شناسهٔ خبر: 66485138 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ضعف مشهود در آنالیز حریفان پرسپولیس

برخی از بازیکنان از اوسمار حرف‌شنوی ندارند

اوسمار در تمرین روز جمعه از شاگردانش خواست از رسیدن به صدر جدول ناامید نشده و همچنان تلاش خود را برای کسب نهایت امتیازات در بازی‌های پیش رو انجام داده و امیدوار باشند که به صدر جدول برسند.

صاحب‌خبر -
برخی از بازیکنان از اوسمار حرف‌شنوی ندارند

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس بعد از انجام یک بازی نه‌چندان دلچسب مقابل سپاهان روز جمعه را ریکاوری داشت و از روز گذشته برای مصاف با نساجی استارت زد. روحیه سرخپوشان با وجود اینکه فرصت صدرنشینی را از دست داده بودند، خوب بوده و هست و تمرینات اخیر این تیم نیز از سوی بازیکنان و کادرفنی خیلی بانشاط برگزار شد. در حال حاضر هیچ بازیکن مصدومی در تمرین پرسپولیس دیده نمی‌شود؛ هرچند علیرضا بیرانوند همچنان با احتیاط تمرین می‌کند تا مصدومیت مچ دستش تشدید نشود. ناگفته نماند اتفاقات حاشیه‌ای دیدار پرسپولیس و سپاهان که بیشتر به سکوی تماشاگران ارتباط داشت مساله‌ای بود که مورد توجه بازیکنان پرسپولیس قرار گرفت و اکثر آنها تصمیم گرفتند که در این زمینه از بانوان طرفدار تیم‌شان به شکلی حمایت کنند.

 اوسمار در سومین آزمون هم قبول نشد
پرسپولیس در تعطیلات نیم‌فصل به بهترین شکل تقویت شد تا فصل را با کسب حداقل یک جام داخلی به اتمام برساند. البته بیشتر هزینه‌های صورت‌گرفته از سوی مدیریت باشگاه پرسپولیس بعد از رفتن یحیی گل‌محمدی رقم خورد که در جهت تقویت کادر بازیکنان بود و هدایت آنها نیز به دستیار یحیی سپرده شد. سرخپوشان نیم‌فصل دوم را با شکست مقابل آلومینیوم آغاز کردند تا سه امتیاز بسیار حساس را از دست بدهند. در ادامه پرسپولیس با اوسمار این فرصت را داشت تا با پیروزی در دربی به صدر جدول برسد اما این بازی کسل‌کننده به تساوی انجامید. آزمون دوم اوسمار در بازی با آلومینیوم در اراک در رقابت‌های جام حذفی بود که با شکست سرخپوشان در ضربات پنالتی منجر شد تا تیم جوان و بی‌ادعای حسینی راهی مرحله یک‌چهارم جام حذفی شود. این شکست تا حدی از باور هواداران پرسپولیس به اوسمار کم کرد. برخی به این موضوع اشاره داشتند که اوسمار در اراک هم به فکر بازی با سپاهان بود و به همین خاطر ستاره‌های تیمش را در 30 دقیقه پایانی بازی با آلومینیوم تعویض کرد اما در عمل دیدیم که تیم اوسمار نه در اراک پیروز شد و نه در تهران با حمایت هوادارانش توانست سپاهان را از پیش رو بردارد. چنانچه پرسپولیس در 5 هفته پایانی نتواند به صدر جدول برسد باید گفت تیم اوسمار در عرض 5 روز دو جام را از دست داد. اتفاقی که اگر رخ دهد بعید است قرارداد این مربی برزیلی تمدید شود.

 عدم رضایت درویش از اوسمار
مدیرعامل پرسپولیس از اینکه پرسپولیس نتوانست با شکست سپاهان به صدر جدول برسد دلخور است و در این مساله اول اوسمار را مقصر می‌داند و بعد امید عالیشاه را که در حساس‌ترین دقایق بازی تیمش را 10 نفره کرد. قهرمانی پرسپولیس در این فصل بیش از هر زمان دیگری برای درویش اهمیت دارد، از این جهت که او خیلی دوست دارد این اتفاق با رفتن یحیی از تیمش رخ دهد. از طرفی او می‌خواهد ثابت کند که انتخاب اوسمار بهترین تصمیمی بوده که برای تیمش گرفته است. در چنین شرایطی طبیعی است که درویش انتظار داشت بعد از حذف پرسپولیس از جام حذفی، حداقل بتوانند سپاهان را شکست دهند. مخصوصا بعد از اینکه استقلال در تبریز امتیاز از دست داد و سرخپوشان فرصت حضور در صدر جدول را داشتند. با توجه به اتفاقات رخ داده، درویش و مشاورانش به توانایی‌های اوسمار شک کرده و برای تمدید قرارداد با این مربی برزیلی همچنان تردید دارند.

 برخی از بازیکنان از اوسمار حرف‌شنوی ندارند
پرسپولیس در بازی با سپاهان فاصله زیادی با تیمی داشت که در بازی‌های قبل خود در لیگ ظاهر شده بود. شاید بتوان گفت یکی از عواملی که باعث شد سرخپوشان روز خوبی نداشته باشند به‌خاطر فشاری بود که از روی سکوها به آنها تحمیل می‌شد. فشار برای شکست سپاهان و رسیدن به صدر جدول که با تساوی استقلال در تبریز ارتباط داشت. اما آنچه مشخص بود سرخپوشان از لحاظ تاکتیکی نیز در زمین سردرگم بودند و استراتژی خاصی برای نزدیک شدن به دروازه سپاهان نداشتند. به‌خاطر همین مساله هم در ایجاد موقعیت اصلا موفق نبودند. در همین راستا باخبر شدیم که گویا در زمین برخی از بازیکنان اسمی پرسپولیس آن‌طور که باید خواسته‌های اوسمار را برآورده نکرده و به نوعی بدون توجه به فرامین او برای خودشان بازی می‌کردند. مساله‌ای که با دلخوری این مربی برزیلی هم همراه شده اما او چون نمی‌خواهد با این دسته از بازیکنان دربیفتد ترجیح داده و می‌دهد که این مسائل را نادیده بگیرد.

 ضعف مشهود در آنالیز حریفان پرسپولیس
پرسپولیس در نیم‌فصل دوم محمد عسگری، یکی از آنالیزورهای خوب خود را از دست داد و او راهی تراکتور شد. با رفتن او یک آنالیزور جدید به کادرفنی سرخپوشان اضافه شد که کارنامه چندان خوبی نداشت و از طرفی مهرداد خانبان نیز بیشتر در نقش مربی در کادرفنی پرسپولیس ادامه داد. در دو بازی اخیر پرسپولیس که بسیار حیاتی بوده، این تیم بیشتر از آنکه حریفانش را خوب آنالیز کند، خیلی خوب توسط آنها آنالیز شده است. مخصوصا آنالیزی که در جریان بازی شکل گرفته است. ناگفته نماند اوسمار در زمانی که نقش دستیار اول را در کادر یحیی داشت یکی از افرادی بود که از روی نیمکت بادقت بازی را تماشا کرده و اطلاعات خوبی از تیم حریف در اختیار یحیی قرار می‌داد اما در شرایط فعلی که او لب خط می‌آید، دستیارانش آنقدر قوی و کار بلد نیستند که در شرایط حساس و بازی‌های نزدیک بتوانند اطلاعات خوبی به سرمربی تیم دهند.

 شانس امیری بیشتر از خدابنده‌لو
پرسپولیس در بازی با سپاهان بیشتر از 10 دقیقه را به‌خاطر اخراج امید عالیشاه 10 نفره بازی کرد. بازیکنی که در طول بازی بسیار عصبی به نظر می‌آمد و درنهایت هم کار دست تیمش داد. جالب اینکه او بعد از این اتفاق حاضر به عذرخواهی از هواداران تیمش هم نشد. به هر شکل او بازی با نساجی را از دست داد تا مجبور نباشد مقابل تیم سابقش در این شرایط حساس در ورزشگاه وطنی به میدان برود. با غیبت عالیشاه در قائمشهر، از بین وحید امیری و محمد خدابنده‌لو یک نفر به میدان خواهد رفت. البته با توجه به عملکرد نه‌چندان خوب رفیعی در بازی با سپاهان انتظار می‌رود خدابنده‌لو جای او را بگیرد اما به نظر می‌آید آن قدرتی که باید در کادر پرسپولیس برای تعویض یک‌سری از بازیکنان باشد، وجود ندارد. از آنجا که امیری بازیکن دونده‌تر و جنگنده‌تری است شانس او برای بازی در کنار عیسی آل‌کثیر بیشتر است. ضمن اینکه او با عیسی هماهنگ‌تر است. خدابنده‌لو درواقع بیشتر هم‌پست سروش است و تا اینجای فصل پرسپولیس نتوانسته از این خرید خود بهره لازم را ببرد.

نظر شما