شناسهٔ خبر: 66471273 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

مراسم اختتامیه نخستین رویداد چادرو به همت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برگزار شد؛

شکوفایی صنایع و معادن در سایه اتکا به نفس و حمایت از دانش‌بنیان‌ها

مراسم اختتامیه نخستین رویداد چادرو به همت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور «مهندس محمدرضا موثقی نیا»، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، «دکتر محمدصادق خیاطیان»، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، «مهندس امیرعلی طاهرزاده»، مدیرعامل شرکت معدنی چادرملو، «دکتر میرسینا امیرشنوا» رئیس مرکز نوآوری چادرملو و دبیر رویداد چادرو، مدیران شرکت‌های صنعتی و معدنی و شرکت‌های دانش بنیان و نوآور و مدیران و کارکنان شرکت چادرو و اصحاب رسانه در مرکز همایش‌های مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو برگزار شد.

صاحب‌خبر -

حرکت نوچاد در مسیر سیاست‌های کلان کشور

«امیرعلی طاهرزاده»، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره چادرملو در اختتامیه نخستین رویداد چادرو که در مجتمع معدنی چادرملو اردکان برگزار شد، بیان کرد: با توجه به سرعت جهانی شدن و رقابت‌پذیری در جهت افزایش بهبود و بهره‌وری توجه به اقتصاد دانش‌محور نوآوران اهمیت زیادی برخوردار است و سیاست‌های کلی کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت می‌کند. بخش معدن و صنایع معدنی از جایگاهی ویژه در این بخش برخوردار است و شرکت چادرملو به عنوان یکی از پیشرانان توسعه ملی در بخش معدن و صنایع معدنی همسو با این سیاست‌ها در حال حرکت است.
وی افزود: مجتمع چادرملو از اکتشاف، استخراج، فرآوری و تولید گندله، آهن اسفنجی و آهن فولاد در حال فعالیت است. بنابراین فرصت‌های فراوانی را در اختیار شرکت‌های نوآور می‌تواند قرار دهد.
از نظر ارزش بازار جزو ۳۰ شرکت برتر در بورس است و دارای ارزش بازار ۱۴۶ هزار میلیاردی  می‌باشد.
طاهرزاده ادامه داد: در بین شرکت های معدنی تا رتبه ۵ را به خود اختصاص داده و یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های تولید فولاد در کشور است. اگر بخواهیم ۱۰ شرکت برتر معدنی به لحاظ ارزش بازار را بررسی کنیم درمی‌یابیم که بالاترین ارزش را شرکت بی اچ پی گروپ با ۱۴۸ میلیارد دلار دارد. مایکروافت ارزش بازار ۲۰ برابری از آن دارد. این نشان می‌دهد که تکنولوژی در بازار اهمیت ویژه دارد و درآمد ناشی از آن قابل تامل است. ارزش بازار در مایکروسافت همواره روند صعودی داشته و تنها در دوره کرونا با چالش مواجه بوده اما در بی اچ پی روند سینوسی داشته‌است.
طاهرزاده گفت: ۱۰ گرایش تکنولوژی در بخش‌های مختلف در حال گسترش هستند و از نظر تحلیل داده‌ها در قاعده کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینترنت اشیا، موارد پیشرفته، تکنولوژی پایدار، ‌هوش مصنوعی مولد، یادگیری ماشین، استفاده از داده‌های خام، واقعیت گسترده، امنیت سایبری و نسل جدید اطلاعات برای انتقال داده‌ها و … از این موارد هستند.

وی افزود: حوزه صنعتی و معدنی هم با توجه به این ۱۰ حوزه در حال تعییر است. از جمله استفاده از تکنولوژی‌های جدید ارزش زنجیزه فولاد و استفاده از انرژی سبز. گام گذاشتن در مسیر توسعه پایدار در سه محور زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجه است. کمک گرفتن از متخصص آهن فعال در حوزه تکنولوژی با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و لزوم به روز کردن دانش متخصصین و و کمک گرفتن از شرکت های دانش بنیان، توسعه بنیان و توسعه ایده‌ها.

مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره چادرملو اضافه کرد: استراتژی شرکت‌های بزرگ معدنی در جهت مدیریت تحول در جهت گذار به معدن‌کاری نوین است. برنامه عملیاتی که در استراتژی تحول اعمال می‌شود، حل مسائل به صورت نوآورانه، سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری خطرپذیر روی استارتاپ‌ها، توانمندسازی و ایجاد بستر مناسب برای جذب متخصصین، حمایت از شرکت‌ها و ایجاد یک شبکه نوآور و فناور است.

وی ادامه داد: توسعه اکوسیسم نوآوری چادرو در مجموعه نوچاد انجام شد تا با نوآوران و فناوران تعامل بیشتری انجام شود. ابتدا این پلتفرم با حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرحه پژوهشی دنبال می‌شود.

طاهرزاده در تشریح فعالیت‌های نوچاد گفت: مرکز نوچاد سال گذشته در پارک علم و فناوری یزد تاسیس شد. وظایف راهبردی که این مجموعه در بخش‌های مختلف دنبال می‌کند، توسعه همکاری‌های مرکز نوآوری با شبکه، سرمایه گذاری و مشارکت درتوسعه کسب و کارهای نوپا و کمک به تکنولوژی‌های حوزه معدن و فرهنگ‌سازی در توانمندسازی سرمایه انسانی شرکت معدنی است. نوچاد در قالب مدیریت توسعه فعایت می‌کند و بازوی سیاست گذاری این مجموعه در ساختار سازمانی نوچاد توانمندسازی و شتاب دهی و استودیو استارت‌آپ‌سازی را فراهم میکند.
وی افزود: دبیرخانه در تلاش برای جذب ایده‌های نوآورانه است. مهم ترین کار نوچاد ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان شامل صدور ضمانت‌نامه، انوع تسهیلات و سرمایه گذرای خطرپذیر است که تا کنون نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان در قابل ۲۱ فقره کارگزاری صورت گرفته است.
رئیس مرکز نوآوری چادرملو و دبیر رویداد چادرو با بیان اینکه نوچاد، برند نوآوری چادرو است، گفت: برای نخستین رویداد چادرو ۷۰ تیم طرح خود را ارائه دادند و ۱۰ تیم منتخب شدند که امیدواریم همکاری خوبی با ۱۰ تیم منتخب داشته باشیم و رویداد بعدی را پربارتر برگزاری کنیم.

 


درخشش چراغ امیدواری در مسیر نوچاد

«دکتر میرسینا امیرشنوا» رئیس مرکز نوآوری چادرملو و دبیر رویداد چادرو نیز در این مراسم گفت: نوچاد اسم رمزی برای یک پیمان بلند مدت میان شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و اکوسیستم نوآورانه شد. سال‌ها همکاران ما در اکوسیستم نوآوری و مبدا در راستای توسعه نوآوری تلاش کردند و خروجی‌های ارزشمندی داشتند ما قدردان زحمات این عزیزان هستیم و دوشادوش فعالان پیشرو با پرچم نوچاد تلاش خواهیم کرد تا گامی هرچند کوچک را در مسیر نوآوری کشور برداریم و عطر امید را به اندازه توان خود به مشام اقتصاد کشور تقدیم کنیم.

وی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران مجموعه گفت: در این زمان به عنوان عضو کوچکی از شرکت معدنی و صنعتی از همه متخصصان، اساتید محترم دانشگاه، نوآوران، فناوران و دانشجویان همراه بسیار ممنونم و دست همه آنان را می‌فشارم.

امیرشنوا افزود: روزهای ابتدایی نوچاد روزهای سختی بود؛ مانند روزهای ابتدایی توسعه یک ایده. یک روز با سرعت همه چیز پیش می‌رفت و یک روز همه چیز متوقف می‌شد اما چراغ امیدواری در مسیر ما روشن بود و این روزهای روشن را از دوردست احساس می‌کردیم. حضور ۷۰ تیم با کیفیت نقطه عطف مسیر یک ساله ما بود.

وی ادامه داد: این روزها که سرمایه‌گذاران به دنبال تیم‌های منسجم دنبال سرمایه‌گذاری هستند ما در برابر چالش انتخاب گزینه ۳۵ تیم با کیفیت داریم. ما در مسیر ارزیابی از ۴۹ نفر از ارزیابان متخصص اکوسیستم شرکت کمک گرفتیم که از آنها تشکر می‌کنم.

رئیس مرکز نوآوری چادرملو و دبیر رویداد چادرو در پایان گفت: سال پرکار و با خبرهای بسیار خوبی در پیش داریم. امیدوارم بتوانیم رویداد سال آتی را قوی‌تر و پربارتر برگزار کنیم. قطعاً ارزش و اندازه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بسیار بالاتر از این دستاورد یک ساله است. همه کاستی‌ها را بر من و همکارانم ببخشید. اهداف بزرگی در توسعه اکوسیستم فناوری داریم و برای رسیدن به این اهداف دست یاری به سمت همه فعالان نوآوری و فناوری در استان یزد و سراسر کشور دراز می‌کنیم.

 

در مسیر تحقق سهم ۷ درصدی دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد کشور

«محمدصادق خیاطیان»، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز با برقرای ارتباط ویدیوئی در این مراسم گفت: ما حامی هر حرکتی هستیم که منجر به توسعه دانش‌بنیان شود. ما از یک اکوسیستم نوآوری بالغ صحبت می‌کنیم. شاید ۱۰ سال پیش وقتی صحبت از دانش بنیان می‌شد کمتر کسی با آن آشنا بود اما امروز نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم که نقش خود را در اقتصاد ایفا می‌کنند. نزدیک به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان و ۳۰۰ هزار اشتغال دانش بنیان که عموما نیروهای تحصیل کرده در آن‌ها مشعول به کار هستند برای حل مشکلات اصلی کشور در اختیار داریم.

وی افزود: در حوزه کرونا اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نبودند، کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شد. حتی اگر تحریم هم نبودیم، به واسطه نیاز امروز با این پدیده مواجهیم که شرکت‌های دانش بنیان به عدد قابل توجهی رسیده‌اند.
خیاطیان ادامه داد: این اکوسیستم بالغ شده و به ۱۰ هزار نفر رسیده است. دانش بنیان‌ها در اقتصاد کشور امروز دارای اهمیت هستند و با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس و برنامه هفتم توسعه قرار است سهم اقتصاد دانش بنیان به ۷ درصد برسد. با همین هدف، برآورد اقتصاد داشن بنیان امروز ۲.۷ درصد است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های بزرگی مانند چادرو، فولاد مبارکه و صنایع غذایی که کمتر به حوزه دانش بنیان توجه داشتند، اگر به حوزه دانش بنیان ورود کنند، می‌توانیم امیدوارم باشیم که عدد ۷ درصد محقق شود. شرکت‌های بزرگ باید به جای اینکه از محصولات خارجی استفاده کنند، نیازهای فناورانه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان رفع کنند خیلی از این محصولات در تراز بین‌المللی است و می‌تواند پاسخگوی نیاز صنعت کشور باشد.
وی افزود: نکته مهم سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ در دانش بنیان‌هاست. ابزارهایی مانند مرکز نوآوری نهادهایی هستد که به صورت تخصصی به این امر می‌پردازند و می‌توانند روی ایده‌های فناورانه تمرکز کنند.

این شرکت‌ها پرریسک هستند ما عایدی زیادی هم دارند. در قانون جهش دانش بنیان هم اشاره شده که اگر شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنند، مشمول اعتبار مالیاتی خواهند شد.
خیاطیان با بیان اینکه در حوزه معدن چندان بر اساس نوآوری و فناوری حرکت نکردیم، گفت: رویدادهایی مانند نوچاد این نوید را می‌دهد که صنایع معدنی و فولادی به سمت تکنولوژی، از جمله هوش مصنوعی حرکت می‌کنند. حدود ۳۰۰۰ شرکت داشن بنیان در حوزه صنایع معدنی و ماشین آلات فعالیت می‌کنند و ما آمادگی داریم که به شرکت‌های دانش بنیان فراخوان بدهیم که نیازهای کشور را رفع کنند.

تحول در صنعت معدن با جذب نخبگان و دانش بنیان‌ها

تحول در صنعت معدن با جذب نخبگان و دانش بنیان‌هارئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: پیشرفتی که سال‌های اخیر در صنعت معدن صورت گرفته است بدون حضور افراد نخبه و شرکت های دانش بنیان ممکن نبود.

به گزارش جمله، محمدرضا موثقی نیا، معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین رویداد چادرو، گفت: این رویداد‌ها از این جنبه می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد که امروزه فاصله‌ فناوری کشوربا سایر کشورهای پیشرفته بسیار زیاد شده و نمی‌توانیم با روش‌های معمول این فاصله را پر کنیم به ویژه این که تحریم هستیم و برای کمک به اقتصاد کشور و کاهش اثرات تحریم‌ها در اقتصاد،حتما باید از نظرات اندیشمندان و خبرگان استفاده کنیم.

وی افزود: در این رویداد جوانان خوش فکر شناسایی شده و وارد چرخه اقتصاد و صنعت می‌شوند که حرکت بسیار مثبتی برای کشور است، و این هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و باید علاوه بر شناسایی نخبگان زمینه و بستر مناسب برای رشد فعالان این حوزه را نیز فراهم کنیم.

معاون وزیر صمت در خصوص حضور مجموعه‌های دانش بنیان در این رویداد بیان کرد: آمارهای متفاوتی در این زمینه ارائه می‌شود اما مسئله مهم پیشرفتی است که در سال‌های اخیر در حوزه صنعت، فناوری و اقتصادی کشور شاهد آن بودیم و بدون حضور شرکت‌های دانش بنیان، افراد خبره و دانشگاهیان میسر نبود و امیدوارم در سال‌های آتی بتوانیم با سرعت بیشتری روند رو به رشد خود را ادامه دهیم و درنهایت اثر آن را در رشد و توسعه کلی کشور شاهد باشیم.

موثقی نیا در خصوص مشوق‌های دولت در این حوزه اظهارداشت: دولت مشوق‌های زیادی را در نظر گرفته است، مشوق‌هایی به صورت معافیت‌های مالیاتی و وام‌های کم بهره برای حضور نخبگان در صنعت و فناوری تعریف کردیم، ضمن این که سازمان‌های مرتبط با صنعت و معدن موظف شدند بخشی از درآمدشان را به این بخش اختصاص دهند و تقریبا تمام نهاد‌های تصمیم گیر برای رشد این حوزه بسیج شدند.

معاون وزیر صمت در پایان در خصوص تاثیر رویداد جذب ایده‌های فناورانه بر کاهش چالش‌های معدن بیان کرد: در رویداد امروز تعداد قابل توجهی پروژه و نمونه سازی به بهره برداری رسیده اما کافی نخواهد بود و برای این که به رشد ۱۳درصدی معدن کشور که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده برسیم باید تلاش‌های بیشتری انجام دهیم.

گفتنی است عصر روز چهارشنبه مراسم پایانی رویداد جذب ایده های برتر(چادرو) از سوی مرکز نوآوری چادرملو در سالن آمفی تاتر مجتمع معدنی این شرکت، باحضور ایده پردازان، مقامات کشوری و استان یزد، اساتید دانشگاهها ، دانشجویان و مدیران چادرملو برکزار شد که ضمن معرفی ۱۰ طرح برتر،۳ تیم اول تا سوم این رویداد نیز معرفی شدند.

 

ده تیم برتر رویداد

تیم آنیک

تیم پارس کویر اروند

زیست بنیان فرآیند نیوساد

تیم ژرف اندیشان توسعه صنعت هوشمند

تیم فراکتال

تیم کاوشگران صنایع معدنی راشا

تیم ویرا صنعت تجهیزکاران جنوب

تیم هاردمتال

تیم هوش مصنوعی آریاواکاو

تیم هوشمندسازان ویراآکو

رتبه اول

تیم ویرا صنعت تجهیزکاران جنوب

رتبه دوم

تیم هاردمتال

رتبه سوم

تیم پارس کویر اروند

شایسته تقدیر

تیم آنیک

 

 

نظر شما