شناسهٔ خبر: 66501710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ماجرای مشکوک مؤسسه خیریه نرجس شیراز و رأی بی‌فرجام دادگاه

با وجود صدور کیفرخواست عزل مدیر مؤسسه خیریه نرجس شیراز و تعداد زیاد شاکیان و شاهدانی که مشاهدات خود را به مرجع قانونی انتقال داده‌اند، با این‌حال مدیر این مؤسسه همچنان با دهن‌کجی به قانون و شأن دادگاه در حال ادامه فعالیت است.

صاحب‌خبر -

رویا بابائی-خبرنگار حوزه معلولان: با وجود صدور کیفرخواست عزل مدیر مؤسسه خیریه نرجس شیراز و تعداد زیاد شاکیان و شاهدانی که مشاهدات خود را به مرجع قانونی انتقال داده‌اند، با این‌حال مدیر این مؤسسه همچنان با دهن‌کجی به قانون و شأن دادگاه در حال ادامه فعالیت است. به گزارش خبرآنلاین؛ هدایت‌اله بهاءالدینی، مدیر مؤسسه خیریه نرجس شیراز که سال گذشته توسط دادگاه بنا به اتهاماتی مانند تحصیل مال نامشروع، انتقال اموال خیریه به نام خود و فروش آن، سوءاستفاده از هدایا و اموال اهدا شده به خیریه، معلول‌آزاری و... از مدیریت مؤسسه برکنار و همراه با خانواده‌اش که اعضای هیئت‌مدیره مؤسسه هستند، از ورود به مؤسسه محروم شده بود، همچنان مدیریت مؤسسه را در دست دارد.

تداوم3‌ساله تخلف‌ها در خیریه نرجس شیراز

پس از سه سال کش‌و‌قوس، بالاخره در 15 مهر ماه 1401 حکم ممنوع‌الورودی مدیر مؤسسه نرجس به این مؤسسه و 8 آبان‌ماه نیز «قرار نظارت قضائی» برای او توسط بازپرس شعبه 11دادسرای ناحیه یک شهرستان شیراز صادر شد و بر این اساس از بهزیستی شیراز خواسته شد تا نسبت به معرفی مدیر جدید برای این مؤسسه اقدام و نتیجه را به آن شعبه اعلام کنند. بهاءالدینی اما با اینکه برای اعلام اعتراض خود 10 روز زمان داشت به رأی دادگاه اعتراضی نکرد و بهزیستی هم سرپرستی برای او در مرکز معین نکرد و همین موجب شد تا او به همان روال قبل همچنان به مؤسسه آمد و شد داشته باشد. اکنون پس از چند ماه در اتفاقی نادر، ممنوع‌الورودی مدیر مؤسسه ظرف 20 روز اخیر به او ابلاغ شده. این اتفاق که یا نتیجه تأخیر سهوی در اطلاع‌رسانی به اوست‌ یا حاصل سهل‌انگاری عوامل اطلاع‌رسان، در هر حالت به تداوم تخلف‌ها در این مرکز منجر شده است. به گونه‌ای که تعدد و تداوم تخلفات مدیر این مؤسسه صدای امام جمعه موقت شیراز را نیز درآورده و موجب شده او دو بار در خطبه‌های نماز جمعه در این زمینه موضع‌ بگیرد و با اینکه گزارش اخیر «روزنامه شهر مردم شیراز» از فسادمالی گسترده او در استان فارس خبرساز شده، با‌این‌حال این موارد هم نتوانسته واکنش دستگاه‌های مربوطه درخصوص تعطیلی مؤسسه یا تغییر در مدیریت آن را برانگیزد.

در رسیدگی به پرونده مؤسسه نرجس شیراز، اهمال شده

امام‌جمعه موقت شیراز به خبرنگار ما می‌گوید: ما از دادگاه خواسته‌ایم تا طبق قوانین و مقررات با مدیران این مؤسسه و تخلفات رخ داده در آن برخورد کند، پرونده در مرجع قضائی تحت رسیدگی است اما الان دو سال است که مورد اهمال قرار گرفته و باید زودتر تکلیف آن روشن شود.

حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی با اشاره به کوتاهی بهزیستی استان فارس، بیان می‌کند: بهزیستی درباره این مؤسسه قصور داشته و الان باید هرچه زودتر برای مؤسسه تا زمان تعیین تکلیف قانونی آن، سرپرست موقت تعیین کند.

وی تأکید می‌کند: مرجع رسیدگی‌کننده به این مؤسسه مرجع قضائی است اما از آنجا که حکم شرعی هر چیزی مشخص است، حکم شرعی فعالیت مدیران این مؤسسه و سوءاستفاده آنها از اموال مؤسسه، مال حرام‌خوری است.

به داد معلولان برسید

حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی اخیرا در خطبه‌های نماز‌جمعه از مردم خواست تا بدون علم و اطلاع کافی به خیریه‌ها کمک نکنند.

او در شهریور سال گذشته نیز در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه «بهزیستی استان رهاست فکری به حالش کنید»، گفته بود: بهزیستی «به فردی با اتهامات مالی و غیرمالی که از بهزیستی اخراج شده مجوز تأسیس خانه‌ سالمندان و۶ تا ۴۰ میلیون کمک‌هزینه برای هر نفر می‌دهد اما او به بدترین نوع با معلولان برخورد می‌کند» و از نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی و استاندار خواسته بود تا به داد معلولین برسند.

امام‌جمعه موقت شیراز تاکنون دو بار در خطبه‌های نماز‌جمعه شیراز بدون ذکر نام این مؤسسه را کلاهبردار خوانده و تأکید کرده که بهزیستی روی خیریه‌ها نظارت کافی ندارد اما بهزیستی استان فارس در پاسخ به سخنان دلسوزانه ایشان که حاکی از بررسی‌های دقیق اوست، بخشی از گزارش عملکرد خود را تحت‌عنوان جوابیه منتشر کرد و تلویحا نظارت ناصحیح خود بر مراکز را رد کرد.

سوءاستفاده از سادگی سالمندان

یکی از وراث خانم سالمندی که خانه خود را به مؤسسه اهدا کرده بود، می‌گوید: مدیران این مؤسسه سه سال پیش مادربزرگ ما را با بهانه تأمین آخرتش فریب دادند تا آپارتمان 170متری‌اش را وقف مؤسسه کند و وقتی او راضی شد، بدون اطلاع ما قولنامه ساختگی تهیه کردند و با سوءاستفاده از بی‌سوادی او در دفترخانه از او بر این اساس امضا گرفتند که شش دانگ منزلش را در قبال دو‌و‌نیم میلیون تومان به مؤسسه فروخته و فقط تا زمان مرگش بر خانه خود تملک دارد.

او ادامه می‌دهد: الان چند سال است درگیر دادگاه و شکایت هستیم، بارها وکلای ما را تطمیع کرده‌اند، حتی با ارتباطاتی که دارند پیش از تشکیل هر جلسه دادگاه، مدارک و اسناد ما از ابتلای مادربزرگمان به آلزایمر را از پرونده خارج کرده و پس از دادگاه دوباره به پرونده برمی‌گردانند.

فروش مصالح اهدایی

یکی از خیرین می‌گوید: پس از سال‌ها کمک به مؤسسه متوجه شدم مدیران مؤسسه مصالحی را که از من به نام ساخت فضا برای نگهداری از معلولان دریافت می‌کنند، به‌جای دیگری انتقال داده و آن را به مصرف شخصی می‌رسانند یا می‌فروشند.

جعل مهر پزشک

طبق گفته شاهدان عینی و تعدادی از پرسنل مؤسسه مذکور، بهاءالدینی، خانواده و مدیران او نسخه‌های ساختگی خود را با مُهر جعل شده یک پزشک ممهور کرده و در ازای خدمات پزشکی داده نشده، از تأمین اجتماعی پول دریافت می‌کردند، اموال وقفی خیران به مؤسسه را به نام خود انتقال داده و گوشت نذری مردم به مؤسسه را می‌فروختند. آنها حتی پوشک‌های اهدایی مردم به کودکان معلول را در بازار آزاد می‌فروختند و برای کودکان مظلوم ساکن در این مرکز پارچه‌های ضخیم استفاده می‌کردند.

عدم اطلاع فرار مددجویان به پلیس

چند نفر از مادرانی که فرزندانشان در مؤسسه نگهداری می‌شده و چند نفر از پرسنل فعلی و قبلی مؤسسه می‌گویند: بارها خوراندن ترامادول به کودکان را به مدیریت گزارش ‌دادیم اما به هیچ‌کدامشان ترتیب اثر داده نشد. ما هنوز صدای بچه‌ها را در حال تعریف ماجرا در گوشی‌هایمان داریم.

یکی از پرسنل سابق این مؤسسه تعریف می‌کند: سال پیش یکی از پسران 12ساله دارای معلولیت کم‌توان ذهنی مرزی (نه‌چندان شدید) که در اثر نگهداری طولانی‌مدت در بخش معلولان کم‌توان ذهنی شدید کلافه شده بود، اقدام به فرار از مؤسسه کرد اما مدیر یک نصفه روز حاضر به اطلاع به پلیس نشد تا مبادا زیر سؤال برود و کلانتری، عصر کودک را در‌حالی‌که مورد آسیب جدی قرار گرفته بود پیدا کرد. همچنین فرار یکی از دختران مؤسسه را هم به پلیس اطلاع ندادند و خودشان دنبال او گشتند. آن دختر به‌طور اتفاقی پیدا شد.

یکی از مطلعین نیز می‌گوید: اینها تنها چند مورد از تخلف‌های مدیر مؤسسه خیریه نرجس شیراز است که با شکایت ما، تعدادی از خیرین و خانواده معلولان ساکن در مؤسسه، کار را به دادگاه کشاند و بهزیستی استان فارس در این مدت نه‌تنها خود از این اتفاقات شکایت نکرده بلکه در جهت صیانت از حقوق معلولان و حمایت از شاکیان نیز اقدامی به عمل نیاورد.

سکوت بهزیستی استان فارس و بهزیستی کشور

طبق قانون، «بهزیستی» مسئول نظارت بر عملکرد خیریه‌هاست. از طرفی بهزیستی شیراز با رأی دادگاه موظف بوده تا با تعیین سرپرست برای مؤسسه خیریه نرجس، درباره تعیین تکلیف نهایی مؤسسه و پیشگیری از تداوم تخلفات در آن اقدام کند اما نکرده. همچنین بهزیستی استان فارس و شیراز به‌جز صدور جوابیه در پاسخ به موضع‌گیری امام‌جمعه موقت شیراز و صدور چند اخطار مختصر اقدام دیگری در این زمینه انجام ندادند در‌حالی‌که دست‌کم می‌توانستند به‌عنوان قَیم و متولی معلولان، تا روشن‌شدن ابعاد دقیق ماجرا اقدام به تعطیلی یا تعلیق مرکز کنند.

برخورد خنثی و سکوت بهزیستی استان فارس و عدم مداخله بهزیستی کشور در این مسئله مهم در بهترین حالت حاکی از ترک فعل بهزیستی است. رویکردی که به آسیب جامعه هدف و تخریب اعتماد عمومی دامن زده و این نوع مواجهه، با توجه به رسالت و ماهیت بهزیستی از این نهاد، بعید و غیر قابل قبول است و اتفاقی عجیبی است که جای سؤال، مطالعه و موشکافی دارد.

حالا باید دید پیگیری شاکیان پرونده، روند حقوقی این ماجرا را به کدام سو می‌برد و دستگاه قضائی برای التیام آسیب‌هایی که از سوءمدیریت در این مرکز بر روح جامعه، سرمایه اجتماعی و باور عمومی نسبت به مراکز خیریه ایجاد شد چه رأیی صادر خواهد کرد و بهزیستی در قبال آن چه واکنشی خواهد داشت.

 

نظر شما