگ دانشجویان و اساتید رشته های فلسفه و علوم سیاسی در اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا گویای نگرش متفاوت و البته متمایز جامعه روشن فکری و نخبگانی دانشگاه های آمریکا نسبت به موضوع حقوق بشر، آزادی بیان و مسائل کلان روابط بین الملل است.
 
آنچه که ما امروز شاهد آن هستیم در واقع لنگرگاه مجموعه حوادث و تحولاتی است که در سال 1960 علیه جنگ ویتنام شروع شد.
 
 در آن برهه از زمان شاهد بودیم نسل "بومرها" _که بعد از جنگ جهانی شکل گرفته بود_ با همراهی نسل "ایکس" وارد یک کارزار بزرگ علیه جنگ طلبی ایالات متحده شدند.
 
گرایش‌های ضد اسرائیلی "نسل z"
رویکرد نسل Z علیه جنگ غزه دارای تفاوت های فاحش نسبت به نوع نگرش و نوع رویکرد حاکمیت ایالات متحده است.

 نکته جالب توجه در این معادله اینجاست که نظرسنجی ها پس از ماجرای 7اکتبر نشان دهنده تفکر متفاوت و متمایز نسل Z نسبت به فلسطین و موضوع اشغالگری رژیم صهیونیستی بود.
 
 مسئله بنیادین این موضوع اینجاست که نسل  Z به دنبال ایفای نقش در معادلات و رفتارهای حاکمیتی ایالات متحده است . فارغ از موضوع نسل Z چیزی که وجود دارد،  کمک‌های میلیاردی ایالات متحده آمریکا به جنگ غزه یا حتی مسئله جنگ اوکراین در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم آمریکا چندان مطلوب نیست است که فضاسازی برای گسترش اعتراضات در جامعه آمریکا را فراهم کرده است.
 
 
"نسل z" محاسبات واشنگتن را برهم خواهد زد
در ادامه دستگیری دانشجویان حامی فلسطین چند نکته قابل توجه است:
در آمریکا اصل آزادی تجمعات و آزادی بیان رعایت نمی شود،
پلیس آمریکا می تواند با تجمعات حتی تجمعات مسالمت آمیز برخورد خشونت آمیز داشته باشد،
کسی نمی گوید دانشجو و استاد مجرم نیست،
 پلیس حق ورود به دانشگاه و دست گیری دانشجویان را دارند.
 این در حالی که با وجود اتهام زنی های حقوق بشری فراوان به کشورمان نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلای در سال 1379 طرح " ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور " را تصویب کرده اند.
 
در این بین باید توجه داشت که هرچقدر میزان حجم اعمال خشونت علیه دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و معترضین بیشتر شود، میزان سرعت گسترش اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا هم افزایش پیدا خواهد کرد.
 
 نکته جالب توجه اینجاست که درهم تنیدگی رفتاری اجتماعی در دانشگاه‌های آمریکا با دانشگاه‌های اروپایی به خصوص دانشگاه‌های انگلستان و فرانسه شاهد سرایت زنجیروار اعتراضات به کشورهای اروپایی خواهیم بود کما اینکه دامنه این اعتراضات کشورهای اروپایی را به نوعی درگیر خود کرده است.
 
این روزها جامعه سیاسی ایالات متحده علاوه بر جریان اعتراضات دانشجویان شاهد بحث داغ انتخابات الکترال 2024 است. نظرسنجی‌ها نشان دهنده اقبال کم دو کاندیدای پیر و فرسوده حزب جمهوری خواه و دموکرات است.
 
 در این بین "رابرت کندی "_که فارغ از جبهه بندی های مرسوم انتخابات آمریکا وارد کارزار شده است_ این توانایی را دارد که  از جنبش های اعتراضی برای پیروز شدن در انتخابات پیش رو از آن به نفع خود استفاده کند.
 
باید به این موضوع توجه کرد که جامعه سیاسی ایالات متحده چند پاره شده است. در یک سو طرفدارن ترامپ وجود دارند که ماجرای کاپیتال وحمله به کنگره رو ایجاد کردند. در طرف دیگر دموکرات‌هایی ایستادند که به دنبال حفظ قدرت اند. در این میان، معترضینی وجود دارند که بر رفتارهای حاکمیت ایالات متحده نقدهای جدی دارند.
 
انتهای پیام/

تهیه و تنظیم:ف.گلشن
 
 

نظر شما