شناسهٔ خبر: 66484641 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ریخت و پاش برای نمایشگاه بین‌المللی؛

بن فقط برای خرید 2 کتاب!

اگر دانشجو هستید و می‌خواهید از نمایشگاه کتاب تهران‌ خرید کنید فکر می‌کنید با بنی که تهیه کرده‌اید، نهایتا چند کتاب می‌توانید بخرید؟

صاحب‌خبر -
بن فقط برای خرید 2 کتاب!

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: چندین سال است که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد رسم دادن بن خرید کتاب به ‌دانشجویان را به‌جا می‌آورد؛ رسمی که در سال‌هایی بسیار کمک‌کننده به دانشجویان بوده و توانسته‌اند با مبلغی که وزارت ارشاد به آنها داده است، کتاب‌های بیشتری را از نمایشگاه کتاب خریداری کنند.
جدولی که آمار بن کتاب را به همراه متوسط قیمت کتاب از سال 1390 تا فروردین 1403 آورده‌ایم مشخص می‌کند دانشجویان در هر سال با توجه به بنی که معاونت فرهنگی به آنها داده است، چه تعداد کتاب می‌توانند خریداری کنند. در سال 1403‌ که فقط آمار فروردین ماه را در متوسط قیمت کتاب داریم، با 700 هزار تومان بن تنها می‌توان 2 کتاب خریداری کرد. البته ما در جدول سهم یارانه‌ای که معاونت فرهنگی می‌دهد را آورده‌ایم ولی در اصل قضیه، فرق ‌چنانی ندارد. آنقدر این روزها قیمت کتاب هم‌پای قیمت کالاهای دیگر بالا رفته است که در نهایت با یک میلیون تومان، شاید بتوان 2 یا 3 کتاب را خرید. البته متوسط قیمت در این جدول آمده است و قیمت هر کتاب، بیشتر از این است و اگر در این مدت کتابی خریداری شود، حتما هم با قیمتی که بر روی کتاب‌ها خورده است، شگفت‌زده خواهید شد.
ناشران شاید خیلی برای این قیمت‌ها مقصر نباشند و قیمت کاغذ و ملزومات چاپ، آنقدر گران شده است‌ که آنها را مجبور می‌کند قیمت پشت جلد کتاب را بالا ببرند. اینجا شاید وظیفه دولت بیشتر شود تا با تسهیلاتی که به ناشران می‌دهد، قیمت کتاب را کنترل کند. اینکه این تسهیلات چه چیزهایی می‌تواند باشد نیاز به بررسی دارد؛ اما کاغذ یکی از مواردی است که می‌تواند در این اوضاع گرانی این کالای استراتژیک به ناشران کمک کند تا قیمت کتاب را در یک حد معمول نگه دارند. اگر می‌خواهیم که مردم همچنان کتاب بخرند و در سبد فرهنگی‌شان جای داشته باشد، بیش از این نیاز به حمایت‌های دولتی داریم.

نظر شما